Hej på er alla!

Jag håller just på att fädigställa vår nya altan/trädäck och jag tänkte att jag skulle dela mina erfarenheter om mitt däck i allmänhet.

Vi har ett en-planshus byggt -63. Våren efter inflyttning 2013 tog jag bort det befintliga, gamla trädäcket och byggde ett nytt i samma dimension. 5,2 x 4,45 meter. Cirka två meter av djupet (4,45) ligger under tak då huset har en midja utanför allrummet. Bredvid allrummet ligger vårt vardagsrum och utanför detta har vi fram tills nu haft en eländig rabatt.

15 mars började jag gräva ur rabatten för att anlägga ett större däck. Totalt ca 50 kvm. Däcket är som två rektanglar inbördes förskjutna. Båda har djupet 445 cm. En inte oväsentlig siffra...

Regelverket består av 195 x 45 genomgående i ett plan. På gamla delen lagt på plattor på grusbädd med en betongmur som upplag längst ut. Betongmuren var en rest sedan tidigare och den visade sig löpa parallellt med husets baksida, där vi har altanen. Mycket praktiskt! Jag blottlade hela när jag grävde ur den gamla rabatten.På den nya delen mur och plintar.

Eftersom jag valt att lägga trallen 90 grade mot huset, d v s rakt ut från fasaden har jag ett lite annorlunda arrangemang med bärlinor.

Vi har valt att klä däcket med Cumaru. Cumaru ör ett sydamerikanskt träslag med en densitet på >1050 Kg/m3. Eftersom det växer hela året så saknar det årsringar i den betingelsen vi är vana vid. Här är det finaste sidan upp, som gäller.

Det är vanligt med s k motväxt på Cumaru. Det innebär att fibrerna går i motsatt riktning på vissa ställen. Det är bara att slipa till.

Cumaru är hårt och skämmer verrtyg i stor utsträckning. Jag har förborrat samtliga skruvhål och det har åtgått fyra borr till detta. Utöver det så har det gått en klinga till sänksågen (omslipbar) och en dito till kapen.

Som jag nämnde så är alla skruv förborrade. Det har gått ganska exakt 1050 skruv till detta. Exklusive fris- och kjol. Skruven är av rostfri typ (A4) och skruvade med dold infästning. Camo. Jag har använt mig av Camo Marksman Pro X1., då trallbädorna är 145 mm breda, samt dito skruv. Systemet har funkat klockrent och jag har bara haft två skruvhaverier på hela projektet. Det beror på handhavandefel då jag av misstag avbrutit skruvandet får tidigt och återgått att ge skruven moment, vilket de inte altid tåler.

Till frisbädorna har jag kört med VSB Hardwoodskruv 5,5 x 60. Även här förborrat och även försänkt och sedan limmat plugg som jag sedan limmet hädat sågat av och slipat.
Jag har förbrukat tre borrförsänkare på projeket.

Läggning:
Jag har av bl a ekonomiska själ, men även estetiska valt att lägga trallen 90 grader ut från huset.
Som jag nämnde i början så var mitt ursprungliga däck 445 cm djupt. Jag har köpt trall i länder med detta i minne. Cumarun köpt i länder om 185, 215, 305 och 365 cm. Då de är 145 mm breda och ska läggas med ca 6 mm mellanrum så innebar det att jag i princip har noll spill.

Från huset sett ligger det i centimeter räknat 15+185+15+215+15=445 cm på den gamla delen och på den nya ; 15+215+15+185. (rektanglarna ligger 2 meter förskjutna inbördes (185 +15 cm).

Verktygen till projektet är av ordinär karaktär. Jag har kört med min gamla Bosch 14,4 Volt och en Makita 10,8 och det har funkat bra,

Saker som är ovärderliga vid läggning av hardwood är distanser, enhandstving eller bo.-wrench utöver det vanliga.

