engs
Stiligt!

mangea skrev:
Då de är 145 mm breda och ska läggas med ca 6 mm mellanrum så innebar det att jag i princip har noll spill.
Undrar lite över mellanrummen, torde vara större risk man tappar ned saker, har i vilket fall minnen av hur jag försöker fiska upp / peta iväg mot kanten, typ tappade bestick och liknande i föräldrahemmet, där det var större springor i altanen än vad som är standard med vanligt tryckt virke idag.

Har sett på något amerikanskt forum där de la insektsnät direkt under trallen för att minska insekterna, tänkte det skulle kunna vara en möjlig lösning på tappade saker också? (Om det nu är ett problem).
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Det var ju fiffigt!

Nu håller jag som bäst på att stämma bort pluggarna som jag tidigare limmat i de försänkta skruvhålen. Jag har konventionell skruvning av frisbrädor som täcks med plugg. 15 mm i diameter.

Sedan återstår slipning av trall och framförallt pluggarna och sedaninoljning. Jag använder Textrol träolja.
 
Mycket snyggt! Fantastiskt trä. Dock skulle jag hellre sett en lägre avsats mot gräset istället för staket. Jag är allergisk mot staket kring altaner på villatomter.
 
Vi stötte o blötte om vi skulle ha nivåskillander på däcket och även staket.Det fanns två alternativ då vi inte ville ha däcket längre ut än det är nu.
1. där de två rektanglarna går ihop.
2. ytterdelen på den stora delen längst bort i bild, men då hade det bara blivit en snutt på två meters djup närmast huset och det hade blivit kompakt och svåranvänt.

Om lusten faller på och vi ändrar oss så är det bara att fortsätta med däcket ut, kanske med trappa i fullängd.
Just staketen valde vi p g a att inte få känslan av scen.
Om jag skulle få allergi så är det lätt att demontera dem underifrån.:)
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Otroligt snyggt!

Hur ser däcket ut nu så här två år senare? Något du hade gjort annorlunda?

Vi är i farten med att planera för ca 80kvm altan och siktar på Cumaro med dold infästning (Camo). Då rekommendationerna är att man har ganska stora mellanrum, >6mm men gärna 8mm även i längdriktning som jag tolkat det undrar jag hur du gjorde i kanten mot frisen? Håller man så "stora" avstånd tänker jag att det ser ut som man missat lite, framförallt i hörnen.

Längdplaneringen är jag också intresserad av, det står ofta nämnt att man behöver ta av en del i kanterna (5-7% är en siffra jag sett). I din beskrivning hade du fyra längder, använde du spillmarginal på dessa?

Vi har tänkt fyra olika delar, två stycken kvadratiska med 3400mm sida, en med 3400mm x 5200mm samt en med 4600mm x 8000mm. Viss justermån finns, jag tänkte sätta måtten för att passa virkesdimensionerna.

Vore jättetacksam för lite hjälp!
 
  • Gilla
Tuvesson
  • Laddar…
Hej!
Hur blev hållfastheten nu 3 år senare när du använde camo dold infästning?

Har en problemveranda i samma material där jag är i valet/kvalet om att köra rostfri a4 rakt i eller dold infästning diagonalt
 
Kan vi inte få se några bilder nu efter några år? funderar själv på cumaro
 
Hej!
Ska snart börja med mitt stora cumarodäck och när ditt nu legat några år så borde du ha facit. Vågar jag lägga med infästning från sidan eller kommer trät att kupa sig mer då? -Har de som du pluggat klarat sig bättre eller är det ingen skillnad? Vad skulle du valt idag?
 
Hej!

Jag la cumaro för två år sedan, camo dold skruv. Inga problem än så länge, trots att det blev skruvat väl nära ändarna.

För mig har det också varit i princip helt utan rörelse så de 7mm distans är oförändrat.

Behandlar altan med överfettad såpa en gång per år då vi vill ha den grå tonen Gråtonad cumaroträaltan med synliga brädändar och 7mm distans, behandlad med såpa för väderbeständig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråtonad cumarotrall med dold skruvfixering och växt i kruka på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
M mangea skrev:
Ja det funkar säkert bra.

50 kvm för 25000. så ca 500 kr /kvm.
Det var billigt pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.