A Andersk123 skrev:
Undrar vad som skulle minska elförbrukningen mest utan att behöva konvertera, idag har vi direktverkande el, i stort sett alla radiatorer är utbytta till oljefyllda, luftvärmepump(2018) och kakelugn, ftx ventilation (rexovent rdaa från 1978) elvarmvattenberedare som är tillverkad 2013, treglasfönster(1978) och cirka 350mm isolering på vinden. Vad ger mest ”Bang for buck”? Tilläggsisolera vinden till åtminstone 500mm? Byta ftx aggregat? Sätta in en värmepumpsberedare? Eller några andra idéer?
hur varmt har ni inne? Sänka temperaturen några grader gör sjukt stor skillnad. Stäng även av förvärmningen på FTX aggregatet.
 
  • Gilla
EmilJac
  • Laddar…
Vad är det för grund på huset?

Förutsätter att du funderat på ev insatser där, men står inget om det i din post.
 
S Stugmannen skrev:
Nu vet jag inte hur ftx-systemet funkar men beroende på rummens placering till varandra så kan det funka att sätta upp värmeförflyttare som går på termostat mellan rummen. På så sätt kan luftvärmepumpens värme nå runt i huset. Det finns som sagt begränsningar i en sån lösning tex om det är två våningar men på ett enplanshus kan du komma långt med detta. Kostar inte många tusenlappar heller.
Jag har en enplansvilla så detta ska jag kolla upp.

B bj0rn skrev:
Har också 70-tals med direktverkande el och började för nåt år sedan med att vrida och vända på andra uppvärmningsalternativ och då också fått prisuppgifter på konvertering till vattenburet (dyrt!).
Så fokus flyttades till att göra av med så lite el som möjligt. Detta har jag gjort:
- bytt tätlister! Enorm skillnad.
- sänkt temperaturen i vvb
- stängt till kalla utrymmen (källare)
- ingen värme på i sovrum, varmt täcke räcker
- torktumlar oerhört mycket mindre
- någon grad kallare inställning på LLVP
I och med detta ligger vi -55 % jämfört med 2021. Känner inte att jag kan räkna fram samma besparing på nytt uppvärmningssystem som tidigare. Visst, komforten i vardagen blir lidande men vi har inte gjort stora uppoffringar som vi går och tänker på.
Vet inte om det ger något svar på inlägget, men det är ett inspel.
Jag har börjat byta ut alla lister, sänkt ett par grader på llvp.

S sandbergarn skrev:
hur varmt har ni inne? Sänka temperaturen några grader gör sjukt stor skillnad. Stäng även av förvärmningen på FTX aggregatet.
Runt 20grader nu, vi har haft runt 22 förut, testade att gå ner på 19 men det tyckte vi var ”för kallt”, är väldigt novis på just ftx så jag vet inte riktigt hur man går tillväga för att stänga av förvärmningen, allt jag har sett är ett vred för att stänga av och på.

F F_man skrev:
Vad är det för grund på huset?

Förutsätter att du funderat på ev insatser där, men står inget om det i din post.[/QUOTE
Platta på mark så jag vet inte riktigt vad för åtgärder som skulle kunna göras, tipsa gärna om du vet något man kan göra
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
Nej platta på mark är väl det sämsta om man vill kunna göra något, och riktigt illa isoleringsmässigt, åtminstone om huset är äldre än 90-tal.

Knappast värt att installera något och förlora takhöjd.

Dra ner temperaturen och använd mattor och tofflor/sockor :p
 
Glaskassetter från 70-talet är inte så verkningsfulla. Skulle kolla med en glasmästarfitma vad det kostar att byta till nya kassetter. För gasen som fanns i dem har förmodligen försvunnit för längesedan
 
  • Gilla
Andersk123
  • Laddar…
Har nu kommit ner till 16.000kwh, finns det någon vinning i att konvertera till vattenburet överhuvudtaget om man bortser från komforten?
 
Håstad-Johan Håstad-Johan skrev:
Glaskassetter från 70-talet är inte så verkningsfulla. Skulle kolla med en glasmästarfitma vad det kostar att byta till nya kassetter.
Man ser direkt om de är punkterade, de får imma mellan glasen i så fall.

Att byta hela 3 glaskassetter från 1978 till nya från i år, kommer göra en fösrvinnande liten skillnad på energiförbrukningen. Återbetalningstiden kommer vara längre än livslängden på huset. Vill man titta på fönster se bara till att listerna är hela och täta.
 
Nu vet jag inte om det framgått hur stor villan är. Men om vi antar att ca 6000 kwh är hushållsel av de 16 000 du förbrukar.

De 10 000 kwh du förbrukar, OM det hade varit bara på direktverkande element, så skull du teoretiskt kunna spara ca 7000 kwh / år om du går över till värmepump från direktverkande. Nu har du redan en luftvärmepump som värmer en del av huset. Så besparingen av att låta även resten värmas upp av värmepump blir lägre. Men jagh tycker att du absolut skall underslak möjligheten att sätta en luftvärmepump, även i dne delen av huset som inte täckas av värmepump idag. På den delen kommer du att får en besparing i storleksordningen 50 - 70%.

Men att installera vattenburet ger ju inte i sig själv en besparing, utan besparingen ligger i att med vattenburet kan du värma alla rum med bergvärme, eller en luft/vatten värmepump. Som då ger en besparing på ca 75% jämfört med direktverkande el. Men nu vet vi som sagt inte hur stor del av din nuvarande värme som redan kommer från värmepump.

