Inte alls min stil, men det passar bra in i miljön så från mig får du tummen upp!
 
  • Gilla
MickeK
  • Laddar…
Klicka skrev:
Inga överbleck ovanför fönsterfodret?
Nej inte än. Ska ha en markis ovanför så jag får se om bleck behövs eller ej.
 
olotor skrev:
Jag ska göra en Attefallsutbyggnad i Vallentuna och håller på med egna ritningar. Bra att veta att Österåker har rimliga krav på ritningarna. Har du behövt ha någon KA? Får man fråga hur kontrollplanen ser ut?
Ingen KA behövdes för attefallshuset. (Minns inte exakt vad det stod/eller vi fyllde i , men det kan ha varit jag själv som är KA)
 
Hej igen
Har nu fått startbesked från bygglovavdelningen på vår Attefallsutbyggnad. Tog 2,5 veckor. I handlingen stod att slutbevis ska utfärdas innan byggnaden får tas i anspråk. Som krav var bl.a. "intyg om byggnadens läge" ska bifogas till kommunen. De hänvisar där till kommunens mätningsavdelning. Fick du något liknande i ditt startbesked? Låter orimligt att kommunen kräver att mätningsavdelningen ska ut för att kolla en påbyggnad. Kostar i så fall dubbelt så mycket som startbeskedet som kostar 4 200 kr.
 
Ja det med slutbevis gäller oss innan vi får ta det i anspråk men det om intyg om byggnadens läge står det ej i vårt startbesked.
 
20151017_113325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberett för 5:1 ljud som ska vara infällda i väggarna. Plastat från golv till tak och noga tejpat i alla skarvar.
 
  • Gilla
Molker
  • Laddar…
20151017_113310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20151017_113252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11mm OSB skiva först innan gipsskivorna.
 
20151008_171826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörgenomföring för köksfläkten. 125mm rör och 200 mm rör med brandskyddsisolering emellan. Har googlat runt och sökt efter olika lösningar på hur en godkänd genomföring i vägg ska göras. Har inte hittat någon solklar bra lösning så jag gjorde en egen. Får se sen om den godkänns av kommunen sen när vi anmäler att kök ska installeras.
 
20151013_170826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit plåt runt genomföringen och ett brandskyddsspjäll i röret.
 
20151013_171204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen det yttre ventilationsdonet.
 
20151017_120639.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksventilstionen från insidan. Dubbelgips mot brännbara spångolvet på loftet. Hoppas att lösningen godkänns 😉
 
1445076605469.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte världens snyggaste fasad med värmepump och ventilation mm.
 
MickeK skrev:
Finns det matlagnings möjligheter så anser man att det kan användas som permanentbostad . Dvs en ny lägenhet som belastar kommunens avloppsnät. Då anser man iallafall i Österåkers kommun att man måste betala dryga 27000kr.
Detta känns oseriöst av kommunen...det borde väl i så fall bli en något högre kostnad per m3 vatten och inte en servis till...det är ju trots allt samma fastighet.
Gissar att i min egen kommun är det ännu värre... :(
Gillar förövrigt tråden :D
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
20151027_090358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OSB på väggarna. Folierade takskivor från byggmax funkar bra. I taket blir det 6 st 9w led spottar inköpta billigt från Kina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.