Hemmakatten
GR B skrev:
Finns det något som man kan göra så att fosforen stannar kvar i 3 kammarbrunnen.
Nej.
Det som gäller om man inte vill ha infiltrationsbädd är reningsverk.
Ett husägande är alltid förenat med kostnader. Kostnad för att byta sandbädd om ca 20 år eller så får man räkna med. Likaså kostnader för annat byte, allt från kyl/frys, värmepanna, badrum mm.
 
G
Pratade med Köpings kommun om just det här med bädden.Om ca 10-15 år så köper man en apparat som doserar kemikalier för som han sa att ta bort fosforen.Ca 20000:-.
Då håller bädden betydligt längre.
Men då är man uppe i vad ett Uponor reningsverk kostar.Pris 60500:-inkl moms.Och då behöves ingen bädd efter. + kemikalier ca 1500:- + moms.Kostnad att driva det ca 300:- mån.
Visserligen tillkommer grävningen,vilket jag gör själv.Kostnad 2-3 tusen.
 
GR B skrev:
Pratade med Köpings kommun om just det här med bädden.Om ca 10-15 år så köper man en apparat som doserar kemikalier för som han sa att ta bort fosforen.Ca 20000:-.
Då håller bädden betydligt längre.
Men då är man uppe i vad ett Uponor reningsverk kostar.Pris 60500:-inkl moms.Och då behöves ingen bädd efter. + kemikalier ca 1500:- + moms.Kostnad att driva det ca 300:- mån.
Visserligen tillkommer grävningen,vilket jag gör själv.Kostnad 2-3 tusen.
Du säger att ingen bädd behövs efter reningsverk och det är sant men då är frågan vart du kan släppa vattnet från reningsverket?

Tidigare har du skrivit att du skall dra det till befintlig trekammarbrun vilken måste ha någon form befintlig av infiltration eller markbädd, har den infiltration eller markbädd ?

Får du om du installerar reningsverk behålla den befintliga trekammarbrunnssytemet?
Enligt ursprungsposten så är du erlagd att göra om ditt avlopp på grund av närheten till vattentäkten i grusåsen och enligt tester av minireningsverk så håller vattnet från reningsverken periodvis badkvalitet på vattnet men definitivt inte drickskvalitet, men å andra sidan så förbättrar det den befintliga anläggningenavsevärt.

Här kan du läsa tester av reningsverk:

http://www.radron.se/templates/test____3774.asp
http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_6/030613_6_avlopp.pdf

Där står även jämförelser av kostnader och reningsverken kostar ca 4000 - 5000:- per år i el, kemikalier och service.
Utslaget på 15 år ger det 60 000 - 75 000 :- att gräva om infiltrationen kostar max 20 000:- du behöver ju inte byta brunnar och rör som vid ursprungs installationen.

I testen så kan du även läsa om kostnader för kemikaliefällning + markbädd.

Jag säger det igen infiltration är nästan alltid billigare än reningsverk.
Reningsverk är sista utvägen när markbädd eller infiltration är omöjligt.

/Patrik
 
G
Läs ovanstående som jag skrivit så ser du att jag inte har någon infiltrationsbädd,utom just en 3 kammarbrun som går ut i en dagvattenbrunn som rinner ut i (förhoppningsvis)hedströmmen.
Enligt kommun så behövs inte en infiltrationsbädd om man använder minireningsverk.Och skall jag göra en markbädd idag så skall en entrepenör ha 12000:- för trekammarbrunn mm + 23000:- för att anlägga bädden.Sedan tillkommer ca 80 m avloppsrör + grävning 90:- m.Allt + moms.Sedan tillkommer betalning till en markägare för att jag lägger bädden på hans mark, + kostnaden för lantmäteriet.
Så entrepenören tar 57250:- + att lite till tillkommer.Ta bort gamla 3 kammar brunn.mm.
Och att gräva bort och fylla på med ny sand räcker nog inte med 20000:- om 15 år.
Narurligtvis så tar jag en bädd om jag kan ha den där som jag tänk.Godkänner inte kommun det så är jag tvingad till minireningsverk.
Och hur blir det i fortsättningen med avlopp.Får regeringen för sig nånting så är det kört.Duger inte en bädd så tvingar dom på oss nånting annat.Oavsett om vi har en ny fin bädd.
Mkt är Eu direktiv.
 
