ClasseClas ClasseClas skrev:
Att elda i kaminen när det redan är säg 22 grader i rummet är ju helt bortkastat.
Inte om det är "myset" man vill åt och ser värmen som en oönskad konsekvens. :D
 
  • Gilla
Exxor
  • Laddar…
Fast då kan man ju kolla på en brasa på Youtube typ...:p
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Fast då kan man ju kolla på en brasa på Youtube typ...:p
Absolut, om man nu tycker det är lika mysigt... :thumbdown::rofl:
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Stäng av den ordinarie värmen 18 timmar innan ni tänkt myselda.
Bra idé men den typen av framförhållning brukar jag inte ha om jag känner mig själv rätt
 
I InsidersUnited skrev:
[bild]
Nej, sådana där parafindränkta klabbar som brinner väldigt långsamt och avger väldigt lite rök/värme. I brf i städer brukar det vara det enda man får elda med i kakelugnarna. Ingen rök och risk att skorstenar spricker blir då minimal. Kallas också stadsved: [bild] [bild]
[bild][bild]
[länk]
Ah! Där ser man! Ingen dum idé!

Har insett att det nog blir svårt att minska effekten på en befintlig kamin med vanlig ved, så byta bränsle när man bara vill ha trivseln av eld kanske är melodin!
 
Kom på att jag har en etanollykta i uterummet...

Bort med glaset och in i kaminen... verkar ju fungera rätt skapligt! Kan väl inte vara något problem att köra etanol inne då koldioxidutsläppen borde gå upp i skorstenen som vanligt?
 
  • Modern kamin med tänd etanollykta inuti, i ett hemtrevligt uterum med utsikt till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Runnis och 3 till
  • Laddar…
Vi har ett hus med ungefär samma förutsättningar, dvs välisolerat med "trög" golvvärme.
Tipsen att dra ner långt innan kanske inte är så spontana, men jag gör ungefär desamma.
Blir mest eldat på helger så jag drar ner till 19-20 grader i slutet av veckan.
Dock har jag även en värmeflyttare, dvs en termostatstyrd fläkt som drar ut varmluften i hall
och övriga huset. Även om du har öppen planlösning så är det väl några rum som är kallare.
Inte exakt den länkade men en liknande:
https://www.luftbutiken.se/varmeflyttare/4402-flexit-100x-varmeflyttare.html
Sedan går det faktiskt att reglera tilluft med spjäll när du väl fått igång brasan.
Dvs starta 30-45 min med fullt öppna spjäll.
Kör sedan stora klabbar med något neddraget så får du en behagligare värme.
Egentligen borde man väl ha en Tulikivi eller nåt annat trögt monster för 100 papp.
Men frågan är helt berättigad.
 
Om du i en kamin ställer in en etanolykta som är avsedd att vara ute i ett rum, då blir hela lyktan het och etanolen förångas snabbare än tänkt. Du får en jätteflamma. Du kanske inte ska göra det?

Vi hade på ett träbord ett keramikfat med ca 7 st värmeljus på (aluminium kopp med stearin och veke) och tände alla ljusen och det brann fint till en början. Vi lämnade dem obevakade ca 5 minuter. När vi kom tillbaka var det meterhög låga från de 7 ljusen, en enda jättelåga. Värmen från de små lågorna hade värmt alukopparna varvid mer stearin förångades och matade lågan som blev jättestor. Keramikfatet var ordentligt hett och hade bränt i träbordet. Jag släckte jättelågan genom att lägga en pärm jag hade i handen över värmeljusen, lågan slocknade, men en massa vit stearinrök välde då upp istället för brinnande lågan. Jag skvätte då på litet vatten för att kyla, men då tog lågan eld igen. Men lyckades släcka.

Alltså, ha aldrig fler värmeljus tillsammans.
 
Redigerat:
IngemarB IngemarB skrev:
Vi har ett hus med ungefär samma förutsättningar, dvs välisolerat med "trög" golvvärme.
Tipsen att dra ner långt innan kanske inte är så spontana, men jag gör ungefär desamma.
Blir mest eldat på helger så jag drar ner till 19-20 grader i slutet av veckan.
Dock har jag även en värmeflyttare, dvs en termostatstyrd fläkt som drar ut varmluften i hall
och övriga huset. Även om du har öppen planlösning så är det väl några rum som är kallare.
Inte exakt den länkade men en liknande:
[länk]
Sedan går det faktiskt att reglera tilluft med spjäll när du väl fått igång brasan.
Dvs starta 30-45 min med fullt öppna spjäll.
Kör sedan stora klabbar med något neddraget så får du en behagligare värme.
Egentligen borde man väl ha en Tulikivi eller nåt annat trögt monster för 100 papp.
Men frågan är helt berättigad.
Enda rummen som egentligen inte blir varmt när jag eldar är övervåningen, men där har jag sovrummen och vill inte ha upp värmen.

Ja, utan att dra ner husvärmen i förväg tror jag att jag får svårt att elda med ved någon längre stund.. dra ner spjället gör jag redan. Brukar dra ner till ca 1/3 när den har ordentlig fart så att kaminen bara bränner rökgaserna, blir nästan som norrsken :)
 
Kolla om det inte finns plåtar att köpa till din modell, kanske går att montera av täljstenen och sätta dit plåt så "slipper" du del av värmelagringen.
 
A Arnodt skrev:
Om du i en kamin ställer in en etanolykta som är avsedd att vara ute i ett rum, då blir hela lyktan het och etanolen förångas snabbare än tänkt. Du får en jätteflamma. Du kanske inte ska göra det?

Vi hade på ett träbord ett keramikfat med ca 7 st värmeljus på (aluminium kopp med stearin och veke) och tände alla ljusen och det brann fint till en början. Vi lämnade dem obevakade ca 5 minuter. När vi kom tillbaka var det meterhög låga från de 7 ljusen, en enda jättelåga. Värmen från de små lågorna hade värmt alukopparna varvid mer stearin förångades och matade lågan som blev jättestor. Keramikfatet var ordentligt hett och hade bränt i träbordet. Jag släckte jättelågan genom att lägga en pärm jag hade i handen över värmeljusen, lågan slocknade, men en massa vit stearinrök välde då upp istället för brinnande lågan. Jag skvätte då på litet vatten för att kyla, men då tog lågan eld igen. Men lyckades släcka.

Alltså, ha aldrig fler värmeljus tillsammans.
Har kört två omgångar nu som test.. brinner lite kortare, ca 1h istället för 1h 15min på kanske 2dl etanol.. tror det beror på skorstenens drag. Ingen större skillnad på lågorna såvitt jag kan se..

Brännaren är bara en plåtkopp med absorberande material i en större plåtlåda.. den ger värme så att kaminen blir ljummen, kaminröret går fortfarande att ta på.

Vad skulle kunna hända när den står i en kamin som är anpassad för temperaturer många hundra grader varmare i vanliga fall? Eller tänker jag helt galet?
 
E Exxor skrev:
Vad skulle kunna hända när den står i en kamin som är anpassad för temperaturer många hundra grader varmare i vanliga fall? Eller tänker jag helt galet?
Jag vågar inte tvärsäkert påstå att vi har rätt men jag tänker som du!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.