Hej,

kommer snart att kunna börja inreda den nya miniverkstaden (3,6x5,5m).

Vilka maskiner (typ och gärna förslag på tillverkare) bör jag ha för att kunna gör enklare möbelsnickeri så som garderober, köksskåp, eventuellt trappa?

Tack!
 
Det beror det ju på vilken finish du vill ha på grejerna du tillverkar. Kommer du jobba i skivmaterial eller vill du göra egna i trä?
Mina tips på "måste" verktyg för ditt snickeri.
Cirkelsåg med skena, pga den lilla ytan den tar upp
Rikt och planhyvelkombo av lite bättre kvalitet.
Bra skruvdragare
Spånsug
Stämjärn och något att slipa dom med.
Stor vinkelhake
Diverse tvingar
Sticksåg
Slipmaskin
Handhyvel

Med de verktygen kommer du kunna snickra det du angett utan problem.
 
  • Gilla
Jess84 och 1 till
  • Laddar…
Lägger till Överhandsfräs. Har själv två och dom går ganska ofta.
Garderober och köksskåp säger du - så någon typ av hålrads-sytem kanske? Festool har samt verkar det som att Bosch skall släppa:

Festools LR-32 eller Bosch FSN RA 32 tex. Med andra ord ett system för att med hjälp av en överhandsfräs borra hål med jämn indelning i stommar för kök och garderober.
 
Jag tycker att hålradssystem är lite överskattade. Min uppfattning är att om man gör egna skåp just för att slippa massa onödiga (och enligt min och vissa andras uppfattning fula) hål i skåpstommen.

Men jag kan ha fel. För att kunna ge bra råd behöver man nog veta vad det finns för budget. Utan att veta det håller jag med föregående talares rekommendationer, med följande observationer:
- Personligen skulle jag aldrig klara mig utan handöverfräsen.
- En Dominofräs är mycket arbetsbesparande.
- Spånsug behövs antagligen för rikt- och planhyveln, men för sänk/cirkelsåg, fräs och annat (Domino?) är en vanlig (bygg-)dammsugare att föredra.
 
Tack för alla svar.

Vad för rikt/plan skulle ni rekommendera? Verkar som om det finns en del på Blocket? Är t.ex. en Scheppach tillräcklig?

Tack!
 
ion skrev:
Min favoritmaskin är numera multimaskinen. [länk]
instämmer i vad de skriver, har man provat den så kan man inte vara utan.(y)
Till bygg har jag använt min Gop rätt så mycket men i möbelsnickeri tror jag inte jag ens lyft den ur lådan ännu.

Jag skulle säga såhär

Sänksåg med skena för skivmaterial
Bordssåg för klyvning mm
Plan/rikthyvel för materialanpassning
Överhandsfräs
Spånsug
Byggdammsugare
Excenterslip
Pelarborr/borrmaskin
Plus handverktyg
Verktygsförvaring

Ett bra arbetsbord

Sen är jag lat och behöver en domino eller kexfräs men det är inget som man inte kan lösa ändå
 
  • Gilla
Mackan1997
  • Laddar…
Vad är ett bra arbetsbord för snickerier då? Är det en gammal hederlig hyvelbänk som gäller?
 
Bezt skrev:
Vad är ett bra arbetsbord för snickerier då? Är det en gammal hederlig hyvelbänk som gäller?
Ja, en hyvelbänk är guld.
 
Bezt skrev:
Vad är ett bra arbetsbord för snickerier då? Är det en gammal hederlig hyvelbänk som gäller?
Jag kan tycka att de har för liten arbetsyta. 120*240 cm tycker jag är lagom storlek på ett arbetsbord men det beror ju på vad som ska snickras. Bästa är nog både bord och en hyvelbänk.