Ursäkta om jag tjatat men du har inte talat om vart trekammarbrunnen leder förens nu trots att jag frågat. Det är inte lätt att ge råd när man inte får alla förutsättningar.

Behöver du göra en lantmäteriförrättning med servitut räcker det inte med att skriva ett långt arendesavtal med grannen för att slippa lantmäterikostnaden?

Kostnaderna du nämner för de olika anläggningarna stämmer ganska väl med vad det brukar kosta Infiltration/markbädd 55000-65000:- reningsverk ca 80 000 - 100 000:- komplett installerat.

Något du borde räkna med i bilden är reningsverkets livslängd, hittills har du bara räknat med bäddens livslängd. Vad tror du det kan vara för teknisk livslängd på reningsverket? Jag gissar på 30 år.

/Patrik
 
G
Hej.Markägaren ville ha ut Lantmäteriet.
Naturligtvis har jag räknat på hur länge ett minireningsverk håller.
Och lite pumpar får man räkna att byta ut.
Själva behållarna lär väl räcka i minst 100 år.
Och går någon sönder alt 3 kammarbrunn/minireningsverket så får man laga det själv.
Har djupa diskutioner med kommun om vårat avlopp.
Och naturligtvis vill jag komma undan så billigt som möjligt.
Det här med att tillsätta kemikalier för att få bort fosforen låter oerhört intressant.
Det betyder väl att man inte behöver gräva upp bädden.
Frågan är om man skall i alla fall ta en bädd och köpa doseringspumpen eller vad det nu är,redan den dagen man fixar bädden,eller vänta 10 år.Problemet blir väl at man glömmer bort det då.
 
Hemmakatten
Ledsen GR B, men du verkar vara helt ute och cyklar.... :-X

Du har fått SÅÅ mycket input och SÅÅ många goda råd här i tråden. Och ändå verkar du inte förstå vad de innebär.

En doseringspump för fosforreduvering! Har aldrig hört talas om det. Var har man den? Knappast i en slamavskiljare, möjligtvis i ett renisngsverk. Kanske en ny uppfinning från någon, men implementeringstiden från tanke till genomförande i lag/förordning/kommunal stadga lär vara minst 20-30 år.

Dessutom är kommunerna mycket restriktiva med lösningar som inte vetenskapligt bevisat fungerar. Allt detta är naturligtvis för att miljön och grundvattnet inte ska riskeras att förorenas av avloppsvatten.

Om man är rädd för och inte vill ta en kostnad för omgrävning av en bädd efter 20 år så borde man tänka till innan man överhuvudtaget bygger ett hus med alla de kostnader det är förknippat till.

 
Hemmakatten skrev:
Ledsen GR B, men du verkar vara helt ute och cyklar.... :-X

Du har fått SÅÅ mycket input och SÅÅ många goda råd här i tråden. Och ändå verkar du inte förstå vad de innebär.

En doseringspump för fosforreduvering! Har aldrig hört talas om det. Var har man den? Knappast i en slamavskiljare, möjligtvis i ett renisngsverk. Kanske en ny uppfinning från någon, men implementeringstiden från tanke till genomförande i lag/förordning/kommunal stadga lär vara minst 20-30 år.

Dessutom är kommunerna mycket restriktiva med lösningar som inte vetenskapligt bevisat fungerar. Allt detta är naturligtvis för att miljön och grundvattnet inte ska riskeras att förorenas av avloppsvatten.

Om man är rädd för och inte vill ta en kostnad för omgrävning av en bädd efter 20 år så borde man tänka till innan man överhuvudtaget bygger ett hus med alla de kostnader det är förknippat till.
Visst finns det lösningar med kemidosering kombinerat med markbädd tex Kemira och Ecotreat och det kan mycket väl bli krav på det om man har markbädd när förslaget till nya allmänna råd om små avloppsanläggningar för hushållsspillvatten från naturvårdsverket erskollegium.pdf kommer till kommunerna och dom börjar tillämpa den.
Man måste då ha en provtagnings brunn efter bädden innan man släpper vattnet vidare till vattendrag eller transepient för regelbundna kontroller.
Kemirening + markbädd är väldigt bra på att rena fosfor.

