MTech skrev:
Vart beställde du cellplasten? Det var billigt!
fick fakturan nu och det blev lite dyrare än vad jag trodde (som alltid) 14250:- vart slutsumman
 
Jo det är mkt jobb att hålls i backen. Tungt också. Är mkt roligare när plattan är klar :D

Trevliga bilder. Hur blir utsidan kanten på plattan, bara frigolit där? Klarar den väder o vind eller blir det grus ända emot sen ?
 
moonlightfarmer skrev:
Jo det är mkt jobb att hålls i backen. Tungt också. Är mkt roligare när plattan är klar :D

Trevliga bilder. Hur blir utsidan kanten på plattan, bara frigolit där? Klarar den väder o vind eller blir det grus ända emot sen ?
frigoliten ska putsas med något bruk, vet inte riktigt vad ännu så ni får gärna flika in med tips.
byggmax mur & putsbruk B eller puts & murbruk C kanske? (bökigt att de kastat om namnen... )

ska även mura upp ett lager lecasten runt om för att få en bra spolkant invändigt tänkte ja =)
 
  • Gilla
moonlightfarmer
  • Laddar…
Osäkert inlägg här men brukar det inte vara hårdare cellplast under kantbalken? S200 eller nåt i den stilen? Tänkte bara så du lägger 'rätt' under balken.
 
lt1cobra skrev:
Osäkert inlägg här men brukar det inte vara hårdare cellplast under kantbalken? S200 eller nåt i den stilen? Tänkte bara så du lägger 'rätt' under balken.
jadu jag vet inte =) men jag tänker väl som så att plattan ska hålla ihop och som flyta på isoleringen, men ja ha aldrig byggt förr så ingen aning =)
 
För en regelvägg med trä (eller någon annan lätt) fasad på en byggnad med endast en våning så skulle inte jag vara orolig att ha S100 under kantbalken.
Vill man gardera sig lite och ev. kompensera för lite klenare cellplast så kan man ju använda "villabyglar" när man armerar kantbalken.
 
jag kör med hemmagjorda villabyglar cc60 och kommer även lägga 12 mm armeringsjärn från voten och rätt in mot plattan, typ i hörn och där portar hamnar,

verkar även få en armeringsmatta över om det blir som planerat så jag funderar på lägga den ovanför golvvärmeslangen där jag tänkt ha 4pelarlyften, alltså matta-golvvärme- ytterligare matta, det måste väl tåla en hiroshimabomb typ =)
 
Låter bra, dock undrar jag om det behövs extra armering under en 4-pelarlyft, den utgör ju inte någon större belastning än en bil med fyra hjul.
Men har du armering över så är det ju bara att använda.
 
nä det tänkte jag med... det är samma belastning på en 4 pelarlyft som bilem undantaget för 4pelarlyftens egenvikt så då kanske man får igen en slant om man lämnar tillbaka en matta=) pengar är ju bra att ha när man ska bygga har jag hört=)
 
Isolering klar ImageUploadedByByggahus.se1378648441.228906.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och börjat med armering:)

Vilken tid allt tar, suck...

ImageUploadedByByggahus.se1378648499.256782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378648515.017735.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en egen armeringsbock efter att ha sett det i en tråd här på BH, bockade sedan egna villabyglar vilket gick snabbt och enkelt, det gäller att hålla kostnaderna nere:)
ImageUploadedByByggahus.se1378648598.608880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lagt armeringsnäten 6150 och även golvvärmeslang på, byggde en egen slangvinda och hängde i grävarns kranarm, gick väldigt smidigt för man hade inte velat handskas med 480 meter slang "för hand"
ImageUploadedByByggahus.se1379941187.119231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1379941206.903926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1379941225.294027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1379941246.101088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1379941260.648028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1379941273.340075.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1379941165.848260.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Ska du inte ha någon dilfog mellan den nya plattan och kantbalken på befintlig byggnad?
 
Fisch skrev:
Ska du inte ha någon dilfog mellan den nya plattan och kantbalken på befintlig byggnad?
vad är dilfog?

edit läste på lite och vet nu vad dilfog betyder, hade ingen aning om detta men jag har borrat in 12 mm armeringsjärn i befintlig platta och tänkte gjuta ihop de båda på det viset..

på den befintliga väggen kommer jag förlänga/höja resvirket/väggen som då blir en del av det nya garaget, ska se om jag kan lägga upp en bild jag gjort i google sketchup om jag lyckas så ni ser hur jag tänkt,

för om jag gör en dilfog innebär ju det att även väggen kommer kunna röras och det blir väl inge bra?

//T
 
Redigerat:
Jag trodde du skulle göra två skiljda konstruktioner, nytt vs gammalt. Ska du ha något gemensamt mellan dem så gör du rätt i att dubba i kantbalken. Skiss vore intressant :)
 
ett annat tipps är att strappa fast någon billig elkabel på slangen så kan du koppla ström på då blir det skit lätt att hitta slangen med kabelsök har provat fungerade jättebra
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.