Hej!

Håller på att planera mitt altan/balkongbygge, en del av altanen kommer att gå över ingången så den behöver vara tät. Det kommer inte att vara något tak över altanen varför det finns risk för att det regnar ner.

Har hört att det finns någon metod där man sätter en plåt under, men förstår inte riktigt hurman gör detta, finns det någon som kan förklara?

Annars måste man väl falla tillföga och anlita en snickare :(

Tacksam för svar

//Bark
 
Har sett den här lösningen, regla med en liten lutning för fall, lägg plåten uppepå, sedan vinklar man av med en träkil för att få trallen vågrät.
 
  • Picture1.jpg
Länken kändes som en gåva från ovan :)
Bark
 
Det där var en elegant lösning, urbans! Jag har länge funderat på hur man skulle kunna göra med en planerad balkong. Jag tar mig friheten att utveckla idén en aning:

Om man i alla fall skall såga kilar, skulle man kunna såga hela regeln med fall enligt bifogad skiss. Då får man undertaket i våg automatiskt. Dessutom kan man väga in uppläggen för reglarna i våg, vilket skulle göra arbetet enklare. Jag tänker mig vanlig trapetsplåt mellen reglarna.

Den norska varianten har den nackdelen att man måste skruva varenda trallbräda genom plåten. Dessutom finns ingen återförsäljare i Sverige ännu?
 
  • balkong avrinning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bark skrev:
Länken kändes som en gåva från ovan :)
Bark

Bark,

Genomförde du arbetet med TIL-TAK? Hur fungerade det i så fall? Tycker det verkar märkligt att man måste skruva genom plåten på alla ställen där trallen fästs, blir det tätt?
 
Hej!

Skall börja bygga altan till sommaren (84 kvm), har inte bestämt mig för vilken metod jag skall använda än. Håller på att jaga priser på Til-Tak men inte fått några svar, finns inte heller några återförsäljare i Gbg området vilket gör att det tar tid att får fram pris.

Men om jag har förstått byggbeskrivningarna rätt lägger man en sträng med tätningsmassa under plåten på varje regel vilket då skall täta där man har skruvat.

Bark
 
Ok, så det är det tätmassan var till för, borde jag begripit!

84kvm är rätt mycket så jag förstår att du vill ha ett bra pris.

Själv ska jag bygga ny altan ovanpå ett garage så jag är också mån om att det blir tätt.

Har du fått kläm på om man behöver 2tum6 även om man inte lägger fulla avrinningslängden (drygt 7m om jag läste rätt) eller om man kan använda 2tum5 om man bara vill ha 4-5m?

/Janne
 
Til-Tak säljs i Sverige, bla vissa Coop Bygg har det. Funderar själv på det, nån som vet priser och hur det funkar?
 
Har priser från Beijer i Örebro.

Ca 180kr/plåt.

Specialskruv ca 250kr/pkt (räcker till 10 plåt)

Lim/Tätmassa ca 150kr/tub (3st för 10 plåt)

Undrar vad det är för lim och om man kan använda annat?

/Janne
 
Men så bra... jag som tänkte be plåtfirman ge mig ett pris på bandplåt av "garageterassen" när de var och satte huv på skorsten... detta låtert billigare :p
 
jska skrev:
Har priser från Beijer i Örebro.

Ca 180kr/plåt.

Specialskruv ca 250kr/pkt (räcker till 10 plåt)

Lim/Tätmassa ca 150kr/tub (3st för 10 plåt)

Undrar vad det är för lim och om man kan använda annat?

/Janne
Det var ju inte alls så farligt... Ska kolla vad det kan kosta i GBG-tarkten. Känns ju som om detta är en klart enklare variant än att klyva reglar till kilar...
 
Det luriga är väl fortfarande att få till lutningen tänker jag...
Jag har ett gammalt järnräcke som skall tas bort också, sedan måste det alltså till ett nytt räcke ockå... Hur tusan skall man fästa dem om man har plåtat in alltihop, på betongväggarnas utsida?

tittade lite på aluminiumskivor med, men det verkar dyrt.
 
Semiel skrev:
Det luriga är väl fortfarande att få till lutningen tänker jag...
Men TilTak har ju lutningen inbyggd i plåten, så man sätetr takreglarna helt plant och lägger plåten på...
 
Har pratat med en snickare som har gjort något liknande fast då har plåtslagaren gjort plåtarna, och i de fallen har det inte blivit riktigt tätt pga. skruvhålen i plåten. Man hade iofs inte någon tätning på reglarna innan man la dit plåtarna, så nu har jag blivit väldigt osäker igen. Håller tätningsmassan tätt tro???

Hälsar

Bark
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.