Så lite så:)

Har väll tänkt att jag avsatte vänster sida av skåp till Huvudbrytare/dvärgar etc
Mittendelen blir KNX
Högerdelen blir 12v och jollys

Har inte gått efter någon std men man ska inte trycka ihop dimmeraktorena så är väll bra om dom inte hamnar för högt upp och för tajt:)

jaso skrev:
souba,

Tack för att du delar med dig under arbetets gång!

Hur har du tänkt när du placerat huvudbrytare/dvärgar? Är det någon standard du följer? Har själv haft fundering på vad som blir bäst. Plintar också alla utgående trådar så valfrihet finns ju. En fundering jag hade var att man har alla dvärgar långt ner i skåpet och knx-komponenterna ovanför och längst upp är ju plintarna med utgående trådar. Ser dock oftare på olika forum att man har dvärgarna långt upp och knx-komponenterna nedanför (och utgående trådar längst upp).
 
souba skrev:
Tänkte dela med mig hur elskåpet börjar ta form så här i projektets början:)
Fint.

384 moduler klarar man sig en stund på.

Tänk på att placera dimmrar osv längst ner då de blir varma och värme stiger uppåt.
Så kanske de håller lite längre.
 
En troligtvis dum fråga. Men det är med trappautomation.. Hur funkar detta? Vad gör det/kan du göra?
 
Några bilder på knxbrytare och en lampinstallation som jag blev mycket nöjd med:)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1341224330.048378.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341224357.342355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341224389.863049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341224409.987247.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1341224453.944711.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
WaldenWoods och 1 till
  • Laddar…
Bonusfråga (jag är bara nyfiken, behöver egentligen inte ha ett svar här):

Finns det färdiga mallar för att skapa och skriva ut skyltar för dessa knappar? Det verkar ju finnas ett skyltutrymme i mitten på dem.

(Bäst vore ju om det dessutom finns mallar för nåt som ger snyggare utskrift än de vanliga mer eller mindre ruttna officepaketen som har en kerning som gör en gråtfärdig...)
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
yxis skrev:
Bonusfråga (jag är bara nyfiken, behöver egentligen inte ha ett svar här):

Finns det färdiga mallar för att skapa och skriva ut skyltar för dessa knappar? Det verkar ju finnas ett skyltutrymme i mitten på dem.

(Bäst vore ju om det dessutom finns mallar för nåt som ger snyggare utskrift än de vanliga mer eller mindre ruttna officepaketen som har en kerning som gör en gråtfärdig...)
Skulle jag också vilja veta:) Får forska i det !
 
#souba
Vad är det för lampor du satt ovanför golvet??
Funderar också på att göra någon typ av led(hjälp)belysning.
 
Mailade schneider ocj fick svaret här:

Hej !

Det finns inte möjlighet att beställa skyltar hos oss.

Det finns en exelmall som går att använda . Jag bifogar den .

Exxact serien motsvarar system M

PS: Skicka pm om du vill ha filen så skickar jag den:)

yxis skrev:
Bonusfråga (jag är bara nyfiken, behöver egentligen inte ha ett svar här):

Finns det färdiga mallar för att skapa och skriva ut skyltar för dessa knappar? Det verkar ju finnas ett skyltutrymme i mitten på dem.

(Bäst vore ju om det dessutom finns mallar för nåt som ger snyggare utskrift än de vanliga mer eller mindre ruttna officepaketen som har en kerning som gör en gråtfärdig...)
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Håller på att bygga hus och i augusti ska jag regla upp väggar och dra elen. Den första tanken som slog mig att KNX det ska man nog akta sig för då det är så oerhört mycket mer komplext och det kommer att gå sönder överallt. Men efter att jag läst denna tråd och sett lite demonstrationer så är jag helt såld.

Dock så undrar jag hur mycket drar ett KNX system på standby?
 
lordmetroid skrev:
Håller på att bygga hus och i augusti ska jag regla upp väggar och dra elen. Den första tanken som slog mig att KNX det ska man nog akta sig för då det är så oerhört mycket mer komplext och det kommer att gå sönder överallt. Men efter att jag läst denna tråd och sett lite demonstrationer så är jag helt såld.

Dock så undrar jag hur mycket drar ett KNX system på standby?
En KNX strömförsörjning är ju på 160, 320 eller 640 mA.
Busspänningen är på 29V

Så 0,640*29=18,56W
Om du har den största strömförsörjningen och du använder systemet max så är det vad det drar.
Men sen har man ju lite manöverspänningar till dimmer, reläer osv. Så för att veta exakt måste man veta exakt vilka komponenter som ingår i ditt system.

Men det är inga mänder ström hur som helst.
 
EyEr0n skrev:
En KNX strömförsörjning är ju på 160, 320 eller 640 mA.
Busspänningen är på 29V

Så 0,640*29=18,56W
Om du har den största strömförsörjningen och du använder systemet max så är det vad det drar.
Men sen har man ju lite manöverspänningar till dimmer, reläer osv. Så för att veta exakt måste man veta exakt vilka komponenter som ingår i ditt system.

Men det är inga mänder ström hur som helst.
Men har du 640 mA som jag har och inte har så mycket prylar som suger ström som exempel displayer,vindmätare etc etc dra det typ ingenting. iaf inte på bussen, mätte upp min buss med 20 deltagare till 40mA. Sen vad aktorerna drar lämnar jag till nån som tycker om att räkna:-D Men skulle ja tippa så drar dom nog ytterst lite:)
 
souba skrev:
Men har du 640 mA som jag har och inte har så mycket prylar som suger ström som exempel displayer,vindmätare etc etc dra det typ ingenting. iaf inte på bussen, mätte upp min buss med 20 deltagare till 40mA. Sen vad aktorerna drar lämnar jag till nån som tycker om att räkna:-D Men skulle ja tippa så drar dom nog ytterst lite:)
Bussens strömförbrukning är ju en fis i rymden i jämförelse med annat.
Det är ju inte ens värt att ta upp som något argument mot KNX tex.
 
Om jag vill lägga en busskabel under mark mellan hus och garage, vilken kabel använder man då?
 
Du kan använda helt vanlig busskabel så länge du lägger den i kabelrör så den blir skyddad!
Ska du över med en nätverkskabel också så ska den inte ligga i samma kabelrör, pågrund av eventuella störningar..
Annars bör det bara va att tuta och köra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.