Tjena!
Välkommen till forumet! ;)

Jo de går framåt!

Taklagsfest blir de absolut till semestern!

Ta gärna med lite av din goda catering så fixar jag takdelarna! ;)

Höres!

Mvh
Fredrik


bergåse-älta skrev:
Tja brorsan!
Har kollat in ditt projekt nu, och de går ju framåt:).
Blir spännande att följa, ser fram emot taklagsfesten senare!
Förresten ska jag ta med taket då?;)

Vi hörs!
 
Jag antar att du vet att en spiraltrappa tar mer yta än en i vinkel?

För övrigt kul att se ett riktigt projekt och inte bara en sk helrenovering alá ytskick :D
 
Jo visst gör den de men jag saknar tycker jag saknar "längden" för en vanlig trappa.
De lutar åt en spiral trapp men vi får se.

Ja här är de ett ordentligt helrenoveringsprojekt! ;)

Mvh
Fredrik

Enk Projektet skrev:
Jag antar att du vet att en spiraltrappa tar mer yta än en i vinkel?

För övrigt kul att se ett riktigt projekt och inte bara en sk helrenovering alá ytskick :D
 
Den här tråden kommer jag följa!
Ser ut som du har din fritid räddad några år framöver..
 
Tackar Tommy!
Jo om man hade mycket att göra innan så blev de inte mindre nu... ;)

Mvh
Fredrik

TommyJ skrev:
Den här tråden kommer jag följa!
Ser ut som du har din fritid räddad några år framöver..
 
Lycka till, det här med att riva 80 år gamla putsade innertak med sand i mellanbjälklaget känner man ju till. Det finns nog inget material som är torrare, mer finfördelat och dammar så jävligt. Stå och skyffla av det från släpet i motvind på tippen är ju inte helt hundra heller. Folk runt omkring mig fick gömma sig i sina bilar....
 
Ser ut som ett riktigt roligt projekt! :) Alltid skoj att se likheter med sitt eget "lilla" projekt!
Lycka till, och håll oss uppdaterade med fler bilder =)

Vill du åka och tippa utan att nån kommer och frågar så är Staffanstorps tipp ett bra förslag, där sitter dom bara och gottar sig i sitt nybyggda kontor ;) Kanske lite långt att åka, men men!
 
Tack så mycket!
Jo visst e de underbart med putsade innertak! ;)

Blir nog till att skaffa byggsäckar och fylla med skitet tror jag.
Sen får dom hämta de med kranbil så jag slipper ta de till tippen!

Får man blanda de materialet med sand och jord?

Mvh
Fredrik

MMR skrev:
Lycka till, det här med att riva 80 år gamla putsade innertak med sand i mellanbjälklaget känner man ju till. Det finns nog inget material som är torrare, mer finfördelat och dammar så jävligt. Stå och skyffla av det från släpet i motvind på tippen är ju inte helt hundra heller. Folk runt omkring mig fick gömma sig i sina bilar....
 
Tack så mycket!
Jo de va riktigt kul å kika på ditt projekt å se alla likheter! ;)

Tipset med Staffanstorp va kalas.
Dock har jag ett problem som säkert kommer vara överallt. Har egen firma och firmabil (inte inom byggnadssvängen alls) och vet att folk blivit hindrade att få slänga sitt eget byggavfall bara för att dom kommer i en företagsbil.

Nått någon känner igen?

Kommer garanterat uppdatera med bilder!

Mvh
Fredrik

Freaktown skrev:
Ser ut som ett riktigt roligt projekt! :) Alltid skoj att se likheter med sitt eget "lilla" projekt!
Lycka till, och håll oss uppdaterade med fler bilder =)

Vill du åka och tippa utan att nån kommer och frågar så är Staffanstorps tipp ett bra förslag, där sitter dom bara och gottar sig i sitt nybyggda kontor ;) Kanske lite långt att åka, men men!
 
Fidde_ skrev:
Tack så mycket!
Jo de va riktigt kul å kika på ditt projekt å se alla likheter! ;)

Tipset med Staffanstorp va kalas.
Dock har jag ett problem som säkert kommer vara överallt. Har egen firma och firmabil (inte inom byggnadssvängen alls) och vet att folk blivit hindrade att få slänga sitt eget byggavfall bara för att dom kommer i en företagsbil.

Nått någon känner igen?

Kommer garanterat uppdatera med bilder!

Mvh
Fredrik
Har sett dom som kommit in med firmabil, aldrig varit någon som kommit ut och frågat dom. Som sagt, dom sitter hellre i sin hydda och dricker kaffe än att gå ut och påpeka saker. Vid ett tillfälle, då jag hade riktigt bråttom slängde jag _allt_ i ett fullastat 16m2 släp i brännbart. Det var allt ifrån gamla färgburkar till nedriven puts. Dom ifrågasatte inte ens mitt miljötänkande.

I Sjöbo, där vet jag att dom inte bryr sig. 50% av dem som kommer är företagsbilar, men inget personalen reagerar på (personalen är för övrigt väldigt trevliga att ha och göra med. Dem hjälpte till och med att slänga mitt skärp vid ett tillfälle).
 
Tjena Fredrik!

Gällande avfall så kan jag berätta om Ystad, Hedeskoga-anläggningen! Jag kör firmabil och i början när vi tömde huset på prylar (all inredning mm fanns kvar) så samlade jag ihop alla tidningar jag kunde hitta i huset, jakt och fisketidningar från 70 talet och frammåt. Det blev en rejäl bunt, nästan en storsäck (1x1x1 meter). Fick jag slänga det på tippen? Nej... Inget företagsavfall här var svaret! Hur de kan få jakt och fisketidningar som är 30 år gamla till att bli företagsavfall från en larmfirma övergår mitt förstånd... Nu fick jag stoppa det i en återvinningscontainer utanför stormarknaden!