/Patrik
 
G
Ja du hemmakatten.Har det brunnit eller ?.
Det är därför man tillsätter kemikaler för att bädden skall hålla mkt längre en 15 -20 år.
Du får nog läsa på eller ringa dom som håller på med markbäddar.Och hör med några som verkligen kan det här med markbäddar.
Tror du inte jag skulle ha tagit markbädd från första gången om det inte vart lätt.
Problemet är att jag inte kan lägga bädden på min egen mark utan måste ut på en grannes mark.Och det är inte bara att lägga en bädd hur som helst.Dels tar jag vattnet i närheten.Sedan är det andra omständigheter som gör att jag inte kan lägga den var som helst.
Och det här med kemikalietillsats gör ju saken fan så mkt lättare,att välja en markbädd.
Dels håller bädden längre och blir mkt billigare i slutänden.
Fördelen med minireningsverk är att jag kan ha den på min egen mark,gräva ned den själv och ansluta till min egen trekammarbrunn.
Enda nackdelen är kostnaden som blir Ca 3-500:- mån.
Man måste väga in fördelar och nackdelar innan man väljer reningsmetod.

 
Hemmakatten
Jag får be om ursäkt. Men jag hade inte tidigare hört talas om kemikalierening av markbädd. Och då hade vi för ett år sedan ägnat mängder med timmar för att läsa på om reningsverk, infiltration mm när vi själva gjorde vår anläggning. Möjligtvis missade jag detta för att det är såpass nytt? eller för att markbädd i vårt fall inte var aktuellt. Vi pratade med massor av folk, alltifrån kommunfolk, tillverkare av minireningsverk, slamavskiljare, miljöinspektörer. Läste alla dessa utredningar som pasta hänvisar till och ingenstans stötte vi på detta med kemikalierening i markbädd.

För att återgå till frågan med minireningsverk. Kräver inte kommunen att det finns en mindre bädd efter reningsverket? Enligt de tillverkare vi pratade med så skall det inte behövas, men de sa att hittills har i princip alla kommuner ändå krävt detta. Förmodligen som en extra säkerhetsåtgärd utifall att det skulle bli ett fel i reningsverket och orenat vatten släpps ut.
 
G
Hej. Det är inte lätt det här med avlopp.Köpings Kommun är stenhårda på avlopp.Jo man får släppa ut avloppsvattnet utan bädd om man har Uponor + några andra minireningsverk.Kravet att man har serviceavtal och larm.
Men det lutar åt en markbädd.Hörde nyss med en annan entrepenör och totalpriset vart ca 80000:-.
Hade jag chansen så kopplade jag på mig på kommunalt avlopp,men det skulle kosta 200000:-.Huva, mkt pengar.
Dock har jag inte gett upp minireningsverket ännu.
Beror om jag kan ha bädden där jag vill ha den.
Eftersom jag måste bort ca 100 m så blir det grävning ca 80 m a 200 + moms + avloppsrör.
Och naturligtvis skall alla entrepenöre köpa sina egna prylar.Det går inte att komma med grejor från Rinkeby rör.Skulle då fått ner kostnaden rejält.
Frågan om man skall gräva dom 80 m själv.Hyra maskin 1000:-/dagen.Istället för 16000:- + moms.Bara en tanke.
 
Gällande minireningsverk så läs på Råd och Röns hemsida....finns lite tester och kostnader. Green Rock är ren katastrof enl Miljö/Hälsakontoren. Du kan lika gärna rena med en nylonstrumpa!

Kolla:

http://www.radron.se/templates/test____3774.asp
och
http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_6/030613_6_avlopp.pdf

Det som vi fastnade för och som verkar i särklass bäst, enklast och mest kostnadseffektivast är Uponors lösning. Kolla www.uponor.se och

http://www.uponor.se/ifs/files/Uponor/swe/Presentation/Website/Brochures/UpoClean_juni2002.pdf

Uponor är dessutom ett stort företag som finns kvar om 20 år - icke att förglömma när det gäller service mm.

/Calle

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.