ingen som har någon input ang syllpappens bredd? kanske får köpa mig 200 mm bred ändå...
 
Jag skulle ha använt 150mm syllpapp, flyttat upp 45:an 10-15mm och sedan fogskummat glipan, då får du en fuktsäker lösning som dessutom är extra vindtät.
 
det är på insidan alltså om det spelar roll?

leder inte fogskum/cellplast fukt?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske blir lite väl högt... :/
 
Uuuäää för höjder.. Snart en långsida klar... Väggen blir 4,4 meter...
 
Går lite trögt när man inte är nån snickare...Och när man jobbar heltid..
Men har fått upp lite till av väggen iaf.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Äntligen är alla väggar uppe!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
eller ja... nästan alla väggar :)

men spar "fronten" tills takstolarna kommit på plats. måste nog köra in lillgrävarn på plattan och lyfta upp takstolarna med spännande med en nockhöjd på 8,5 meter.....
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Kul att du delar med dig av projektet med riktigt bra bilder!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Stort och fint garage det där. Vad körde du med för betongkvalité? Hur blev ytan för du kunde väl inte glätta med helikopter, pga regn vad jag vill minnas.

Ska själv till att gjuta garageplatta (bygga ut befintligt) och funderar på hur viktigt det är att helikoptra, eller om det räcker med att sloda fint. Nu är det bara 13 kvm så man kanske kan handglätta?
 
minns inte vad kvaliten hette på betongen tyvärr... men det har betongfirmorna koll på..

ytan vart dålig... måste troligen slipa eller så innan man behandlar den... men det är väl inte hela världen..

sloda och handglätta funkar säkert riktigt bra till 13 m2
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provat lyft upp några takstolar...

Har bara strävat fast dem... Tänkte lägga upp något enkelt plankgolv på övervåningen och sedan loda in varje takstol individuellt..
 
  • Gilla
paddeman och 2 till
  • Laddar…
alla takstolar är nu uppe...

har lagt ut ett tillfälligt plankgolv på övervåningen för att loda in takstolarna var och en, jag lossar alltså de rödmålade strävorna där uppe och lodar in takstolen med vattenpasset, och skruvar sedan fast strävorna igen)

går rätt bra men tycker det är svårt att få det exakt, virket kan vara lite krokigt tex, och även ccmåttet mitt på golvbjälkarna på takstolen varierar en del... hur pass noga är det att få det exakt rakt? kommer nog inte lyckas bättre än såhär iaf...

sedan en till sak... tycker hela stommen gungar rätt mycket när man försöker gunga det där på övervåningen... har strävat en del men finns några rekommendationer på hur mycket det bör strävas?

blir säkert bättre med skivklädda väggar samt utvändig panel, men man vill ju inte att det ska rasa ihop till vintern om jag inte hinner få allt klart...
 
Bra jobbat :). Ang CC måttet borde det bara vara viktigt om du ska isolera bjälklaget/yttertaket med isoleringsskivor, om måttet avviker för mycket så blir det glipor/trångt för isoleringen? Åsså beror det på hur religös du är när det gäller läkten på yttertaket. Vill du spika i takstolarna så är det bra om måttet är ganska rätt? Finns en het tråd om just det ämnet här på byggahus :)
 
får köra med lösull då eller skära skivorna på längden :)

hmm angående läkten till taket så har det väl ingen betydelse egentligen?

jag tänkte lägga trampduk som jag fäster med ströläkt längs med takstolen. sedan blir det bärläkt tvärsför så ccmåttet på takstolen spelar väl ingen roll egentligen?

hade tänkt köra med 45x70 som bärläkt men fick tag på 33x85 till betydligt bättre pris som väl borde fungera lika bra?
tänte lägga dem cc55 ungefär på takstolarna som är cc60
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.