Hej,

Skulle verkligen uppskatta några råd i den situation vi befinner oss i.

Anlitade Comfort för renovering av vårt tvätt och duschrum på övervåningen. Jobbet skulle ta ca tre veckor, nu efter nära fyra månader är det fortfarande inte klart. Det allra värsta är dock att efter allt strul så förstörde deras rörmokare den nyinlagda väggmattan och golvmattan (skar igenom med kniv) då han skulle justera den duschvägg som de felmonterat.

Mattläggare har varit här och konstaterat att det finns två alternativ; riva ut allt och börja om, eller svetsa de tre ställen där kniven skurit igenom mattan. De påstår att det blir 100% säkert ur fuktspärrssynpunkt med svetsning, men inte vidare snyggt (hålen finns 3 cm in i duschen från väggprofilen och på ca 1 meters höjd).
River de ut allt och lägger ny golv matta (en av våderna) och ny väggmatta finns risk för att slutfnishen totalt sett inte blir lika bra som nu (dvs i skarvar mot tak, golv, i hörnen osv)

Vad göra?

Vi utgår ifrån att Comfort tar ALLA kostnader i samband med en korrigering av det som blivit fel, men om vi godtar en svetsning av hålen i väggmattan, hur mycket bör de kompensera oss med?

Ett annat stort (icke korrigerbart fel) är att avlopp och vattenledning till tvättmaskinen placerats på fel ställe. De sitter 30 cm för långt ut från vägg och göms därför inte helt bakom tvättmaskinen som tänkt utan istället har vi utsikt över avloppsrören där vi står i vår fina glasduch . Enda sättet att slippa se dem är att flytta på tvättmaskin (vi förlorar golvyta).

Total kostnad för Comforts del i detta duschrum skulle landa på ca 60 000. Det har vi INTE lust att betala med tanke på ovanstående.

Har ni några goda råd att komma med inför eventuell förhandling med dem. På förhand TACK från mycket ledsen Textina
 
Hur menar du med "Icke korrigerbart fel".
Kommer vattenrören också upp från golvet?
Det får de inte göra enligt "säker vatten installation".
Om du då har möjlighet att få allt utrivet och omgjort finns ju möjligheten att flytta på avlopp samt vattenrör.
Vattenröret skall ju flyttas så att det kommer ur väggen så då kan de ju även flytta avloppet.
 
Jag uppfattar det som att rören kommer ut ur väggen men kommer ut ur väggen på "fel ställe" ur ett estetiskt perspektiv?

Har oxå fula märken i en våtrums tapet som uppstått i samband med att hantverkare varit där och härjat i efterhand. Fick inget för det men jag orkade iof inte "bråka" med firman så mycket om det.

Jag kan tänka mig att det borde vara skrivet i något kontrakt exakt vart rören skulle komma ut ur väggen för att ni ska få dem flyttade. Men jag inte.

Sådana saker är tråkigt lycka till och "bråka på" ;)
 
Jag hade blivit skogstokig! Visst alla är människor och kan göra fel men ni ska leva med detta en lång tid. Jag hade krävt att de skulle göra om allt!
 
mb29661 skrev:
Hur menar du med "Icke korrigerbart fel".
Kommer vattenrören också upp från golvet?
Det får de inte göra enligt "säker vatten installation".
Om du då har möjlighet att få allt utrivet och omgjort finns ju möjligheten att flytta på avlopp samt vattenrör.
Vattenröret skall ju flyttas så att det kommer ur väggen så då kan de ju även flytta avloppet.
Tack för synpunkter! Sakta men säkert har det gått upp för oss att man mäste själv ha koll på ALLT trots att man anlitar proffs (tror sig anlita proffs i alla fall).

Om jag förstår dig rätt har Comfort alltså gjort fel då de låtit vattenrör (matning till tvättmaskin) komma upp ur golvet istället för vägg? Tvättmaskion och dusch finns på motsatta väggar i badrummet. Vattenrören kommer in från intilliggande pannrum och är sedan dragna under golvet i badrummet; matning till tvättmaskin kommer upp ur golvet, sedan fortsätter rören under golvet till duschen där de är infrästa i väggen till duschblandaren.

Vad jag menade med icke korrigerbart fel var ju att golvet måste brytas upp för att avlopp och vattenrör till tvättmaskin ska kunna flyttas till rätt plats. Tyvärr har vi inte svart på vitt exakt var dessa rör skulle placeras utan detta hade diskuterats i detalj och överenskommits muntligen. Men om röret inte får komma upp ur golvet har vi ju nu en annan möjlighet att kräva att även placeringen av dessa görs om.

Vi valde Comfort för att de ska vara "certifierade" entreprenörer och garantera att allt utförs på ett korrekt sätt enligt gällande bestämmelser. Fy vad besviken man kan bli!

