Pratade med en som är fågelskådare och han trodde att dom knappt lagt ägg än så han tyckte att jag kunde spika igen, vet inte riktigt hur jag ska... lite surt att få kvar en bräda...
 
Åsa Lund
I Skåne har de lagt ägg för mer än en vecka sedan (den sortens svala som bor inne i stallet) . Är tidplanen olika i olika delar av landet?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I Skåne har de lagt ägg för mer än en vecka sedan (den sortens svala som bor inne i stallet) . Är tidplanen olika i olika delar av landet?
Vi har haft regn eller mulet och kallt i 6 veckor...
Skulle tro att dom väntar in värme innan dom lägger ägg?
Är väl full vinter än i norra delarna
 
Åsa Lund
Det låter bra.
Bygg hellre en liten hylla under takfoten åt svalorna. Kattsäkert. Gör dem inte hemlösa bara för att deras första hem inte funkade med dina planer. Sedan kan de få fortsätta äta kopiösa mängder insekter och drilla vackert under sommaren.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska plocka ner ställningen där idag så jag ska ha lite koll på om dom är där eller om jag skrämde bort dom igår.
 
Jäklar vilken tid det tar att plocka ner ställningen när man är själv, blir glad om jag fått ner och upp den innan jag ger upp för dagen.

Delvis nedmonterad byggnadsställning vid vit husfasad under renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behöver jag ju iof bara bygga plattform högst upp så det går kanske lite fortare, men jag måste iof ha saker att stå på för att få upp ställningen
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Just ja, hur 17 ska jag göra vid takstolarna?

Skadad takstol synlig där husets vita fasad möter ett blått tak, med utmaningen att tätningen är otillräcklig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite för mycket för att foga
 
Plåt had jag satt
 
M maria01 skrev:
Plåt had jag satt
En liten bit bara? Typ 5x10cm?
Ja det är nog enklast
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Ja bara så det täcker
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Smart så får det bli
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Tog väl runt 6-8h att plocka ner och plocka upp, för kanske 5h jobb :confused:

Tvåvåningshus under renovering med byggmaterial och verktyg utspridda på gräslawn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju den ända nackdelen med hakki ställningen imot dagens layher som det dom flesta byggen har idag tiden o vikten
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det är väl så, aluminium hade ju varit fint.

Ska se om pengarna finns till nästa år att köpa en egen och gå ställningskurs
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Funderade lite idag...
Nya väggen är ju 34+22mm tjockare så sockeln är ju indragen 56mm
Skulle man, istället för att laga sockeln, kunna fästa upp en skiva typ LUX eller jackon som är 40mm tjock och sen dra ett tunnt lager puts/spackel på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.