Vi har nu haft in en hantverkare för att göra i ordning golvet i vårat enda badrum. Det skulle ta 3 dagar, det tog 10 dagar och nu dag 11 efter att vi betalat hantverkaren så kollade vi mer nogrant på vad som är gjort och då ser vi att badrumet är fruktansvärt dåligt gjort.

För det första så råkade hantverkaren slå ett stort hål i väggen vid dusch området (han va endast där för att flytspackla och plattsätta), vi fick aldrig riktigt reda på varför och hur hålet blev till och det slutade med att vi fick göra det bästa av sitivationen och laga det själva.

Och nu när hantverkaren är "klar" så ser vi att han "missat" foga på vissa stället och vid större delar i dusch området finns det inte ens fog. även gjort breda fog kanter vid ena kortsidan av bardumet? allt är verkligen jätte konstigt gjort!

vi vet inte hur vi skall gå till väga, och vad man skall göra? på bilderna kan man ganska tydligt se alla "misstag" dock är bilderna tagna med mobil.

är tacksam för alla tips!
 
  • badrummskit 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrummskit 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrummskit 021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrummskit 017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrummskit 019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jösses.... Man upphör aldrig att förvånas över hur många det är som valt fel yrke...
 
Abbedabbe skrev:
Ja jösses.... Man upphör aldrig att förvånas över hur många det är som valt fel yrke...
ja det är helt sjukt, vi är så besvikna! frågan är hur man skall gå till väga bara.
 
Det ser bedrövligt ut. Hantverkaren (?) har inte kontrollmätt rummet för att se vilka passbitar det blir och dessutom slarvat kopiöst med fogningen.

Frågan blir givetvis hur underarbetet är utfört med tätskikt etc särskilt med tanke på att han lyckats slå hål i väggen. Är det bara fogningen som är dåligt går det ganska enkelt att åtgärda men i värsta fall får allt göras om.
 
Tyvärr är det väl så att man kollar resultatet först och betalar sen, inte tvärtom. Annars är gången att man reklamerar arbetet och klanten man hyrt in har då rätt att göra om jobbet fast bättre är det tänkt. Minns jag rätt från juristen på "Fuskbyggarna" har samma klant rätt att göra om även en andra gång om man inte är nöjd innan man själv har någon rätt att avsluta kontakten och ta in en ny. Men viss reservation för det, kolla med Villaägarnas riskförbund, där finns jurister som inte gör annat än svarar på såna frågor.
Men som sagt, jag tror det blir svårt att få med "hantverkaren" som gjort det här på att han ska göra om, han har ju redan fått betalt. Fast det är där man börjar, ta kontakt med den som gjort det och tala om att Ni är missnöjda och vill ha det bättre gjort.

Men hålet i duschutrymmet som Du skriver om, hur lagade Ni det? Var hålet där det fattas kakel på bilden? är det gröna tätskiktet? ni har väl inte lagat tätskiktet väl?
 
T
Fattar inte riktigt, vadå fixat golvet? Vad var där innan och hur han i så fall anslutit tätskikt till väggens tätskikt?

Som det ser ut nu så ser det ut som att "hantverkaren" har tagit bort en ursprunglig plastmatta och sedan flytspacklat och satt klinker på golvet med en minimal sockelplatta.
 
Håller med tank77... jag fattar ingenting...

Seriöst kan man inte bara fixa golvet och tro det ska bli bra och godkänt...

Skulle aldrig tagit på mig ett jobb där det innebär att göra något som inte är förenligt med regler och förordningar i branschen så frågan är hur seriös den där hantverkaren var egentligen...
 
Var fick ni tag i hantverkaren?
Är han certifierad?
Några referenser?

Tycker det vore helt sjukt om det där är en människa som jobbar seriöst med att göra badrum.
 
Håller med Paul och Tank mfl. Tyvärr är jag tveksam till om badrummet på något sätt kan anses vara tätt. Ni saknar med allra högsta trolighet försäkringsskydd för skador som uppkommer i detta utrymme eller skador som uppkommer pga felaktigt utförande i badrummet.