Bör vi kalla på en oberoende besiktningsman, och var hittar man en sådan?
 
Lånar din tråd för ett liknande problem...vi håller just på med vårt badrum och vårt vattenrör till toaletten går också upp genom golvet. och menar ni att detta inte är tillåtet??
 
Textina: Det låter som du inte enbart har vattenrör som kommer upp ur väggen, utan även dolda skarvar på vattenrören i golvet (eftersom de går vidare till duschen). Inget av detta är tillåtet i våtutrymmen.

pettersvarte: jag är inte helt säker på reglerna om det enbart är en toalett, men har ni dusch i badrummet så är inte vattenrör upp genom golvet tillåtna.
 
pettersvarte: jag är inte helt säker på reglerna om det enbart är en toalett, men har ni dusch i badrummet så är inte vattenrör upp genom golvet tillåtna.[/QUOTE]

Vi har dusch i badrummet men den finns i andra sidan av rummet och inte i närheten av toaletten....
 
Här finns branschreglerna för säker vatten installation: http://www.sakervatten.se/download/57/Instregler_0710.pdf
Sid fem står det "Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage
från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för
icke utbytbar förläggning.
Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda
inbyggnader eller i kopplingsskåp Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våtzon (se avsnitt C1, sid 10). "
 
Branschreglerna bryr sig tyvärr inte om avståndet från duschen, är det ett våtutrymme så gäller det hela rummet.

Men är det ett gammalt badrum kan det vara godkänt då det byggdes, dock bör man ändra på det vid renovering.
 
till vårt försäkringsbolag, GVK, Säker vatten installation, Konsumentvägledningen i kommunen och Comfort centralt.

Ska inte gå in på alla detaljer men råder alla som ska renovera badrum att kolla upp att den man anlitar verkligen är auktoriserad säker vatten installatör OCH certifierad hos GVK (två OLIKA branschorganisationer ifall det är någon annan än vi som haft dålig koll), se dessutom till att skriva AVTAL som reglerar allt i samband med renoveringen.Ha gärna med en klausul om vite vid försenad leverans. Betala ingenting innan slutbesiktning gjorts och jobbet blivit godkänt.

Kontentan av dagens alla telefonsamtal är att vi lika gärna kunnat anlita en amatör svart, mer än så är renoveringen inte värd som den ser ut idag.

Sista samtalet var till Comforts centrala admin. där jag helt enkelt frågade om man inte kunde förvänta sig att jobbet blev fackmannamässigt utfört ifall man anlitar en Comfort-ansluten entreprenör, oavsett vilka certifieringar eller auktoriseringar den lokale Comfort-företagaren nu har. Självklart blev svaret. Comfort-kedjans kvalitetsansvarige ska ringa mig imorgon, han var inte på kontoret idag.
 
Usch, vilken mardröm. Har själv bråkat med Comfort om en rörinstallation som var felaktigt gjord, det slutade till sist med att jag fick tillbaka pengarna, ca 3000 kr.
 
Comfort som jag faktiskt trodde lite mer om.
Det är ju egentligen skit men jag känner samtidigt en viss tillfredsställelse... Jag gjorde allt själv som glad amatör i somras när badrummet totalrenoverades. Läste ALLT som fanns att läsa och tycker att det gick ganska bra. Alla jag känner var dock väldigt skeptiska. "Låt någon som kan det här göra jobbet." ETT jobb hyrde jag in, en röris i ett STORT företag drog om lite vatten- och avloppsrör. Det var nog det enda som inte gjordes fackmannamässigt. Det är inte roligt att säga "Du, så där får man väl inte göra?.." till någon som jobbat med prylarna i 20 år! Näe, läs 10 gånger vad reglerna säger och gör det själv, om du nu inte råkar känna ett proffs som verkligen kan det han ska. (För det går nog snabbare...)
 
Vad anser ni om detta??

Comfort erkänner nu att rördragningarna blivit fel och deras förslag /erbjudande om lösning på det är att vi skriver avtal på att Comfort går in och betalar en förhöjd självrisk vid eventuell skada som inträffar inom en tioårsperiod.

Man tror ju inte att det är sant! Menar de på fullt allvar att vi skulle acceptera att bli lämnade med ett badrum som inte är vatten värt och därtill betala för det?

Själva anser vi att det enda rimliga är att Comfort på egen bekostnad gör om allt i enlighet med gällande branschregler. Eller?
Svårt att sätta hårt mot hårt när man inte har full koll på vad som gäller. Vi har endast en offert som vi muntligen accepterat och hade inte hunnit betala något då alla problem dök upp.

Vart vänder man sig för hjälp/rådgivning om detta skulle urarta än mer?
 
Betala inte räkningen, det är det enda påtryckningsmedel du har.
Be dem göra om rubbet på rätt sätt, det är det enda rätta.
Tala med konsumentvägledaren i din kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.