J Jonny Holmström skrev:
Ett rum för att sköta den personliga hygien ska vara lätt att hålla rent för att undvika bakteriell tillväxt. Hur ser de kraven ut i BBR?
Jag tror ingen har provat var den gränsen för att kunna hålla rent har provar I tingsrätten. En fråga till chatt GTP ger det här svaret.
"I Boverkets byggregler (BBR) finns det specifika hygienkrav som gäller för golvbrunnar, särskilt när det kommer till våtrum som badrum och tvättstugor. De centrala hygienkraven i BBR för golvbrunnar är främst relaterade till att förebygga fukt- och vattenskador samt att säkerställa att avloppssystemen inte orsakar dålig inomhusmiljö.

Här är några punkter från BBR som gäller golvbrunnar och deras hygien:

1. Vattentäthet: Golvbrunnar ska vara korrekt installerade så att vatten inte läcker ut och orsakar fuktskador. Detta innebär att golvbrunnen ska ha ett fungerande tätskikt som ansluter ordentligt till golvet. Golvet runt brunnen ska också luta så att vattnet rinner ner i brunnen.


2. Avrinning: Golvets lutning i våtutrymmen ska vara tillräcklig för att säkerställa att vattnet leds mot golvbrunnen. Detta är viktigt för att undvika stående vatten, vilket kan skapa en ohygienisk miljö och risk för mögel.


3. Tillgänglighet för rengöring: Golvbrunnen ska vara utformad så att den är enkel att rengöra och underhålla. Det är viktigt att regelbundet kunna ta bort smuts och avlagringar som kan samla sig i golvbrunnen, vilket annars kan leda till stopp och dålig lukt.


4. Materialval: Materialet i golvbrunnen och dess anslutningar bör vara resistent mot korrosion och lätt att hålla rent, så att det inte samlas bakterier eller mögel.


5. Skydd mot dålig lukt: Det ska finnas en fungerande vattenlås i golvbrunnen som förhindrar att dålig lukt sprids från avloppssystemet in i rummet."



För mer detaljerad information om regler kring golvbrunnar kan du titta på kapitel 6 i BBR, som hanterar hygien, hälsa och miljö.
Bra att ha avloppsrör från badkar som går några cm ner i brunn.
En del väljer att kakla in badkaret. Kan inte vara lätt att se och
underhålla golvbrunnen då.
 
B bertalm skrev:
Bra att ha avloppsrör från badkar som går några cm ner i brunn.
En del väljer att kakla in badkaret. Kan inte vara lätt att se och
underhålla golvbrunnen då.
Du ska nog se att det finns en lucka så du kommer åt att göra rent brunnen
 
F Fjonken skrev:
Du ska nog se att det finns en lucka så du kommer åt att göra rent brunnen
Jag tror en del inte tittar där så ofta.
 
B bertalm skrev:
Jag tror en del inte tittar där så ofta.
Det är ju knappast någon annans ansvar än den som har ett inbyggt badkar… förstår inte vart du vill komma?
 
F Fjonken skrev:
Det är ju knappast någon annans ansvar än den som har ett inbyggt badkar… förstår inte vart
F Fjonken skrev:
Det är ju knappast någon annans ansvar än den som har ett inbyggt badkar… förstår inte vart du vill komma?
Jag märker det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.