Hej på er!

Jag passade på och dra en massa VP20-rör och sätta dosor på hela min övervåning när jag ändå var och rev i väggarna. Rören mynnar ut ett schakt till källaren och dras där sedan in i 19" rackskåp med patchpaneler och nätverksutrustning. I mellandagarna hade jag äntligen, efter två år, tid att dra in kabel i rören och igår kväll hade jag dessutom tid att terminera kablarna och testa dem. Tyvärr visar det sig att de inte fungerar speciellt bra!

Har i tidigare boende dragit en del nätverkskabel och terminerat denna både i Kroneplint och diverse andra kontaktdon utan några som helst problem, därav min förvåning att min installation inte fungerar.

På min ovanvåning har jag använt Lexcom Cat6-uttag (verktygslösa), noname Cat5e-kabel köpt från Tyskland samt standard billiga Cat5e patchpaneler med Kroneplint. Mina rördragningar på ovanvåningen var på sina ställen tveksamma men mer beroende på långa dragsträckor än tvära svängar. Efter en del trixande fick vi i alla kablar.

Problemen jag ser yttrar sig i att min Cisco Catalyst 2900-switch tokogillar de datorer jag kopplar in via mina nyadragna kablar. Jag får massor av dåliga Rx-paket i switchen, samt ibland även Rx-fel i klienterna i andra änden av kabeln. Jag testade att crimpa på en RJ45-kontakt på den värsta kabeln i stället för att trycka ner den i Kroneplinten i patchpanelen. _Möjligen_ blev det något bättre men switchen ogillar likväl kabeln.

Nu till det lustiga, jag har även en billig unmanaged blå Netgear gigabit-switch som inte klagar det minsta när jag kopplar de nydragna kablarna till den. Dock har jag ingen flyttbar klient som kan köra gigabit så det kan mycket väl vara så att den switchen har bättre tranceivers för att hantera gigabit och därmed klarar 100Mbit bättre än Cisco-switchen.

Summan är att kablaget verkar dåligt/skadat. Är det någon som har tips på hur jag kan verifiera vad som är problemet? Hur skiljer sig billig och dyrare Cat5e-kabel från varandra?

Tänkte crimpa på en RJ45-kontakt i båda ändarna på en av de dåliga kablarna för att utesluta så mycket som möjligt. Oavsett vad känns detta misslyckande mycket bittert då jag inte riktigt begriper vad som gått fel.
 
Problemen kan mycket väl bero på Cisco-switchen. Mina Cisco (Linksys) prylar tvärvägrar att sammarbeta med D-Linkburkar. Det verkar som om funktionen som reder ut om kablarna är raka eller växlade inte kan bestämma sig.

Till slut bestämde jag mej för att köra Linksys rakt igenom; router, switchar och nätverkskort. Det funkar nu, men mitt förtroende för Ciscos konsumentprylar har fått sig en törn.
 
Redigerat:
Tror inte heller att det är problem med din installation. Det kan ju vara ev att du har för långa ändar och twinnat upp paren för mycke, och att detta leder till att ciscon inte gillar läget. Men som sagt om det funkar med annan switch så kör med annan switch.
 
Prova sätt ett Lexcom uttag i bägge ändar, dom är inte kompatibla med t.ex AMP jack eller ELKO uttag - funkar inte att mäta dem och få en OK mätning

Tror inte det är fel på Cisco'n, vi har installerat runt 30 000 portar som terminerar hos slutkunder med allehanda utrustning och hittils har det aldrig varit fel på Ciscoswitcharna. De vanligaste felen är kassa patchkablar, modemkabel mellan uttag och dator (!), 15m patchkabel i en härva under sängen o.s.v.

Som någon skrev så är det viktigt med att inte tvinna upp paren för mycket.

Ta en bild och lägg upp på uttag respektive KK panel
 
Grottan skrev:
Prova sätt ett Lexcom uttag i bägge ändar, dom är inte kompatibla med t.ex AMP jack eller ELKO uttag - funkar inte att mäta dem och få en OK mätning
Märkligt, standard som standard kan man ju tycka...

Tror inte det är fel på Cisco'n, vi har installerat runt 30 000 portar som terminerar hos slutkunder med allehanda utrustning och hittils har det aldrig varit fel på Ciscoswitcharna. De vanligaste felen är kassa patchkablar, modemkabel mellan uttag och dator (!), 15m patchkabel i en härva under sängen o.s.v.
Jag vägrar oxo att tro att det är något fel på Ciscoprylarna. Det är state-of-the-art (även om CLI:et och webgränssnitt till IOS suger vansinnigt mycket). Använder exempelvis bara Ciscoprylar som referens när vi meckar WLAN-drivrutiner på jobbet.

Som någon skrev så är det viktigt med att inte tvinna upp paren för mycket.

