Rrrrr skrev:
Får man fråga varför du köper dyra Cisco-switchar, Cat6 uttag, och sedan drar "tokbillig noname cat5e" kabel??
Sluta gnälla och läs inlägg 22 i stället =) Bra prylar kostar inte mer än D-Linkmög om man har näsa för begagnat.
 
Redigerat:
Buntbanden i patchpanelen är inte tokhårt dragna, åtdragna med handkraft så att de precis sitter. Drar aldrig åt buntband hårt runt någon form av kablage, det resulterar alltid i strul och trasiga kablar. Dessutom känns det ju som om vi har uteslutit både Lexcom-uttagen och patchpanelerna iom att det fungerar lika uselt med lösa RJ45or direkt på kabeln.

Ska ta och crimpa upp en lös kabel med samma längd som den längsta i väggarna och se hur det fungerar. Kan ge mig fan på att det fungerar bara för att ytterligare få mig att fundera över hur jag misslyckats. :)
 
Slog mej just att man i USA skiljer på riser (kabel för vertikala schakt) och plenum (för övrig distribution).

Någon som vet om det bara skiljer i mekanisk hållfasthet eller om impedansen ändras radikalt om man börjar sträcka en vanlig tunn plenum kabel?

EDIT: Det är möjligen inte så att du har en riktigt elak störning på kabeln, typ bor intill Hörby-sändaren?
 
Redigerat:
Nej, här kring huset finns inga störningar som skulle kunna påverka TP-kabel (differentiell signallering, krävs _mycket_ skit).
 
Prova att låna ett instrument och mät kabeln så får du reda på vad som är problemet ,oftast.
 
Hej på er och ursäkta trådkapningen..

flyttade till hus för ett par år sen och började omedelbart dra nätverk i huset.. köpte vad jag trodde var den mest framtidssäkra kabeln cat6-FTP (på INET data) och cat6-uttag (på hornbach förvisso) men har inte lyckats få liv i ett enda uttag..

Har använt en gammal D-link-router men har nyss köpt en Netgear GS-108 för att se om det hjälper, har inte hunnit testa ännu.

Har testat många olika TP-kontakter och både cat6-uttagen samt även ett dubbelt 100Mbit-uttag utan positiva resultat..

Till saken hör att jag möjligen har dragit en av kablarna för hårt i en böj och kan även ha tvinnat upp paren lite för mycket men jag borde väl få någon typ av kontakt? Har dragit nätverk och kontakterat kablar förut (med cat5<e>) men aldrig haft problem, speciellt inte sådana här..

Några tips?
 
FTP kablar är inte riktigt rekomenderat om man inte vet vad man gör. Mät upp kablarna och se till så du inte har några konstiga differentialer. UTP är oftast bättre att lägga in.
 
sri skrev:
Hej på er och ursäkta trådkapningen..

flyttade till hus för ett par år sen och började omedelbart dra nätverk i huset.. köpte vad jag trodde var den mest framtidssäkra kabeln cat6-FTP (på INET data) och cat6-uttag (på hornbach förvisso) men har inte lyckats få liv i ett enda uttag..

Har använt en gammal D-link-router men har nyss köpt en Netgear GS-108 för att se om det hjälper, har inte hunnit testa ännu.

Har testat många olika TP-kontakter och både cat6-uttagen samt även ett dubbelt 100Mbit-uttag utan positiva resultat..

Till saken hör att jag möjligen har dragit en av kablarna för hårt i en böj och kan även ha tvinnat upp paren lite för mycket men jag borde väl få någon typ av kontakt? Har dragit nätverk och kontakterat kablar förut (med cat5<e>) men aldrig haft problem, speciellt inte sådana här..

Några tips?
Dra ur kabeln i ett av rören, kontaktera om med samma don och testa igen. Fungerar det: gör om den fasta installationen.
Fungerar det fortfarande inte: rappa ur kabeln, åk till INET och be om att få kabel som fungerar, d.v.s. Cat5e.

Kolla för säkerhets skull färgordningen. Det 586-B som skall användas:
http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568-B#Wiring
 
STP rekommenderas över UTP. Har sett flera fall där det gjort skillnad och många tillverkare av nätverksutrustning specar att endast STP ska användas.
 
Hur drar du kablarna? Drar du längs med och förbi kraftiga elkablar eller annat med magnetfält kan det lätt bli fel. Det krävs mycket mindre än vad folk tror för att sabba ett par bitar, och då kastas ju hela paketet. Dessutom har du använt billig noname kabel som troligvis inte tål lika mycket. Du skulle kunna smälla på en kontakt på ett 9volts batteri också och mäta på ledningarna i andra ändan och se så det inte blivit kortis eller brott någonstans.
 
