Tänkte starta en tråd om mitt garagebygge om någon är intresserad.

Har funderat ett tag men när ett tillfälle om att köpa billig markisolering dök upp kunde jag inte vänta längre:)

Tanken var att bygga 8x12 meter

Eftersom jag har egen minigrävare har jag börjat planera till området, tagit bort stora stenar och paddat befintligt material, mest sand och sten.
Sedan har jag kört på 16/32 grus ca 25 m3 och 42 ton. blir spännande att se vad det kalaset går på...

verkar iaf kunna bygga större än 8x12 :) ImageUploadedByByggahus.se1377005176.462460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1377005194.420617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1377005213.791834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Antetran
  • Laddar…
Ja men just, har även fått hem 33 m3 cellplast från polen, kostade ca 12000sek med frakt:) tjocklek 10 samt 17 cm, tanken är att lägga 27 cm under plattan och göra egna kantelement. Borde väl gå? ImageUploadedByByggahus.se1377005539.299153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vart beställde du cellplasten? Det var billigt!
 
En polsk bekant beställde det direkt från fabrik tror ja.. Man betalar per kubik och får själv välja hur stor bitarna ska va, räknade på byggmax och det skulle kosta ca 28000 om ja inte minns fel.
 
MEN dök på problem när den kom... Står att det är 60 kpa på paketen.. Men beställde 100 kpa.. Min bekant ringde till fabriken och förklaringen var att det var en liten specialbeställning och de hade förpackat med en annan sträckfilm eller vad det kallas.. Men, frågan är om man vågar använda den.. Tänkte åka på byggvaruhuset och försöka jämföra med100 kpa som dom har där... Inte bara fördelar alltså...:/
 
du borde kunna känna skillnad om du pressar ihop det med två fingrar. Såga loss en bit av din friggo ta med till nåt som du vet är 100kpa och kläm o känn lite. Din borde vara markant mjukare om det är 60.
 
jag var på byggvaruhuset igår och fick med mig en liten bit 80 kpa, ska hem och klämma och jämföra..
är det alltså stor skillnad?
jag ställde mig och gunga på cellplasten jag har hemma, den sviktade lite men blev inga märken just, gjorde samma sak med 80 kpa på bygghandeln igår och den sviktade ungefär lika men blev synliga spår av mina skor..

skulle vara förjäkligt om man bygger ett helt garage på en för klen cellplast...
 
Har nu planerat ut 16/32 materialet och paddat några gånger.
Funderar på att göra garaget 9x14,4 =130 m2 ser ut att få plats men blir tight mot en telefonstolpe men den går väl flytta:)
Jag har tänkt ha 2 portar och då även 2 golvbrunnar som jag börjat dra avloppsrören till, dessa är väl bäst att dra i gruset under isoleringen? Med sunt bonnförnuft känns det iaf så:)

Några nya bilder kommer här å:) ImageUploadedByByggahus.se1377068604.901590.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1377068629.171584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1377068648.792314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Trevligt med garagebyggen och bilder :)

Min erfarenhet är att det är märkbar skillnad på S80 och S100 cellplast, så om det skulle vara 60 du fått så skulle du garanterat kunna känna skillnad och det skulle lätt bli märken om du gick på en skiva.

Angående avloppet så tycker jag att det smidigaste är att dra detta i makadamen under cellplasten.

Och storleken, bygg så stort du kan, ingen tvekan om den saken!
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
jo men självklart... vilken bra ide... ser ju att det står på förpackningarna vad de väger om det då är 60 kpa, 12,5 kg då äre ju bara å slänga på 20 skivor och hoppas på det bästa... lite drygt nu bara när jag har kapat till kantelementen :S
 
5 skivor = 0,25 m3 väger 3,1 kg = 12,4 kg / m3

den jag köpt isoleringen av har ringt fabriken i polen och de garanterar att det kommer hålla alldeles utmärkt,
den ska tåla 1,8 ton per m2 men vi har inte fått någon spev vad det egentligen är för kvalitet på denna.. :/

hursomhelst säger dom att denna används till vägbyggen och det håller att köra lastbil på.. och har man minst 5 cm tjock betongplatta ska den hålla för vad som helst.. ungefär så låter det nu :)

man är ju ändå lite orolig eftersom det är svårt att byta isoleringen under plattan i framtiden :)

jag har varit och hoppat på bauhaus S80 isolering och den ger tydliga fotavtryck i sig medans den isoleringen jag har får man hoppa på som tusan och man ser ändå knappt fotavtrycket... så den känns ändå rätt stark i min högst ovetenskapliga undersöökning hehe... :)
 
Du velar lite kring storleken på garaget, hur stort har du bygglov på?
 
_kiM__ skrev:
Du velar lite kring storleken på garaget, hur stort har du bygglov på?
behöver inget bygglov :)

har bestämt mig för 9*14,4 = 130m2
14,4 med anledning av att man kan bygga så stort med 12 takstolar med 1,2 meter mellan varje=)
 
Redigerat:
Har nu byggt form och lagt ut frigolit.. Vilket jobb det var! Trodde det skulle va enkelt... Lite fler bilder kommer här:) ImageUploadedByByggahus.se1378446642.899387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378446666.186529.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378446684.672611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378446701.200281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapade mina egna L-element :)
ImageUploadedByByggahus.se1378446729.934976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1378446749.327122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.