Om vi antar att konvertering till vattenburet kostar 150 000 (kan bli avsevärt dyrare också), och en bergvärmepump kostar 200 000. Och att du kan spara 5000 kwh per år (tveksamt). Så känns kalkylen tveksam, även om vi långsijktigt får elpriser på 4kr/kwh.
 
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om det framgått hur stor villan är. Men om vi antar att ca 6000 kwh är hushållsel av de 16 000 du förbrukar.

De 10 000 kwh du förbrukar, OM det hade varit bara på direktverkande element, så skull du teoretiskt kunna spara ca 7000 kwh / år om du går över till värmepump från direktverkande. Nu har du redan en luftvärmepump som värmer en del av huset. Så besparingen av att låta även resten värmas upp av värmepump blir lägre. Men jagh tycker att du absolut skall underslak möjligheten att sätta en luftvärmepump, även i dne delen av huset som inte täckas av värmepump idag. På den delen kommer du att får en besparing i storleksordningen 50 - 70%.

Men att installera vattenburet ger ju inte i sig själv en besparing, utan besparingen ligger i att med vattenburet kan du värma alla rum med bergvärme, eller en luft/vatten värmepump. Som då ger en besparing på ca 75% jämfört med direktverkande el. Men nu vet vi som sagt inte hur stor del av din nuvarande värme som redan kommer från värmepump.

Om vi antar att konvertering till vattenburet kostar 150 000 (kan bli avsevärt dyrare också), och en bergvärmepump kostar 200 000. Och att du kan spara 5000 kwh per år (tveksamt). Så känns kalkylen tveksam, även om vi långsijktigt får elpriser på 4kr/kwh.
Villan är på 120kvm 2 vuxna & 4 barn, i nu läget är det inte aktuellt att sätta in en till llvp då vi går i tankarna att göra om planlösningen. Bifogar en bild på hur planlösningen är idag där llvp placering är ritad i rött och hur planen för den nya planlösningen ser ut.
 
  • Svartvit ritning av en planskiss för en byggnad, markerad "Nuvarande planlösning". Innehåller sovrum, kök, vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett hus med vardagsrum, kök, sovrum, badrum och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
H hempularen skrev:
Nu vet jag inte om det framgått hur stor villan är. Men om vi antar att ca 6000 kwh är hushållsel av de 16 000 du förbrukar.

De 10 000 kwh du förbrukar, OM det hade varit bara på direktverkande element, så skull du teoretiskt kunna spara ca 7000 kwh / år om du går över till värmepump från direktverkande. Nu har du redan en luftvärmepump som värmer en del av huset. Så besparingen av att låta även resten värmas upp av värmepump blir lägre. Men jagh tycker att du absolut skall underslak möjligheten att sätta en luftvärmepump, även i dne delen av huset som inte täckas av värmepump idag. På den delen kommer du att får en besparing i storleksordningen 50 - 70%.

Men att installera vattenburet ger ju inte i sig själv en besparing, utan besparingen ligger i att med vattenburet kan du värma alla rum med bergvärme, eller en luft/vatten värmepump. Som då ger en besparing på ca 75% jämfört med direktverkande el. Men nu vet vi som sagt inte hur stor del av din nuvarande värme som redan kommer från värmepump.

Om vi antar att konvertering till vattenburet kostar 150 000 (kan bli avsevärt dyrare också), och en bergvärmepump kostar 200 000. Och att du kan spara 5000 kwh per år (tveksamt). Så känns kalkylen tveksam, även om vi långsijktigt får elpriser på 4kr/kwh.
Luft vatten har samma COP fom LLVP. Vinsten är i komfort (lättare att köra hela huset på värmepumpen samt tystare drift) och att varmvatten inte kräver en separat värmepump. Först med berg/jord/sjövärme kan man få upp COP (om man nu inte bor nära kusten där det sällan går under nollan ändå)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Luft vatten har samma COP fom LLVP. Vinsten är i komfort (lättare att köra hela huset på värmepumpen samt tystare drift) och att varmvatten inte kräver en separat värmepump. Först med berg/jord/sjövärme kan man få upp COP (om man nu inte bor nära kusten där det sällan går under nollan ändå)
Om man väljer att sätta in en braskamin till så ökar ju komforten, vi har ju redan en kakelugn i ena delen på huset.
 
I InsidersUnited skrev:
Man ser direkt om de är punkterade, de får imma mellan glasen i så fall.

Att byta hela 3 glaskassetter från 1978 till nya från i år, kommer göra en fösrvinnande liten skillnad på energiförbrukningen. Återbetalningstiden kommer vara längre än livslängden på huset. Vill man titta på fönster se bara till att listerna är hela och täta.
Skitsnack.

Satte in nya fönster i år.
Var gammla 70 tals fönster.

500 kWh mindre december 2022 än 2021 å då var 2021 varmare än 2022.
 
T Titagurgi skrev:
Skitsnack.

Satte in nya fönster i år.
Var gammla 70 tals fönster.

500 kWh mindre december 2022 än 2021 å då var 2021 varmare än 2022.
Var det 3-glas du bytte från?
 
A Andersk123 skrev:
Var det 3-glas du bytte från?
Jag bytte ifrån 2 glas t 3 glas.
 
  • Haha
Daniel_M_
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Jag bytte ifrån 2 glas t 3 glas.
Okej, jag tänker att det kanske ger avsevärt mycket mer att byta från 2-glas än att byta ut befintliga 3-glas?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.