Redigerat:
gustavk skrev:
STP rekommenderas över UTP. Har sett flera fall där det gjort skillnad och många tillverkare av nätverksutrustning specar att endast STP ska användas.
Inte sant, skärmat kablage som installeras i en elektriskmiljö med dålig eller ingen ordentlig jordning blir riktigt dålig. I en kontorsmiljö med 5-ledare och riktigt potentialutjämning där KK stativ och paneler potentialjordas ordentligt samt inga ojordade uttag i verksamheten - då kan det fungera.

En partvinnad UTP kabel fungerar i princip i vilken miljö som helst upp till 1Gbit/s, har under alla mina år i IT svängen inte installerat några skärmade nät sedan IBM TYP1 blev omodernt. Funkar hur bra som helst med vanlig Cat5e i processindustri bara man förlägger kabeln lite smart, t.ex inte parallellt med 10kV kraftkabel på samma stege.
 
Ska försöka svara på alla era frågor och förslag i ett och samma inlägg:

Någon mätutrustning har jag inte tillgång till. Jag har mätt kablarna så till vida att jag vet att alla ledare är hela, att där inte är kortis och (när kablarna var terminerade i patch/vägguttag inte heller var felkopplade. Kör B-koppling rakt igenom i anläggningen.

Kablarna går inte förbi något som kan alstra störningar. På sin höjd går de parallellt med någon 230-grupp.

Jag har testat lite mer här hemma nu. Vill ju vara säker på att kabeln är skit (från början eller efter min hantering) innan jag river ut dem från hela ovanvåningen. Kontentan är att ett av uttagen på ovanvåningen fungerar. Det är uttaget med kortast kabeldragning, men oxo det uttag med rakast rördragning. Den kabeln verkar fungera skapligt. Ser 6 rx-fel i switchen på kanske 100000 paket. De kan dessutom funnits där sedan innan då jag glömde nolla statistiken i switchen.

Har inte hunnit testa att göra en lös kabel av worst-case-längd (i mitt fall längsta dragning runt 28m) eftersom mina RJ45-kontakter tog slut och jag inte hade tid att plocka upp nya idag.

Min uppfattning är att kabeln är av åtminstone dålig mekanisk kvalitet och är känslig för böj- och dragkrafter. Jag har därför kvaddat kabeln när jag härjat runt i mina VP-rör och sitter där nu med skräp i väggarna. Jag är inne på att köpa två kartonger ny vettig Cat5e-kabel och bita ihop och göra om allting. Kan jag lita på att Deltacos Cat5e håller tillräcklig kvalitet? Jag har använt den tidigare och aldrig haft problem med den men vad säger ni som pysslar med sådant här till professionen?

Har för övrigt varit i kontakt med firman i Tyskland som sålt kabeln. De ger mig mest godag-yxskaft-svar och kan inte visa upp något som tyder på att kabeln uppfyller några som helst krav. Kabeln de säljer hävdar de är av märket Logilink och jag har fått ett modellnummer. Logilink är bara ett namn som de säljer allt möjligt kinaskräp under. Därmed kan man inte få fram något alls om kabeln. Skojare...
 
gustavk skrev:
STP rekommenderas över UTP. Har sett flera fall där det gjort skillnad och många tillverkare av nätverksutrustning specar att endast STP ska användas.
Nja.. Enda gången STP rekomenderas är om installatören har 100% superkoll och kan designa ett skärmat nät in i minsta detalj.
Fast tycker man om underliga störningar, ständig felsökning, huvudvärk och gråa hår så är STP helt klart rätt väg!

Finns aldrig någon anledning för en amatör att någonsin dra någon annan koppar än UTP.
 
Nu har det säkert fungerat för dig förut med samma utrustning.
Men Interfaace har en förmåga att genera errors om det sitter utrustning av annan tillverkare i andra änden och interface är satt till auto auto.

Bara en kul fråga har du testat att testa en kabel med 2 st pc i varje ända, (och en adapter som gör den korsad förståss)

Bara för att se om det generas fel.
 
Nej, jag har inte testat PC-PC men eftersom det fungerar mot min Netgearswitch så skulle jag inte bli förvånad om det fungerar PC-PC oxo. Det spelar egentligen mindre roll, Ciscoswitchen gnäller ju inte utan anledning. Jag har även testat en gammal 100Mbit hub jag hittade i gömmorna, den strulade oxo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.