varför vill du ha en åskledare? letar sig blixten via elnätet in i huset eller? isåfall kan du prata med din nätägare att förstärka upp jordtag på lågspänningen och göra jobbet åt dig.

När vi utför sånna jobb så använder vi 25 eller 35mm2 jordlina (det som finns hemma) och gör ett djupjordtag (slår ner spett i marken med jordlinan fastsatt med en Cobra) och kopplar ihop med nollan på nätet. Beroende på marktyp brukar det räcka med ca 5-10 spett.. varje spett är ca 1m lång.

Sen mäter vi med en jordbrygga och det resulterande värdet ska hamna under 15ohm. Det enskild (djupjorden ska under 100ohm ) när det inte är ihopkopplad med nätet. Plöjer man ner jordlina ska det ensklida jordvärdet ligga under 50ohm.
 
Linjemontoren skrev:
varför vill du ha en åskledare? letar sig blixten via elnätet in i huset eller? isåfall kan du prata med din nätägare att förstärka upp jordtag på lågspänningen och göra jobbet åt dig.

När vi utför sånna jobb så använder vi 25 eller 35mm2 jordlina (det som finns hemma) och gör ett djupjordtag (slår ner spett i marken med jordlinan fastsatt med en Cobra) och kopplar ihop med nollan på nätet. Beroende på marktyp brukar det räcka med ca 5-10 spett.. varje spett är ca 1m lång.

Sen mäter vi med en jordbrygga och det resulterande värdet ska hamna under 15ohm. Det enskild (djupjorden ska under 100ohm ) när det inte är ihopkopplad med nätet. Plöjer man ner jordlina ska det ensklida jordvärdet ligga under 50ohm.
nej det är inte via elnätet.. jag var mest orolig för att en direktträff i taket skulle ställa till det rejält och därför funderade jag på åskledaren.. det är ju lite trist om en blixt skulle slå sönder skiffertaket.
elservisen är luftburen blankledning men för några år sen togs de sista 50m bort och ersattes med nergrävd ledare antagligen för att säkra mot åsknedslag. jag har även installerat strikesafe i normcentralen.
däremot hänger det en 2-tråds blankledning mellan huset och det minsta av uthusen, den ska funktionsmässigt sett ersättas mot markledning, men eftersom jag gillar äldre elmateriel (vackert att se på) så vill jag inte ta bort kopparlinorna, bara koppla ur. skulle det innebära en högre risk för direktslag i dessa trådar? dom kommer ju inte vara anslutna till nåt men jag kan tänka mig att en träff i dessa skulle kunna få en oerhörd spänningsskillnad mellan porslinsisolator och husvägg och därmed kanske skapa en brand i träet som isolatorerna sitter i?
 
känns ganska långsökt att ett nedslag skulle ställa till med något liknande... fast man har sett en del sjuka grejor som åskan ställt till med. Det ska normalt inte vara nån fara :)
 
ja visst direkkträffar hör ju till det mer sällsynta men tanken for genom huvetn då jag ändå hade den här linan liggande men som sagt jag lägger nog ner det ändå, vid en närmare eftertanke så har ju faktiskt huset stått här sen 1852 och det lär ha passerat en del åskväder under de åren..
men vad tror du om mina 2 lufttrådar på ca 15 meters längd, skulle det va nån större fara att ha dom hängandes kvar bortkopplade från installationen i övrigt..
iofs så är det ju större fara när de är inkopplade då åskan kan ju sprida sig till husets elinstallation, men samtidigt tänker jag som så att om dom inte är inkopplade så kan ju åskan bränna sönder väggen istället för att ledas ut via jorden om den nu gör det.. du som jobbar på distributionssidan, hur vanligt är det med åsknedslag i blank lågspänningsledning? och vad brukar det ställa till med på sin höjd, förutom fördärvad elektronik? brukar ni då byta till jordkabel eller hänger ni istället isolerad luftledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.