Problemet blir att ni har visst rätt att kräva avhjälpning av felet enligt konsumenttjänstlagen om ni har kvitto på arbetet. MEN vissa delar av det utförda som är fel kommer ju inte som direkt följd av hantverkaren utan av en konstig arbetsordning i badrummet? Han skulle ha avrått er från att utföra arbetet på detta sätt o rekommenderat att fuktspärra hela badrummet i rätt ordning.

MVH Lorant
 
Man ser ju inget spår av tätskikt. Är detta möjligen i en källare?
 
Nu skall jag försöka formulera mig så att ni kan förstå allt. Badrumet är i original, tror kanske att dom som bode här innan lagt på en annan våtrumstapet, men det va nog mer en 10 år sedan. Golvet är i betong. Vi slet loss plast mattan som la på, och plattsättaren kom, han la först primer, sen flytspackalde han och slog ett hål i väggen. Varför han gjorde hål i väggen har vi inte riktigt fått klarhet i. Men vi fick laga det med relgar och gipsskivor, spackel sen la han silikon i kanterna???? och slängde på något han kallade "gumma/gummi" (det blågröna) som ni kan se på ena bilden. Sen la han som sagt golvet rätt på, "fogade" gav oss något han kallade faktura. Vi han aldrig kolla igenom golvet, eftersom att vi åkte iväg i några dagar, vi betalade fakturan eftersom att inget enligt oss verkade konstigt (förutom hålet i väggen) men det va först när vi kom hem och kollade mer noga på golvet vi såg hans "små" missar, tex att det saknades fog vid dusch området och andra stället och även sprickor vid dörren och hans väldigt fula fusk områden med 3 cm bred fog in till väggen.


Det vi har gjort är att kakla väggarna i badrummet (dock inte dusch delen eftersom att det redan va kakel där) när vi va klara med det tog vi in en plattsättare för att göra golvet eftersom att det va ett för svårt jobb för oss.

det är så himla svårt att förklara allt det här, men tack för att ni ger respons så vi får tips om hur vi skall göra nu med all denna skit till badrum!

mvh ida
(ursäktar för alla stavfel, det är datan som gör lite som den vill när man skriver)

edit: vi har nu även en vattenläcka i badrummet pga att rör som gått av, det går bara utför just nu och eftersom att golvet inte är tätt så får vi tömma hinkar 1 gång i timman dygnet runt, Vi väntar på en hantverkare för det oxå nu, men vi har ringt en seriös firma denna gången!
 
B
när ni anställer firma så måste ni be om att få se på gamla projekt också få prata med en gammal kund. detta då ni inte känner till firman sen innan.
och om det handlar om badrum kolla certifikat.
 
Jag är ledsen att säga det Ida, detta badrum är i mina ögon i ett sådant skick att jag omöjligt kan se fuktspärren intakt och enda riktiga lösningen är att göra om hela badrummet.

Eller är det som hempularen säger att detta är i källare så att både väggar och tak är i betong? Pratar vi källare finns det möjligheter att fuktspärr endast finns just i duschen och att rummet lättare kan åtgärdas. Är det inte källare utan träväggar så är det hopplöst, om det gröna han kallar gummi är ett försök till att fuktspärra där det blivit skada så är det nästan omöjligt i mina ögon att få det tätt gentemot det som redan var väggbeklädnad.

MVH Lorant
 
Ja tyvärr så går det så där när man är dumsnål, att ens bara beställa detta jobb är för mig en gåta?.

Ni slet loss plastmattan och bad kakelkillen räkna på att lägga nytt golv, sen tillkom det att avjämna lite dåligt fall.......

Jag vet inte, men vad trodde ni att ni skulle få för någonting med dom promisser som fanns på plats ?, ett nytt perfekt badrum enligt BKR's regler eller ?.

Jawen
 
rummet är inte i en källare, och till rawen..!? Vi bad hantverkaren göra vårat golv, då förväntar man sig att man får ett komplet fungerande golv i sitt badrum, eller? vi är inte hantverkare själva så vi kontaktade firma för att få det "svåra" rätt gjort, så att kalla det "dumsnålt" är inte helt rätt. Som sagt, anställer man en "seriös firma" så förväntar man sig att det är ett ärligt och bra jobb som kommer utföras! mvh ida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.