Ja Ida problemet här är att hantverkaren inte har förklarat för er på ett korrekt sätt att det arbete ni anlitar honom för visserligen kan utföras estetiskt snyggt (vilket han misslyckats med) MEN det är inte något som bör göras. Det är helt enkelt så att i ett badrum där det finns krav på fuktspärr under kakel för att hindra framtida skador så måste hela utrymmet vara tätat, det går då inte att göra om bara golvet och få en korrekt tätning.

Det är därför Jawen menar att hela beställningen är felaktig då man inte kan beställa att bara göra ett golv efter att väggar är fuktspärrade och ytskikt är klart eller om ni valt att inte renovera om väggar så är det återigen fel utförande då det inte blir tätt.

Kommer det en framtida skada och du kontaktar oss försäkringsbolag så kommer ni nekas ersättning och ni står själva risken för vattenskador pga detta.

Visst kan ni kräva avhjälpande av de felen som uppkommit här men det är inte lönt då ni definitivt bör riva hela och börja om från början även med väggar

MVH Lorant
 
Det där såg inte så bra ut. Liknade mer mitt första badrum som jag kaklade under min utbildning.

Konstigt ändå, alla plattsättar-företag kräver oftast 3 eller 5 års erfarenhet utav plattsättning inkl. yrkesbevis och behörigheter inom de viktigaste områdena. Tydligen kan dem fortfarande inte kakla.

Frågade min lärare om detta, varför så många plattsättare gör misstag. Jo, för att dem är stressade och många går på ackord. Går man på fast lön som plattsättare så blir nog arbetet mer noggrant skulle jag gissa på.

Men 10 dagar, herregud. Å andra sidan, mitt första badrum tog 8 dagar att kakla och gör färdigt. Sista badrummet tog 3 dagar.

Jag tycker det ser skrämmande ut på bilderna som du visar och varför foga i hörnen istället för att lägga silicon?
 
Plattsättare247 skrev:
Det där såg inte så bra ut. Liknade mer mitt första badrum som jag kaklade under min utbildning.

Konstigt ändå, alla plattsättar-företag kräver oftast 3 eller 5 års erfarenhet utav plattsättning inkl. yrkesbevis och behörigheter inom de viktigaste områdena. Tydligen kan dem fortfarande inte kakla.

Frågade min lärare om detta, varför så många plattsättare gör misstag. Jo, för att dem är stressade och många går på ackord. Går man på fast lön som plattsättare så blir nog arbetet mer noggrant skulle jag gissa på.

Men 10 dagar, herregud. Å andra sidan, mitt första badrum tog 8 dagar att kakla och gör färdigt. Sista badrummet tog 3 dagar.

Jag tycker det ser skrämmande ut på bilderna som du visar och varför foga i hörnen istället för att lägga silicon?
Jo men visst...

Varför inte sätta en bit klinker där istället... :rolleyes:

Silicon lägger man ju inte i det läget tycker jag...
 
Som så många redan har sagt här så går det inte att halvrenovera badrum. Antingen blåser man ut allt och bygger upp nytt eller så låter man bli, särskilt gäller detta badrum som inte är i källare. Om ni trots allt måste göra något akut är det viktigt att hantverkaren redogör för de ingrepp som görs och noga förklarar att renoveringen inte förväntas bli bra, att den inte kommer att uppfylla kraven på ett våtsäkert utrymme. T.ex. borde han ha sagt till er att skaffa en duschkabin som gör att kakelväggarna inte belastas med vatten. När det gäller fogningen är den under all kritik. Hoppas ni inte har betalat alltför mycket för det utförda arbetet.
 
jawen skrev:
Ja tyvärr så går det så där när man är dumsnål, att ens bara beställa detta jobb är för mig en gåta?.

Ni slet loss plastmattan och bad kakelkillen räkna på att lägga nytt golv, sen tillkom det att avjämna lite dåligt fall.......

Jag vet inte, men vad trodde ni att ni skulle få för någonting med dom promisser som fanns på plats ?, ett nytt perfekt badrum enligt BKR's regler eller ?.

Jawen
Jag håller nog inte med om att dumsnål är rätt ord men innan man beställer ett jobb så är det nog tyvärr så att man måste sätta sig in i vilka regler som gäller och vad man bör förvänta sig av en normalskicklig hantverkare annars kan det uppenbarligen i många fall gå käpprätt åt skogen:O.

Om det är så att er hantverkare tydligt informerat er om att arbetet aldrig kommer att anses som fackmässigt och ni ändå godkännt det så är det en annan sak. Men utförandet verkar i vilket fall inte vara särskilt skickligt utfört om man uttrycker sig milt oavsett om badrummet efter arbetet skulle vara godkännt enligt gällande branschregler.

Kontentan är att man som kund måste ha koll på samtliga krav och regler som gäller och dessutom ha tillräckligt god kunskap att löpande följa upp hantverkarens jobb eftersom man inte kan förutsätta att alla regler följs. Ett eventuellt medlemsskap i en branschorganisation verkar inte på något sätt vara en garanti att jobbet utförs korrekt.

Jag kan tycka att det är att lite enkelt att anklaga kunden för att det blir fel när arbetet inte uppfyller gällande krav. Kunden ska inte behöva sätta sig in i alla regler och krav för att anlita en hantverkare utan borde kunna lita på hantverkarens kunskap. Sen är det kanske självklart för en hantverkare vad en badrumsrenovering bör kosta men en kund som enbart gör det en gång så är det nog svårt att avgöra om priset är för lågt eller för högt för den delen:(

En seriös hantverkare skulle aldrig utfört ett arbete som inte uppfyller gällande krav och regler. Skulle det ändå vara så att kunden vill göra avsteg från gällande regler så skulle förmodligen samma seriösa hantverkare tydligt dokumentera det i ett avtal för att hålla ryggen fri från framtida problem.
 
Du säger att ni själv kaklade väggarna. Har ni applicerat tätskikt innan ni kaklade väggarna? Om inte, så kan ni vänta er fuktskador i både golv och vägg. Finns nog inte mycket annat än att riva ut allt och börja om.
 
man kan ju alltid hoppas att han skar av mattkanten rakt och sedan satte en remsa med gummi över kanten och sedan gummade golvet.kolla om det sitter någon klämring i brunne..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.