Det var är så jag önkar att min trapp hade sett ut... :)

Tja, det är väl dags att se hur seriösa de är när de får syn på trappan!
 
Jag ser vissa utmaningar med att få det tätt nog men ett alternativ för att rädda trappan kan vara att klä den med klinkers avsedda för utomhusbruk
 
Ni som kan, hur "filtar" man bort lufthål? Jag ska snart gjuta en trappa här hemma och tar tacksamt emot alla tips. Vad fyller man i de små luftbubblorna med (förutsätter att jag inte helt kan slippa dem)?

Vågar man verkligen avforma redan efter en dag? Eller samma dag? Vill ju inte gärna att allt ska ramla ut på mig :)
 
BiFuel skrev:
Ni som kan, hur "filtar" man bort lufthål? Jag ska snart gjuta en trappa här hemma och tar tacksamt emot alla tips. Vad fyller man i de små luftbubblorna med (förutsätter att jag inte helt kan slippa dem)?

Vågar man verkligen avforma redan efter en dag? Eller samma dag? Vill ju inte gärna att allt ska ramla ut på mig :)
Tar du det försiktigt går det att ta bort formarna samma dag,men använd gjutning sparsamt med vatten o stampa den väl,sen beror det såklart arme o väderlek ,eftervattna rikligt
 
Jimmy N skrev:
Såhär ska det se ut när trappan blir ordentligt gjort. När vi formar och gjuter, tar vi alltid formen samma dag och skurar/filtar trappan. Tar man formen för sent, är det väldigt jobbigt att filta bort lufthål etc. Det mesta går att fixa till, men din ser riktigt illa ut. Jag hade bilat bort och gjort om. A46 är ingen bra lösning. Dels så blir det fläckigt. Sedan är risken överhängande att du efter var vinter kommer att få lappa trappan pga. frostsprängningar. Bara en massa bry. Gör om gör rätt. Hoppas det löser sig.

Åh, dra åt helvete vad snyggt! Hur får ni till de snygga, fasade kanterna utan bubblor någonstans? Vad använder ni till att bygga formen?
 
Fasade kanter lyckades till och med jag fixa första gången jag provade :) Trekantslist 22 mm som jag spikade i formplyfa.

Sent from my GT-I9000 using Byggahus
 
J
Just på denna trappa formade vi med formplyfa på sidorna och med 45x170 till stegen. Trekantsläkt invändigt. Lufthål går inte att undvika, även om du vibbar betongen. Därför måste du filta ut dessa innan betongen brännt. Kanter etc. penslas till med tex. en elementpensel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Limpan81
  • Laddar…
Det går visst att fylla formen utan gjutsår och bubblor. Allt handlar om rätt konsistens, rätt betongsammansättning och framför allt rätt teknik.

Vi gjöt en trappa här hemma häromdagen med en XF3, dmax 16, 120 mm sättmått. Perfekt resultat trots minimalt med vibro (man vill inte vibba frostsäker betong).
 
Locke skrev:
Det går visst att fylla formen utan gjutsår och bubblor. Allt handlar om rätt konsistens, rätt betongsammansättning och framför allt rätt teknik.

Vi gjöt en trappa här hemma häromdagen med en XF3, dmax 16, 120 mm sättmått. Perfekt resultat trots minimalt med vibro (man vill inte vibba frostsäker betong).
Så rätt såVisst går det utan hål o blåsor vill man inte vibba kan man knarka på formen så komprimeras det
 
Får inte frostsäker betong vibbas alls? Vad händer då?
 
I frostsäker betong har man en föreskriven lufthalt. Man tillsätter på fabriken en luftporbildare som skapar en massa små luftbubblor. Dom är i stort sett osynliga för ögat men de skapar mikroskopiska hålrum i vilka vatten kan expandera när det fryser. För att inte förstöra de där fina bubblorna så vill man inte vibrera betongen så kraftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.