Kommer eventuellt att bli med fritidshus som har en del renoveringsbehov. Bland annat ska papptaket läggas om och på en sektion kommer jag att få riva bort underliggande träkonstruktion då denna är fuktskadad.

Vilka krav bör jag ställa på en kap/ger vad gäller sågkapacitet i olika vinklar? Efter taket finns det säkert mer att göra men eftersom det här är första gången så har jag ingen egen erfarenhet av vilka krav jag bör ha.

Jag vill inte få en diskussion om DeWalt vs. Bosch eller budget contra proffs utan är mer ute efter vilka krav jag ska ställa på sågen.

Minimikrav?
Önskvärt?
 
joflopp skrev:
Kommer eventuellt att bli med fritidshus som har en del renoveringsbehov. Bland annat ska papptaket läggas om och på en sektion kommer jag att få riva bort underliggande träkonstruktion då denna är fuktskadad.

Vilka krav bör jag ställa på en kap/ger vad gäller sågkapacitet i olika vinklar? Efter taket finns det säkert mer att göra men eftersom det här är första gången så har jag ingen egen erfarenhet av vilka krav jag bör ha.

Jag vill inte få en diskussion om DeWalt vs. Bosch eller budget contra proffs utan är mer ute efter vilka krav jag ska ställa på sågen.

Minimikrav?
Önskvärt?
Du har inte funderat på att köpa en bra cirkelsåg istället? Den klarar man sig mycket långt med....
 
De grövsta reglar man normalt hanterar är 45x220mm. Så klarar sågen att både att gera och snedsåga denna dimension i 45° så klarar du det mesta. Om det nu skulle vara att den inte räcker till vid något enstaka tillfälle är det inte hela världen. Då får man ta det sista med fogsvansen.
 
Mikael_L
Minimikrav ??
Att den kostar minst 6850:- + moms, givetvis ... :)


Har du läst vad som redan skrivits innan?
Dessa tre trådar återfann jag på första sidan av totalt 55 sidor med verktygstrådar, så nog är ämnet rätt ordentligt avhandlat redan ... ;)
http://www.byggahus.se/forum/verkty...6-inkoep-av-kapsag-vad-ska-man-taenka-pa.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/64019-dewalt-707-kap-gersag.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63722-pcm-8s-vs-pcm10-vs-gcm-8s-vs-gcm10.html

Annars håller jag med andersmc, det svaret täcker väl kapacitetsfrågan rätt bra. Kan väl möjligen lägga till att om man vill kapa t.ex. klickgolv med sågen, så räcker nog inte 220mm i längd. Men det är kanske overkill att använda kap/ger till detta bruk. Jag har hört att det dessutom sliter hårt på klingan.
 
Laminat inte bara sliter hårt, det DRÄPER klingan, har jag nyss lärt mig :)
 
Mikael_L skrev:
Har du läst vad som redan skrivits innan?
Dessa tre trådar återfann jag på första sidan av totalt 55 sidor med verktygstrådar, så nog är ämnet rätt ordentligt avhandlat redan ... ;)
Jo, jag har läst dessa trådar. Tyvärr så tenderar de till att:
A) Handla om en specifik såg eller jämföra två sågar.
B) Handla om huruvida man behöver betala 6850 +moms eller ej.

"Krav" som kommit så långt:
Klara 45 x 220 mm i vinklad och ger.
 
Mikael_L
joflopp skrev:
Jo, jag har läst dessa trådar. Tyvärr så tenderar de till att:
A) Handla om en specifik såg eller jämföra två sågar.
B) Handla om huruvida man behöver betala 6850 +moms eller ej.

"Krav" som kommit så långt:
Klara 45 x 220 mm i vinklad och ger.
Jo, jag får erkänna att jag redan skrivit halva inlägget innan jag kom på att du faktiskt hade en twist på din frågeställning. :rolleyes:

Då kom den andra delen till...

Men nu kan jag lyfta en kapacitetsfråga som jag själv funderat över.
På många sågar kan man gera 60°, (åt ett håll på de jag sett) och andra sågar klarar "endast" drygt 45°, typiskt 48°-55°.
Nu är min undran alltså om 60° behövs, om det är något viktigt plus.

Jag har ju nu skaffat en Makita LS0714, vilken då har det något mindre ger-området så nu är jag isåfall en looser. :D

Men OK, när har jag nytta av t.ex 60° ger?
Om jag sågar till delar till takstolar kan jag tänka mig, men då kan det väl behövas ännu mer vinkel ibland...
 
Det är ju i praktiken inte så ofta man behöver gera mer än 45°. Om sågen klara det är det ju ett plus, men jag tycker inte att det är ett krav. Man kan ju plocka fram cirkel-, stick- eller handsågen någon enstaka gång.
 
Enkelt och bekvämt handhavande, samt nätta mått och låg vikt prioriterade jag när jag köpte min Makita. Ska sågen klara högre tjocklekar/höjder än 70 mm blir dom också väldigt stora och tunga, och blir sågen för otymplig är det lätt hänt att den blir ståendes oftare än en nätt dito.

Om sågen går att montera på ett stativ, typ DeWALT's teleskopiska, så underlättar det arbetet med den en hel del. Likaså har lasersiktet på min LS0714L visat sig vara en riktigt vettig detalj som används flitigt.
 
Just det, vikten bör man också överväga. Ska sågen stå fast på ett enda ställe eller kommer du att flytta på den ofta. T.ex ta fram den när du ska såga och sen ställa tillbaka den. Då värdesätter man nog låg vikt framför de där sista millimetrarna i sågkapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.