Men du skruvar väl fast trallen bättre senare? Bara skruv i ändarna och någon på mitten låter lite klent?
 
daddydj skrev:
Men du skruvar väl fast trallen bättre senare? Bara skruv i ändarna och någon på mitten låter lite klent?
Snäpper med gul krita och fullskruvar som våran Estwing lärt oss skulle jag tro!
 
Ja precis. Det klapprar så fasligt när man går annars. Fast jag använder vit krita, sen är väl även den estwing-approved? :)

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Har du nåt mellanrum på trallen? Av bilderna att dömma ser det inte så ut. Bör vara ett litet mellanrum då trä kan svälla. Bladet på en morakniv eller tumstocken brukar vara lagom.
 
Mackin skrev:
Har du nåt mellanrum på trallen? Av bilderna att dömma ser det inte så ut. Bör vara ett litet mellanrum då trä kan svälla. Bladet på en morakniv eller tumstocken brukar vara lagom.
...oj, här kommer du få mothugg! ;)



Sent from my ST18i using Byggahus
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Mackin skrev:
Har du nåt mellanrum på trallen? Av bilderna att dömma ser det inte så ut. Bör vara ett litet mellanrum då trä kan svälla. Bladet på en morakniv eller tumstocken brukar vara lagom.
TS skrev ju att trallen va genom blöt å lägger man då med mellanrum så få får man ju leta efter bestick å pennor under altanen sen.
 
  • Gilla
GladaSnickaren och 1 till
  • Laddar…
Noseone skrev:
TS skrev ju att trallen va genom blöt...
Jag lade själv en liten altan under sommaren och trallen var nytryckt och betydligt bredare än 120mm så jag slog ihop den allt jag kunde.

Det finns väl inte en besökare som inte har frågat om jag glömt att lägga med mellanrum. Nu nöjer jag mig med ett "Nej" och så byter jag samtalsämne. ;)
 
Jag slog ihop dom så mycket jag kunde. Som sagt så kommer springor sen när trallen torkar.
 
Oj jag läste nog lite för fort denna gång och missade detta totalt:surprised: my misstake soory
 
Har hållt på lite med trappan upp till altanen. Det blir en hyffsat stor grej. Jag har tyvärr inte bilder på det nu, men jag lovar att ladda upp det snart.
Jag har även gått och grunnat på takkonstruktionen. Blir gråhårig då jag försöker komma fram till dimensioner på regelvirket. Jag hade tänkt bygga tak med fall åt fyra håll. I och med det så blir det grymma spännvidder (längsta blir ca.6 meter). Blir nog att använda mig av limträbalkar i viss utsträckning. Huvva varför ska man krångla till det så?
 
Lägger upp lite utlovade bilder på trappbygget

Bild 015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skottat ut stenmjöl och lagt plattor för trappan att ligga på. Så nu börjar jag sätta stöden som trappan ska hänga på i bakkant.


Bild 020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upptäckte sedan att jag lade plattorna fel så det blev lite mer stenmjöl och flytta in plattraden en aning.


Bild 007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket funderande och mätande kom vi fram till något som verkade rätt. Så jag börjar skruva ihop det hela.


Bild 006 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick som en dans.


Bild 007 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 050.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar man se hur det kommer att se ut


Bild 049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vädret har svikit på sistone, men hoppas få klar trappan i veckan så jag kan börja på taket.
Jag väntar även på en del saker från plåtslagaren som borde vara klar. Får ta och ringa honom.
 
Så var trappan klar.
Lite bilder på resultatet.
Bild 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu blir det att börja bygga en trappa med två steg vid dörren. Sen blir det dags att sätta fart med taket innan det blir allt för mörkt och kallt.
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt, tummen upp! Väntar med spänning på en ny uppdatering

/JP
 
Tack så mycket. Det har varit mycket annat nu på sistone, är borta och jobbar så det blir inte så mycket gjort hemma.
men jag lägger upp bilder så fort det händer något på altan.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
B
scubasteve1983 scubasteve1983 skrev:
Tack så mycket. Det har varit mycket annat nu på sistone, är borta och jobbar så det blir inte så mycket gjort hemma.
men jag lägger upp bilder så fort det händer något på altan.
Blev det något tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.