Hej
Det verkar som det missats från början, inget att skämmas över som någon skrev.
Kan det bli sanktionsavgift nu? Högst rimligt att slippa detta.
Det verkar som det inte betalats bygganmälan förut, eller ingår det normalt i ett bygglov?
Är det så kan jag se rimligheten att handläggaren bara drar dit ett kryss fort som faen då det blir billigast för ALLA parter.
Men, ska det betalas så är det ju rätt att göra det och inse att "shit happens" och börja elda :)
Får man se en bild på den snart berömda kaminen ;-)

/W
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kan det bli sanktionsavgift nu? Högst rimligt att slippa detta.
Ja, enligt regelverket ska det blir byggsanktionsavgift nu, en sådan avgift ska betalas även när man bryter mot regelverket utan uppsåt, t ex av misstag eller okunskap. Det finns inget utrymme för rimlighetsbedömningar i PBL gällande dessa avgifter. Men det finns ju pragmatiska tjänstemän också och särskilt pragmatisk brukar människan bli när ett ärende om byggsanktionsavgift belyser ens egna tillkortakommande...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Om eldstaden är med på fasad- och planritningen som du fått bygglovbeslut på så har du fått bygglov för det. Oavsett vad du kryssat i en bygglovsblankett. Sedan ska det lämnas in en prestandadeklaration för att få slutbesked, men den bör väl bara kunna skickas in som relation. Är ändå sotarn som besiktar för att du får ta den i bruk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Om eldstaden nu ändå finns med på ritningarna och den inte är ritad med t.ex. streckade linjer tillsammans med någon förklaring på ritningen där det står att den är "Tillval" så är den ju del av ansökan, oavsett kryss eller inte på blankett. Dialogen verkar sen brustit mellan KA och husföretaget gällande eldstadens vara eller ickevara.

Tycker du borde ta upp det med KA och husleverantör för att se om du kan få någon form av ersättning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Efter att ha funderat på detta så lutar jag mot att du har fått bygglov för eldstaden. Om det inte uttryckligen står i bygglovsbeslutet att just skorsten och eldstad inte ingår och kräver en separat anmälan. Ofta förekommer ju en del sådana upplysningar i bygglovsbesluten, t ex om startbeskedet.

Det är handläggaren som har klantat sig och fokuserat för mycket på kommunens blanketter och mindre på ärendet. Händer så lätt, särskilt i denna digitaliserade ålder.

Jag skulle nog driva det mot kommunen, mest för att det inte skulle vara i mitt intresse att jag utan startbesked ha installerat en eldstad (byggsanktionsavgiften). Jag vill ju heller inte riskera att kommunen säger nej till eldstaden så här i efterhand. problemet är ju bara det praktiska, kanske börja med ett telefonsamtal med aktuell handläggare för slutbeskedet. Problemet här är ju att det saknas slutbesked för eldstaden så att den får tas i bruk.
 
  • Gilla
oxöga och 2 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu är ju 3 125 kr inte värt att bråka om men jag tror handläggaren är ute och cyklar och att du har sökt bygglov som omfattar eldstaden. Du lämnade ju in handlingar gällande denna. Kommunen har en skyldighet att begära de underlag de behöver för bygglovsprövningen så när de handla ärendet kunde de frågat om mer underlag om de upplevde att ritningsunderlaget ej dög.
Framför allt så är kommunens bygglovsavdelning är en serviceorganisation som är till för att serva kommunens invånare (precis som alla andra kommunala avdelningar). Då duger det inte att vara paragrafryttare.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Bengt141 Bengt141 skrev:
Hej
Jag har byggt ett nytt hus. har nu haft slutbesiktning och bygglovshandläggaren såg att jag ej kryssat i för eldstad i ansökan till bygglovet.
Eldstaden var inritat i både plan och fasadritningar.
Handläggaren sa att jag skulle ansöka om bygganmälan för eldstad.
Bygganmälan kostar 3125:-kr som känns lite surt.
Har inte handläggarna någon granskning på ritningarna och borde sett att jag missat det?
Eller är det bara att betala och se glad ut?
När jag lät installera en braskamin i ett hus för cirka 25 år sen krävdes en bygganmälan, men jag har inget minne av att det kostade pengar att lämna in den till kommunen. Det handlade om att fylla i en enkel blankett och skicka den till kommunen

Har olika kommuner olika procedurer och rutiner för bygganmälan?
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Har olika kommuner olika procedurer och rutiner för bygganmälan?
Framförallt har namnet "anmälan" blivit lite försåtligt. Tanken från början var ju att man skulle just anmäla en åtgärd skriftligen till kommunen så att byggnadsnämnden fick kännedom om den. Men i och med nya PBL så krävs att kommunen meddelar startbesked (och slutbesked) så i praktiken är det inte längre en anmälan utan en de facto tillståndsprocess, en variant av bygglov.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 4 till
  • Laddar…
För 33 år sen byggde jag mitt hus.
Jag ritade in skorsten och vedspis och kamin på ritningen.
Men det gick väl under den gamla PBL?

/W
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Framförallt har namnet "anmälan" blivit lite försåtligt. Tanken från början var ju att man skulle just anmäla en åtgärd skriftligen till kommunen så att byggnadsnämnden fick kännedom om den. Men i och med nya PBL så krävs att kommunen meddelar startbesked (och slutbesked) så i praktiken är det inte längre en anmälan utan en de facto tillståndsprocess, en variant av bygglov.
Regerigens propostition om den nu gällande PBL heter "En enklare plan- och bygglag", så det måste ha varit krångligare och svårare förr.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Regerigens propostition om den nu gällande PBL heter "En enklare plan- och bygglag", så det måste ha varit krångligare och svårare förr.
De är luriga de där byråkraterna. T o m PBL infördes på 80-talet med argumentet att det var förenkling och liberalisering. Kanske en förenkling för bygglovsavdelningarna tänker jag.
 
  • Gilla
Bengt141 och 1 till
  • Laddar…
För mig var det lite tvärtom, skorsten inritad på fasadritning och tilluft framdragen i plattan. Dock allt som förberedelse för senare installation så inte med i kontrollplan eller bygglov.
Vid varje kontakt med byggnadsingenjören hos kommunen så frågade hon om eldstaden, sotningsintyg etc. Jag fick påpeka att det var bygglovsanmälan som var styrande, inte fasadritningen.
 
  • Gilla
Bengt141 och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De är luriga de där byråkraterna. T o m PBL infördes på 80-talet med argumentet att det var förenkling och liberalisering. Kanske en förenkling för bygglovsavdelningarna tänker jag.
Tveksamt. För bygglovsavdelningen i kommunen jag bor i hade det varit enklare att hantera mig om bygglovsprocessen inte hade varit så krånglig.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
För mig var det lite tvärtom, skorsten inritad på fasadritning och tilluft framdragen i plattan. Dock allt som förberedelse för senare installation så inte med i kontrollplan eller bygglov.
Vid varje kontakt med byggnadsingenjören hos kommunen så frågade hon om eldstaden, sotningsintyg etc. Jag fick påpeka att det var bygglovsanmälan som var styrande, inte fasadritningen.
Lustigt det där vad otydligt det är vad som ingår i ett bygglov och inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.