en fullstor kyl/frys kanske men vad blir skillnaden i kronor om du fyller en halvfrys helt eller halvt tror du själv ?
 
A
Det tänker jag inte försöka räkna ut. Jag gör vad som känns bäst. Plexiglas har jag redan
 
Redigerat:
RuneE skrev:
Det tänker jag inte försöka räkna ut. Jag gör vad som känns bäst. Plexiglas har jag redan
Nej, det är rätt svårt att räkna ut, gissningsvis 50-100kr per år kanske i bästa fall, du kommer inte ens märka det på elräkningen...
 
A
Dina gissningar kan jag vara utan! Jag lämnar denna tråd.
 
RuneE skrev:
Dina gissningar kan jag vara utan! Jag lämnar denna tråd.
Lycka till! Ännu en smålänning "bites the dust"...
 
  • Haha
  • Gilla
Nisse Hult64 och 3 till
  • Laddar…
RuneE skrev:
Dina gissningar kan jag vara utan! Jag lämnar denna tråd.
Du ställer en väldigt ospecificerad fråga utan att ens berätta vilken typ av frys du har och blir kränkt av en gissning

Lycka till!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Ändå en intressant tråd. Vi har tre frysar och jag har länge tänkt att en av frysarna ställs av om elpriserna spårar på riktigt. De är dock ganska välfyllda hela tiden..
 
RuneE skrev:
Jag läste någonstans att energianvändningen för kyl och frys ligger på 900kWh/år. Det skulle motsvara 900:-/år. Beräkningen gjordes högst sannolikt före chockhöjningarna..
RuneE

Behovet av elenergi för frys och kyl har sjunkit de senaste åren genom att man ställt ökade krav på låg elförbrukning. Den kyl och frys jag nyligen köpt klarar sig (enligt tillverkaren) med 276 kWh/år. När jag mäter så är det snarare mindre energibehov än så.

Siemens KS36VAIDP (kyl, 346 liter) som enligt tillverkaren behöver 93 kWh/år
Siemens GS36NAIDP (frys, 242 liter), som enligt tillverkaren behöver 183 kWh/år
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
RuneE skrev:
Dina gissningar kan jag vara utan! Jag lämnar denna tråd.
Bra beslut!
 
A
electroluxaren skrev:
Bra beslut!
Ja eller hur? Jonatan skrev är det svårt att beräkna hur mycket jag tjänar på att stänga in kalluften. Det är helt omöjligt anser jag. Skulle jag då ompröva min idé på grund av någons gissningar? Jonatans attityd gjorde mig fundersam.
I min första post borde det ha framgått att det rörde sig om ett frysskåp. När jag loggade in senare förstod jag att du tagit för givet att det var en toppmatad frys. Jag förklarade omedelbart med en bild. I det läget kallar Hasse C mig för en idiot, vilket föga förvånande gillades av Jonatan. Ditt ”gillande” förvånar mig inte heller efter att ha läst den grå texten i ditt inlägg.
Ja, jag skrev att jag skulle lämna den här tråden men jag gav mig dispens
 
A
H Hasse C skrev:
Du ställer en väldigt ospecificerad fråga utan att ens berätta vilken typ av frys du har och blir kränkt av en gissning

Lycka till!
Gav post #14 inte tillräcklig information? Ospecificerad fråga?!
 
A
RuneE skrev:
Ja eller hur? Jonatan skrev är det svårt att beräkna hur mycket jag tjänar på att stänga in kalluften. Det är helt omöjligt anser jag. Skulle jag då ompröva min idé på grund av någons gissningar? Jonatans attityd gjorde mig fundersam.
I min första post borde det ha framgått att det rörde sig om ett frysskåp. När jag loggade in senare förstod jag att du tagit för givet att det var en toppmatad frys. Jag förklarade omedelbart med en bild. I det läget kallar Hasse C mig för en idiot, vilket föga förvånande gillades av Jonatan. Ditt ”gillande” förvånar mig inte heller efter att ha läst den grå texten i ditt inlägg.
Ja, jag skrev att jag skulle lämna den här tråden men jag gav mig dispens
Fegt!
Det som skiljer män från möss är de håller ord och står för vad de påstår.
Nu är du ensam kvar i tråden i stället, njut av stillheten.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
RuneE skrev:
Ja eller hur? Jonatan skrev är det svårt att beräkna hur mycket jag tjänar på att stänga in kalluften. Det är helt omöjligt anser jag. Skulle jag då ompröva min idé på grund av någons gissningar? Jonatans attityd gjorde mig fundersam.
I min första post borde det ha framgått att det rörde sig om ett frysskåp. När jag loggade in senare förstod jag att du tagit för givet att det var en toppmatad frys. Jag förklarade omedelbart med en bild. I det läget kallar Hasse C mig för en idiot, vilket föga förvånande gillades av Jonatan. Ditt ”gillande” förvånar mig inte heller efter att ha läst den grå texten i ditt inlägg.
Ja, jag skrev att jag skulle lämna den här tråden men jag gav mig dispens
Först trodde jag du narrades med oss men du verkar ju vara på riktigt. Det enklaste sättet att få veta skillnaden på en halvfull och full frys är att sätta en elmätare i uttaget och plugga in frysen några dagar olika fylld. Men det är rätt logiskt att det inte kommer gå att spara många kronor, eller vad tror du?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Först trodde jag du narrades med oss men du verkar ju vara på riktigt. Det enklaste sättet att få veta skillnaden på en halvfull och full frys är att sätta en elmätare i uttaget och plugga in frysen några dagar olika fylld. Men det är rätt logiskt att det inte kommer gå att spara många kronor, eller vad tror du?
Vintertid får man dessutom räkna med att energin frysen drar kommer bli värme i huset. Den energin är dessutom lite olika värd beroende på ordinarie värmesystem.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.