Nu när våren kommit igång så ska altanen byggas :)

Men det måste planeras lite innan jag drar igång. Som synes på bilden så såg det ut på detta viset när jag köpte huset, då det gamla praktisk taget ramlade ihop av röta. De förra ägarna lät mura upp "grunden" med lecablock. Och innanför så är det ett litet rum där jag tänker förvara pelletspallar.

Min tanke är att bygga ut ytan ca 1m framåt och sätta tak på plan 1 som utgör golv på plan 2. Plan 2 ska bli ett soldäck utan tak. Eterniten i detta området ska bytas emot brädor. Sedan är planerna att vidbygga några meter till vänster på plan 1 för grill etc.

Några saker jag gått och funderat på är hur jag fixar golven på plan 1 & 2 där jag har det lilla rummet under. På plan 1 är det som dagens lösning är utförd dvs ett helt golv sedan tjärpapp? Sedan trätrall ovanpå? Är det vägen att gå eller finns det bättre lösningar?

Sedan skulle det gå att bara dränera denna sidan av huset bara för att förebygga? Då det till framåt och till vänster kommer att sitta plint. Dvs väldigt svårt att gräva sedan. Men går det att dränera del av hus? Problem? Synpunkter?
 
  • IMG_1678.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1679.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej. varför inte låta en hantverkare göra jobbet?
mvh
snickar estwing
 
Var ju ett väldigt tråkigt och ej konstruktivt svar. Men är vi inte alla barn i början?

Och varför jag inte tar in en hantverkare? På något vis så handlar denna värld om pengar och de lägger jag gärna på annat, när jag inte tvivlar på min förmåga att utföra arbetet. Jag behöver bara lite vägledning om bra lösningar så man inte gör någon dum lösning.

Jag ser i alla fall detta forum som en kunskapsbank som folk med erfarenhet delar den med andra. Varför skulle detta forum annars finnas?
Vem vet jag kanske sitter på andra erfarenheter som någon annan kan ta del av, och jag delar gladeligen med mig av dom. Jag skriver då inte ta in en hantverkare.

Viljan av att lära för oss för oss framåt!

Nej du estwing nu får du allt dela med dig av dina erfarenheter.

Mvh mekanikkonstruktör kent
 
Jag fattar inte riktigt vad som är framåt, vänster etc i bilderna men ett bra alternativ till din tänkta lösning för att få täta bjälklag hittar du här:

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/108508-altan-foerrad-under.html

Dränering av bara en del av huset kan väl funka om du har tur..... får du till fallet så du kan tömma dränrören du lägger ner? Att lägga ner dränrör men inte dränera vattnet i rören ger ju snarast motsatt effekt.
 
Håller helt med om att det var luddigt vad som är framåt och vänster :)
Men framåt menar jag det som är närmast kameran på bilderna, och vänster är åt vänster på bilderna.

Ska gräva för en infart på framsidan av huset samtidigt som grävningen för altanen. Det var där jag hade tänkt leda dränage till ett dike.

Tackar för länken. Ska kollas.
 
vad jag menade va att projektet är stort. e man ej inom yrket kan det bli jobbigt å svårt.
du har säkert praktiskt i dig men detta jobbet e stort.
du va gö mekaniker, jag kan ej meka å skruvar ej ner en motor... bla bla hehe, blir en säck över med delar om jag gör detta
därför jag skrev såhär.
behöver ej bli dyrt för man tar in nån..
kontra tiden du lägger själv m.m
ej nåt tråkigt svar jag skrev till dig utan ett hjälpsamt, därför vi har olika yrken.

mvh
snickar estwing
 
Det är lugnt estwing. Jag är nog personen som inte bangar att prova något nytt och vill gärna lära mig nya saker. Tycker det är kul att fixa själv och vill därför inte lämna bort saker och ting.

Hur som haver så vart jag lite taggad av länkar och bilder så jag ritade upp en idé.

Orginal ramverk under tjärpapp och trall.
altan_ide_1.jpg

Tillsågad underdel av en kil. Plus ett extra ramverk monterat inkl bräda där plintar ska stödja upp.
altan_ide_2.jpg

Plåt och överdel kil på plats.
altan_ide_3.jpg

Trall på plats.
altan_ide_4.jpg

Observera att detta är en första grovskiss att fundera vidare på.

Inte kommit på något smidigt sätt att dra ihop kilarna så man klämmer plåten på ett bra sätt än.
Samt lite osäker om det går fritt för altandörren. Måste mäta mer.

Men vad tror ni?
 
Redigerat:
Nå hur har det nu gått? Kom ju på att jag hade denna tråden :p

Hände iaf en massa förra sommaren och väntar bara på att göra klart altanen.

Här är skissen som jag slutligen fick fram. Enda som fattas här är det som ska täcka in nederdelen så man inte ser plintarna.
Och istället för plåtar imellan killösningen så använde jag råspont, underlagspapp och ytpapp som limmades och spikades efter alla konstens regler.
Altan.jpg

Innan plintsättning så gjordes en dränering runt hela huset så man skulle slippa det i framtiden.

Plockade även ner eterniten och putsen som var i dåligt skick under. Ville få ner det för det var dåligt ditsatt efter de hade rivit den förra balkongen.
CIMG2372.JPG

Ska ut och ta lite bilder hur det ser ut nu med all snö och allt elände. Har även lite problem under råsponten som jag vill "ventilera".
 
Var ute och fotade hur det ser ut nu.

Vinter_vy.JPG

Nu till mitt problem som jag sett.

Mögel på undersidan råsponten.

Vad har orsakat detta? Låter väldigt konstigt att det skulle läcka igenom dubbla lager takpapp som är limmad. Kondens?

Är det priset jag fått betala för att inte anlita en snickare ;) ?

Mogel_undersida.JPG
Mogel_close.JPG
 
Redigerat:
Hej!
tråkigt för dig :/
Kondens vetefasen eftersom det är ett öppet uterum...
För att kondens ska kunna uppstå måste varmt möta kallt, slarvit förklarat..?
Kom det regn på sponten innan du fick upp pappen?
Eller kanske dagg om det stod öppet över natten innan pappen?
 
Visst kan det ha regnat lite på det någon gång när det lades på men sedan täckt med pressenning efter. Och det kändes torrt när det lades papp. Men jag trodde fukten i råsponten skulle torka upp när den är helt öppen och luftigt undertill. Men det kan altså vara den fukten?

Vad kan jag göra åt det som blivit nu?
 
Om det nu är så att du byggt in fukt så törs jag inte riktigt komma med några råd, avakta tills någon mer ger sitt utlåtande.
Hör med "Snickar Estwing" han är duktig och hjälpsam i krissituationer :) (jag tror nog han flikar in snart)
 
Helt skumt tycker jag det är i alla fall. Borde torka väldigt bra där på undersidan av all vind.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.