Jula har ett distans-kit om 1,2,3,4,5,6 mm för 69 kronor. Suveränt och en nödvändighet skulle jag säga liksom tving. Den bör ha en dragkraft om minst 200 Kg helst mer. Jag har fått hjälpa till med en spade och hel kroppsvikten plus tving för att få vissa trall på plats.
Jag har ju lagt trallen på "tvärs" och har inte kunnat "cleara" ut det på sista brädan, utan har fått hålla räkning med jämna mellanrum.
Jag har 80 brädor på bredden som ska stämma.
Här är en laseravståndsmätare bra att ha.

Bifogar några bilder på projektet.
 
  • Konstruktion av ett trädäck med regelverk i trä framför ett hus, synliga plintar och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt Cumaru-trädäck med verktyg, skruvar och måttband under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan av Cumaru-trä med solskuggor och synliga reglar och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd altan med Cumaru trallbrädor och en diagonal skarv mellan två däcksdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Magnusgz och 17 till
  • Laddar…
F
Förbannat snyggt den där Cumarun men det kostar därefter med skulle jag tro?
 
Jo den kostar en del men det jag faktiskt tycketr var dyrt, var det tryckta virket. Nu körde jag iofs 195:surprised:r och tre frisar så då räntar det till lite. Skruv och beslag är en stor post med. Skruven går ju hand i hand med virkesvalet. Hardwood kräver rostfritt. Camoskruven är inte den billigaste men alternativet att plugga alla hål är klar dyrare. Bara pluggen går på 1,35 /st sen drar det ju extra i verktygsförslitning.
Trallen gick lös på 25000 kr.
 
F
Plugg borrar man ju vanligtvis själv av en slaskbit. Har funkar utmärkt för
mig i både ask och ek. Borde funka lika bra i Cumaru.

Hur många kvadrat för 25'kr?
 
Ja det funkar säkert bra.

50 kvm för 25000. så ca 500 kr /kvm.
 
Är det inte opraktiskt med bultarna som sticker upp?
 
Det är ju bara träpluggarna som täcker skruven som inte är kapade än.
Riktigt snyggt med detta trä, skulle kunna tänkt mig det själv faktiskt.
 
mangea skrev:
Hardwood kräver rostfritt.
Av vilken anledning?
 
Det blir fula mörka ringar av icke rostfri metall. Jag glömde t ex en bits på en planka över natten och det var alldeles svart runt den. Vidare rör sig cumaru mycket och rostfritt i A4-kvalité är mjukare och tål att böjas utan att brista.
Trallen läggs med minst 6 mm spalt för att det ska kunna röra sig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Ser snyggt ut!
En fråga om den dolda skruvinfästningen. Blir risken för sprickbildning högre med skruvarna i kanterna? Har du förslutit ändträt på något sätt eller behövs inte det?
 
Hej Ameri68:
Jag har vaxat samtliga sågsnitt. Det rekommenderas. Förborrning bör alltid göras i kanterna, men jag har gjort det för samtliga skruvar. Det behövs egentligen inte men better safe than sorry. Jag har inte haft värsta skruvdragarn heller.
En 14,4 med 1,3 Ah batterier, så förborrningen har hjälp då jag inte kan köra många skruv med högsta hastighet.
 
Grymt snyggt!

/Krille
 
Varför valde du Cumaro?
 
Jag valde cumaru av flera olika anledningar.

-Det är ett vackert träslag.
-Det är 100 % kvistfritt
-Cumaro har lång livslängd även som obehandlat.
-Det är fritt från kemikalier.
-Det är mycket tåligt mot slitage. (det krävs en kraft på 15,7 kN för att trycka in en stålkula med diametern 11,28 mm till
halva kulans diameter.


Alla material har sina för- och nackdelar.

Nackdelar:
-Höge miljöbelastning i alla fall avseende transport
-Svårt att gardera sig mot tveksam avverkning.

Läggningsmässigt så tar det säkert minst tre gånger så lång tid att lägga.
-Kräver dyrare infästningsmaterial.
-Sliter hårt på verktyg, (borr, försänkare, sågklingor.)
-Tungt.

//M
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Otroligt snygg trall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.