Ta en bild och lägg upp på uttag respektive KK panel
Kanske här jag varit lite för frikostig. Jag är medveten om att man vill ha minsta möjliga upptvinning men jag har aldrig haft något problem tidigare. Ska ta ett foto och slänga upp. Tror dock tyvärr att det problemet är störst i änden vid patchpanelen och där har jag ju testat att crimpa på en RJ45-hane direkt och mindre upptvinning än så är nog svårt att få. Lexcom-uttagen behöver man inte tvinna upp ledarna alls på, de är mycket smidiga. Ska testa RJ45:a där oxo.
 
mycke_nu skrev:
Problemen kan mycket väl bero på Cisco-switchen. Mina Cisco (Linksys) prylar tvärvägrar att sammarbeta med D-Linkburkar. Det verkar som om funktionen som reder ut om kablarna är raka eller växlade inte kan bestämma sig.

Till slut bestämde jag mej för att köra Linksys rakt igenom; router, switchar och nätverkskort. Det funkar nu, men mitt förtroende för Ciscos konsumentprylar har fått sig en törn.
Ska jag vara ärlig så ser jag bara Linksys som en liten förbättring mot D-Link (som ligger absolut längst ner på min skala). Linksys och Cisco är verkligen två helt olika märken, jag upplever även korspolleneringen som noll.
 
Jag skulle börja med att testa med ett vanligt clasohlson/biltema/jula uttag i klientändan och se vad som händer. Dålig kabel som ska vara så taskig att en cisco säger nej tack, det har jag itne stött på sen det var ett gäng som körde via sockerbit och snabbtelefonkabel .....
 
Jag hittade några Lexcom Cat5e-uttag oxo, kanske testa med ett sådant? Nej, nu får jag nog springa upp och ta ett foto och crimpa på en RJ45:a, har någon decimeter kabel över i dosan så det kan jag nog kosta på mig.
 
Jaha, crimpade på RJ45-kontakter direkt på den kabel som jag tror har fått mest stryk under dragningen. Den kabeln fick vi dra ut ur rören en gång för att sedan dra in den igen pga tankevurpa. Fortfarnde är det ju inte så att vi har gjort massa tvära böjar och liknande på kabeln, möjligen har den utsatts för en del dragkrafter men kabeln har även nylonlina bland kardelerna som borde ta en del. Tyvärr fungerade det inte bättre med endast kabeln utan Lexcom/patchpanel ;(

Bifogar även två bilder. Plint nummer fem från ovan (den med klippt kabel) är den kabel som fungerat sämst och även den kabel jag testade med RJ45-kontakter enligt ovan.

net1.jpg

net2.jpg
 
Kabeln jag har använt är köpt här:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200354403361&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Visst, tokbillig men hävdas ändå vara Cat5e även om det egentligen inte betyder något. Lådorna jag fick hem såg inte ut som de på bilderna, definitivt inte märkta LogiLink. Både kabeln och lådorna är märkta på polska och läser "Kabel do telekomunikac ji utp" vilket jag lyckats utläsa till något i stil med "kabel för telekommunikation". Ingenstans står det Cat5e eller liknande. Så går det kanske när man dumsnålar?
 
Man bör använda samma fabrikat av uttag och patchpaneler, då stämmer färgmärkning och man vet att det blir rätt. Kan du testa kablaget och se att det är draget rakt, dvs 1 till 1, 2 till 2 osv?
 
Ja så långt är allt OK. Dels fungerar kablaget med min Netgear-switch, dels går det ibland att få igenom ett och annat paket mot Cisco-switchen. Netgear-switchen har auto MDI-MDIX, det har inte Swiskon. Om jag kollar kopplar in min gamla laptophäck till Swiskon via den kabel jag terminerat med två RJ45:surprised:r så kan en testsession där jag från laptopen ber om en DHCP-adress ge paketsiffrorna (på laptopsidan) 12 Tx, 30 Rx. Swiskon tycker då att den fått emot 11 felaktiga Rx-paket och ett godkänt, den tycker då även att den har skickat närmare 300 paket. Alltså går ungefär 1 av 10 paket igenom, det är kasst ;)
 
Låter ju inte riktigt bra :D
 
Jag tycker att det finns två orsaker till problemet, antingen är kabeln kass från början eller så har jag lyckats misshandla kabeln mycket. Resonemang kring detta:

Kabeln är uppenbart billig och omärkt. Likväl har jag lyckats köra 100Mbit över extremt sunkigt kablage tidigare (STOR byggnad med korskopplingsnät med Cat3e). Kanske är så att kabeln de skickat är någon form av telekabel snarare än Cat5e.

I källaren har jag dragit en sträcka på ca 10-15 meter med kabeln genom kabelkanaler och där verkar det fungera bra att få över över data. Har dock inte kollat statsen i Swiskon. Denna dragning kan definitivt inte fått några fysiska men under dragningen. Alla kablar till ovanvåningen är längre dragningar, 15-35 meter och har bökats genom rör och liknande. Pga rördragning studsar ett par rör genom dosor för att dragsträckorna inte ska bli för långa. Det har ju gjort att man dragit ut kabeln försiktigt genom en mellandosa för att sedan fortsätta vidare ut ur dosan. Kabeln har kort och gott hanterats mer. Hur mycket stryk tål en Cat5-kabel generellt? Minsta böjradie tillfälligt samt statiskt?
 
Köp/låna en lämplig längd bra CAT5 (eller 6) kabel och dra den löst på golvet mellan dina burkar. Sedan vet du felet ligger i burkarna eller i kabeln i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.