Vi har köpt en tomt på ca 1050 kvm, och den var en av två tomter som såldes samtidigt och på den finns en registrerad servitut, som bl.a avser en tänkt infartsväg. Båda tomterna är placerade intill en riksväg och det finns redan en befintlig infartsväg (en allé) från denna riksväg och mot dessa två tomter. Infartsvägen löper jämt med ena långsidan av vår tomt men den passerar den. Den tänkta infartsvägen ska gå från den här befintliga allén in på vår tomt och fungera som infart/utfart för både vår tomt men också för granntomten som finns i förlängningen. Det är granntomten som inte har något infart/utfart och det är pga. den tomtensom denna servitut skapades. Den här tänkta infartsvägen ska vara max 25-30 m lång. Det är enbart vår familj och våra grannar som kommer att nyttja denna inkl. våra gäster men ingen annan.

Den befintliga infartsvägens, eller alléns totala bredd, är ca 370-380 cm och då mätte jag bokstavligen från träd på ena sidan till träd på andra sidan då det är en dubbelsidig allé. Själva körbanan är ca 270 cm, och det finns ca 50 cm gräsyta på vardera sidan av körbanan, som det inte körs på.

Eftersom den tilltänkta infartsvägen kommer att anläggas i ena änden av vår tomt vill jag av förklarliga skäl hålla infartsvägen så smal som möjligt så att vi behåller så mycket vi kan av vår tomt till oss själva så klart. Dessutom vill jag påpeka att avståndet från den tänkta infartsvägen till det tänkta huset (huvudbyggnaden) kommer att vara ca 15-16 m och avståndet från riksvägen till huset kommer att vara ca 12 m. Dessa mått gäller även grannens tänkte hus. På Boverkets hemsida står det att; för att räddningstjänsten ska kunna anses ha tillträde till en byggnad bör avståndet mellan uppställningsplats för räddningstjänstens fordon och byggnadens angreppspunkt normalt inte överstiga 50 m. Och på Trafikverkets hemsida står det att för enskild väg utan statsbidrag så kan vägens ägare besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon..

Sist men inte minst så är sikten bra från alla håll i det här området så risken att vi måste mötas är obefintlig. Vi kan alltid vänta in varandra om det skulle hända att vi kör samtidigt och är på väg att mötas.

Med det sagt så undrar jag vad kan den minsta tillåtna bredd vara på den här tilltänkta infartsvägen som vi ska bygga på vår tomt? Kan jag och får jag anlägga en infartsväg där själva körbanan är max 250 cm och totala vägen max 300 cm, med ca 25 cm slänt på vardera sida t.ex.?
 
Framgår det inte hur brett servitutet är? Vad säger servitutavtalet i övrigt?
 
4 m är ”vanligt”, Räddningstjänstens fordon (ex stora brandbilar) brukar vilja ha 3,5 m fri bredd som minimum.
 
Vägens bredd måste vara tillräcklig för tunga transporter i största allmänhet, inte bara för brandbilar.
 
Om vi tittar på skogsbilvägar, så skall det vara minst 3,5m bred körbana. Om det är rakt och plant kan man gå ner till 3,0m. Sen skall det ytterligare 0,5 fri yta utanför vägbanan och fritt 4,5m höjd. Så din allé är lite på gränsen. Bredare än så bör man inte behöva på en kort tillfartsväg. Intressant är kanske om det är tvära kurvor och eller knepig infart från stora vägen.

Så 3,0m + 2* 0,5m fritt utrymme på vardera sidan borde räcka. Fri höjd är väl lte beroende på, några 4,5m är inte nödvändigt.

Men som sagt, står det inget i servitutet?
 
harry73
Aikon21 Aikon21 skrev:
Och på Trafikverkets hemsida står det att för enskild väg utan statsbidrag så kan vägens ägare besluta om största längd och bredd samt högsta totalvikt på fordon..
Du är markägaren, men har grannen rätt att anlägga infartsväg på din mark, blir grannen (del)ägare av vägen. Du får alltså inte bestämma vilka fordon som får köra på vägen.
3 m bred vägbana är lämpligt och bredvid behöver man lite utrymme för snö, men också för att passera en bil med cykel, barnvagn eller till fots.
Men grannen har inga rättigheter att använda vägen som p plats
 
Min spontana tanke är att vilken tur att du vill ha vägen så smal som möjligt och inte var ute efter att bredda vägen. Alléer är biotopskyddade och tas inte ner hur som helst.

I detta fall blir det väl något att använda ifall grannen skulle insistera på en bredare infart.
 
I ett sånt här fall, finns det några regler vad gäller vändplan, tex att nyttofordon måste ha möjlighet att vända?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
ett sånt här fall, finns det några regler vad gäller vändplan, tex att nyttofordon måste ha möjlighet att vända?
Finns inga regler på privata tomter.......
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Framgår det inte hur brett servitutet är? Vad säger servitutavtalet i övrigt?
Har tittat igenom Servitutavtalet, fick den mejlat till mig idag, och där finns ett väg servitut utritat och som benämns med ett X i trxten. Tyvärr inga mått angivna!
 
T Taxture skrev:
Finns inga regler på privata tomter.......

Kan du utveckla det Taxture, är du snäll?
 
harry73
Du har servitut för väg över din fastighet. Vill grannen ha vändplats, får grannen anlägga den på egen fastighet.
Det är inte ditt ansvar
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Man behöver inte anordna vänplan för nyttofordon på sin egna tomt, ej heller hålla ”fri höjd”
Två ”hjulspår” eller ”kostig” är frivilligt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du har servitut för väg över din fastighet. Vill grannen ha vändplats, får grannen anlägga den på egen fastighet.
Det är inte ditt ansvar
Här kommer en bild av våra tomter och den tilltänkta infartsvägen.. Som sagt vårt mål är att ha en bra infartsväg som fungerar för båda familjerna men naturligtvis vill vi behålla så mycket av vår tomt som möjligt, vilket i sin tur betyder att vi önskar att infartsvägen blir så smal som möjligt. Det hade dessutom varit snyggast att hålla samma bredd på vår infartsväg som själva allén, alltså körbana 270 cm + lite bredd till kanterna...
 
  • Skiss över två tomter med markerad infartsväg på 270 cm bred, inklusive gränser och planerade träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.