Nästa exempel; samlade ihop allt glas (dricksglas, snapsglas o.s.v.) och körde till tippen. Frågade var jag skulle slänga det och efter en lång diskussion om företagsavfall så fick till svar att det skulle stoppas i "iglon" eller vad det kallas. Jag hade med mig 6 IKEA kassar fulla med glas så jag undrade om de inte kunde öppna "iglon" så att jag kunde få ner det på ett enkelt sätt... Kunde de det? Nej, jag fick stoppa i alla glasen en och en i det lilla hålet med diverse skärsår som resultat!

Mina åsikter om deras begåvningsnivå håller jag för mig själv, även om vissa fjäderfä förekommer i min beskrivning av dessa personer!

Men till sist tröttnade jag och beställde hem en lastväxlare från Akka Frakt. En 30 kubiks lastväxlare där jag lastade in sk*ten som jag lagt i en hög på gården. Två knökfulla turer blev det i första skedet, och så fort vädret blir bättre så blir det minst en vända till. Högen hemma växer! För lastväxlaren betalade jag ca 750 kr för utplaceringen, ca 1100 kr för tömningen och återplaceringen och så ca 1 kr/kilot för avfallet. Första vändan så var där gips i avfallet och det kostade extra, andra vändan var utan gips så det blev lite billigare. Totalt kostade de två vändorna mig ca 9000 kr... Mycket pengar men det var det faktiskt värt för att bli av med 60 kubik skräp från gårdsplanen och ännu mer värt att slippa träffa personerna på tippen!
Jag lastade i containern för hand, gripklo var det ingen av 3 olika firmor som ville hjälpa mig med så det tog några timmar att fylla dem! ;)
 
Precis detta jag oroat mig för...
Fast idag va jag på Carl F i Malmö och hämtade 3st av deras "Multibag" så imorgon blir de spade och börja gräva ur vardagsrummet...

Nån som vill låna ut en skottkärra? (Rullebör för sydländarna)

Mvh
Fredrik

Maveric77 skrev:
Tjena Fredrik!

Gällande avfall så kan jag berätta om Ystad, Hedeskoga-anläggningen! Jag kör firmabil och i början när vi tömde huset på prylar (all inredning mm fanns kvar) så samlade jag ihop alla tidningar jag kunde hitta i huset, jakt och fisketidningar från 70 talet och frammåt. Det blev en rejäl bunt, nästan en storsäck (1x1x1 meter). Fick jag slänga det på tippen? Nej... Inget företagsavfall här var svaret! Hur de kan få jakt och fisketidningar som är 30 år gamla till att bli företagsavfall från en larmfirma övergår mitt förstånd... Nu fick jag stoppa det i en återvinningscontainer utanför stormarknaden!

Nästa exempel; samlade ihop allt glas (dricksglas, snapsglas o.s.v.) och körde till tippen. Frågade var jag skulle slänga det och efter en lång diskussion om företagsavfall så fick till svar att det skulle stoppas i "iglon" eller vad det kallas. Jag hade med mig 6 IKEA kassar fulla med glas så jag undrade om de inte kunde öppna "iglon" så att jag kunde få ner det på ett enkelt sätt... Kunde de det? Nej, jag fick stoppa i alla glasen en och en i det lilla hålet med diverse skärsår som resultat!

Mina åsikter om deras begåvningsnivå håller jag för mig själv, även om vissa fjäderfä förekommer i min beskrivning av dessa personer!

Men till sist tröttnade jag och beställde hem en lastväxlare från Akka Frakt. En 30 kubiks lastväxlare där jag lastade in sk*ten som jag lagt i en hög på gården. Två knökfulla turer blev det i första skedet, och så fort vädret blir bättre så blir det minst en vända till. Högen hemma växer! För lastväxlaren betalade jag ca 750 kr för utplaceringen, ca 1100 kr för tömningen och återplaceringen och så ca 1 kr/kilot för avfallet. Första vändan så var där gips i avfallet och det kostade extra, andra vändan var utan gips så det blev lite billigare. Totalt kostade de två vändorna mig ca 9000 kr... Mycket pengar men det var det faktiskt värt för att bli av med 60 kubik skräp från gårdsplanen och ännu mer värt att slippa träffa personerna på tippen!
Jag lastade i containern för hand, gripklo var det ingen av 3 olika firmor som ville hjälpa mig med så det tog några timmar att fylla dem! ;)
 
Gårdagens arbete bestod av att riva golvet på ovanvåningen för att komma åt och öppna upp hallen upp i nock.
Har tyvärr lyckats slarva bort dom första bilderna när golvet revs ut men sen skulle ju även innertaket i hallen ner och dom bilderna hittade jag. :D

PICT0200.jpg
PICT0201.jpg
PICT0202.jpg
PICT0203.jpg
PICT0204.jpg
PICT0205.jpg
PICT0206.jpg

PICT0210.jpg
PICT0211.jpg

Bärlaget kapas nästa helg eftersom trappan sitter fast i den ena.

Mvh
Fredrik
 
Fortsatte även riva lite gamla väggar i de nya badrummet.

PICT0188.jpg
PICT0190-1.jpg
PICT0216.jpg
PICT0217.jpg
PICT0218.jpg
PICT0219.jpg

Förberedde även lite för att flytta dörren till de rum jag ska ha som bostad under renoveringen... :D

20110226414.jpg
20110226415.jpg

Mvh
Fredrik
 
Hittade bilderna på golvet på ovanvåningen... :p

20110226416.jpg
20110226417.jpg


Blev även denna dagen ett ganska rejält virkeslass... :D

PICT0215.jpg

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.