Vi har haft ett par gubbar här för att gjuta trappa, platta, mura och putsa mur vid vår entre vid källaren. Murverk och puts verkar de ha koll på men idag när jag rev gjutformen för trappan blev jag inte lycklig...

Ytan på de formade delarna är fulla av hål pga dålig vibbning (misstänker jag då jag inte var med själv vid gjutningen). Inget plansteg är ok då formen för sättsteget ovanför varje steg har lämnat en 45 mm ränna på 3-4 millimeter på varje steg.

Detta är ett resultat jag väntat mig om jag själv gjort jobbet och har därför lejt ut detta moment. Nu till min fråga, kan man ytbehandla planstegen genom att de slipar dem plana och ytbehandla sättstegen genom att spackla/putsa dem?
 
Redigerat:
  • Gilla
DavidCollin och 1 till
  • Laddar…
Har du tagit upp det med gubbarna som gjort jobbet? Man kan ju tycka att det är deras problem att rätta till det.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte hunnit prata med dem än. Vill bara vara lite förberedd på vilka alternativ man kan tänka sig för att fixa till det. Jag inser att det finns en glidande skala på åtgärder från att inte göra någonting åt felen till att riva och göra om gjutningen från början.
 
Här kommer några bilder: 20121006_163410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121006_163444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20121006_163505.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja de ser ju värre ut än första gången jag försökte mig på att gjuta något...
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
Vad var avsikten med gjutningen?

Var avsikten att trappan ska kläs med någonting så är ju inte betongens utseende av större betydelse så länge måtten stämmer.

Är det däremot tänkt att trappen ska ha en "råbetong"-look så är ju arbetet rent förj---igt dåligt gjort.
 
Som man ser på bild nr 2 så ser alla sättsteg ut i hela trappan, de kan inte ha vibbat överhuvudtaget. Men som helt okunnig på gjutning så vet jag inte om detta går att fixa, hålen är väl mest skönhetsfel som kanske kan åtgärdas med puts eller spackel.

De felaktiga plansstegen (bild 1) kommer ju att få vatten stående och det kan jag bara inte acceptera, men frågan är om det går att flyta eller slipa sådan ytor?
 
vojma skrev:
Vad var avsikten med gjutningen?

Var avsikten att trappan ska kläs med någonting så är ju inte betongens utseende av större betydelse så länge måtten stämmer.

Är det däremot tänkt att trappen ska ha en "råbetong"-look så är ju arbetet rent förj---igt dåligt gjort.
Ingen inklädning är tänkt, men kan ju faktiskt i detta läge vara ett bra alternativ (som buggarna får stå för både arbete och material). Din kommentar lättade faktiskt lite på mitt dåliga humör. Tack! :)
 
Det skulle kunnat betydligt bättre med en stamp om man var rädd för att vibrera sönder formen
som det ser ut er det under all kritik
 
Är det någon som har kunskap om slipning av plansteg? Eller spackling/putsning av sättsteg?
 
En vanlig rodell med diamantkopp så slipar du ju bort topparna. Sen är det väl kanske svårt att få det exakt plant med en handhållen liten rondell men good enough för en betongtrappa är jag ganska säker på att det går att få det.
 
  • Gilla
Perk
  • Laddar…
Syns att det inte är yrkesmän som gjort jobbet! I första hand konfrontera dem och be dem åtgärda trappen! Planstegets ränna beror på att de inte har snedsågat sättstegets planka i underkant så att man har kunnat komma åt att jämna till ytan hela vägen in till sättsteget. Det känner en yrkesman till. Det bästa i längden är att bila ner tillräckligt för att kunna forma och gjuta om. Alternativ kan vara ex Ardex A46 för att spackla. Men då kommer trappen bli "fläckig" eftersom det har en annan färg.
Men som sagt ta det med de som gjort jobbet först. Ta offert på vad det skulle kosta att åtgärda trappen av en annan firma och håll inne med betalningen av den summan om de vägrar åtgärda trappen!
 
Gräv bort skiten forma nytt ,gjut om med någon som kan det börja att slipa o spackla leder bara till mycket extra jobb
o kommer att se för bedrövligt ut , betala inte klåparna
 
J
Såhär ska det se ut när trappan blir ordentligt gjort. När vi formar och gjuter, tar vi alltid formen samma dag och skurar/filtar trappan. Tar man formen för sent, är det väldigt jobbigt att filta bort lufthål etc. Det mesta går att fixa till, men din ser riktigt illa ut. Jag hade bilat bort och gjort om. A46 är ingen bra lösning. Dels så blir det fläckigt. Sedan är risken överhängande att du efter var vinter kommer att få lappa trappan pga. frostsprängningar. Bara en massa bry. Gör om gör rätt. Hoppas det löser sig.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1349602635.879924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1349602670.958643.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Videonisse och 9 till
  • Laddar…
V
Grymt snyggt Jimmy!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.