"Vad för rikt/plan skulle ni rekommendera? Verkar som om det finns en del på Blocket? Är t.ex. en Scheppach tillräcklig?"
Har inte använt en Scheppach så jag vet inte. En gammal Emco rex B-20 är bra att börja med för en billig peng. Vill du lägga mer så skulle jag rekomendera en Morten eller Moreten rph-330. Båda dom kan du sälja för i stort sett samma peng som du köpte dom för om du inte fördärvat dom. Kolla bara så maskinen du köper inte har plastdrev i kraftöverföringen till valsarna mm.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
arvid0 skrev:
En gammal Emco rex B-20 är bra att börja med för en billig peng. Vill du lägga mer så skulle jag rekomendera en Morten eller Moreten rph-330. Båda dom kan du sälja för i stort sett samma peng som du köpte dom för om du inte fördärvat dom. Kolla bara så maskinen du köper inte har plastdrev i kraftöverföringen till valsarna mm.
Ah, det är för precis sådan här info som man älskar internet.
 
Innan du shoppar loss så gör en skiss över hur det ska se ut i verkstaden. Min verkstad är ungefär lika stor (liten) som din och det är ett riktigt pussel att få det bra, man får helt enkelt shoppa de maskiner som passar in. Monteringsyta/bord är guld värt, bara ha hyvelbänken är ingen hit eftersom den ofta är i minsta laget för att montera ihop det man byggt.

Lite inspiration på 18 kvadrat:), finns för och nackdelar med denna layout men den funkar OK till det jag bygger, mest massiva möbler och inget större än mitt monteringsbord...än så länge. Mycket på väggarna och mycket förvaring. Hade gärna haft 50 kvadrat till men men.

Vägg 1. Bordssåg med fräsbord bakom som agerar utmatningsbord till sågen. Fräsbord och bandsåg på hjul och kan rullas ut vid behov. Fräsbordet byggt på köksmoduler så gott om förvaring inuti. Jiggar på vägghyllor ovanför.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma vägg/motsatt hörna. Metallhörna med en liten svarv. Bordet funkar som inmatningsstöd till bordssågen om jag sågar långa plankor.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra delen av samma vägg, rikt o planhyvel (med inbyggd spånsugning) på hjul, rullas ut vid användning. Luftrenare + annat jux på väggen.
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra långväggen. Snickarbänk i traditionell stil, verktygen på väggen. Lite plankförvaring och sambons stickningshörna/fåtölj skymtar också:)
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista väggen. Kap o ger + en riktig skrotig bänkborrmaskin som ska bytas ut när lämpligt blocketobjekt dyker upp.
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja och sen i mitten av allt en monteringsö där pågående projekt håller till. Byggd på ikea köksstommar och massvis med förvaring. Hjul givetvis så den kan rullas iväg vid behov. Dammsugaren bor i ett av skåpen.
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit. Märkligt bilderna försvann, ser dom om jag är inloggad med inte annars. Nytt försök med bild 1-3.
 
Redigerat:
  • Gilla
tegelsnickarn och 8 till
  • Laddar…
Kul att se lite bilder men de mest intressanta verkar saknas... ;)

Trevligt med samvaro med sambon när hon stickar också, blir väl till att jobba med handverktyg då antar jag?
 
Redigerat:
Fixade bilderna...hoppas jag.

Kör rätt mycket med handverktyg, sen har sambon egna hörselskydd när jag väsnas. (y)

Om jag byggt om från scratch hade jag nog försökt få till kombinerad stor snickarbänk/ monteringsyta, kanske ett tips för pjop att tänka på, speciellt om det ska byggas garderober och andra stora saker, kan bli ont om plats att ha separat monteringsbord som är så stort.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Fixade bilderna...hoppas jag.

Kör rätt mycket med handverktyg, sen har sambon egna hörselskydd när jag väsnas. (y)

Om jag byggt om från scratch hade jag nog försökt få till kombinerad stor snickarbänk/ monteringsyta, kanske ett tips för pjop att tänka på, speciellt om det ska byggas garderober och andra stora saker, kan bli ont om plats att ha separat monteringsbord som är så stort.
Är intresserad av ditt riktbord till bordssågen. Har du gjort det själv? och har du i så fall ritning eller vet var man kan hitta en. Går naturligtvis att bygga på frihand men det är alltid enklare med ritning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.