Finns det någon bättre/mindre/snyggare lösning än denna brytare som bryter strömmen till centralen på övervåningen? Grannen ska ha en elektriker till sig om några veckor o tänkte eventuellt be denne byta den här om jag bara kunde få tips på vad man kan byta till, tror att en elektriker bara tar det han har eller tycker men får jag tips kan jag ju säja vad jag vill ha för modell. Elcentral med säkringar, elmätare och olika eluttag på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat och ventilkontroll, fast monterad på vägg, industriellt utseende, vred för temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser centralen ut på övre våningen
 
Varför behöver du en brytare över huvud taget?
 
Den är väl ascool!
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vems är elmätaren? är det din eller nätägarens? Jag tycker mig se att det är oplomberat
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
En valfri två- eller fyrapositioners kapsling och en DIN-monterad huvudbrytare (kapslingsstorlek efter brytarens storlek) löser det. Du kommer dock få måla om efter att man tar bort lådan, vilket jag antar att du vill. Annars är det ju ingen vits att ta bort bara brytaren. Den är för övrigt rätt häftig som Thomas är inne på.

Jag ställer mig dock också frågande till varför du alls behöver en brytare till övervåningens central.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Det är nätägarens mätare o byttes för några år sen, ingen aning om den är plomberad men jag har då inte tagit bort någon men kanske inte blev gjort rätt för var en ung kille som bytte. Har alltid funnits brytare så man kunnat bryta till centralen uppe o den brytaren i den bryter väl bara strömmen i själva centralen men det kanske räcker iofs
Kanske lite cool men samtidigt känns den ganska stor själva lådan bara för en brytare. Modernare central på övervåningen. Elcentral med säkringsdosor, strömbrytare och installationsmaterial i en skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske läge att be elektrikern beställa dit någon som plomberar din låda där huvudsäkringarna sitter, blir nätägaren varse att det är oplomberat kan dom komma och anklaga dig för "strömstöld". Men om elfirman säger att dom brutit plomberna händer inget annat än att nätägaren kommer och plomberar. Att det inte är du som brutit plomberingen tar dom ingen hänsyn till, skulle dom det skulle ju alla kunna stjäla ström och sedan säga "det var inte jag".
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kanske läge att be elektrikern beställa dit någon som plomberar din låda där huvudsäkringarna sitter, blir nätägaren varse att det är oplomberat kan dom komma och anklaga dig för "strömstöld". Men om elfirman säger att dom brutit plomberna händer inget annat än att nätägaren kommer och plomberar. Att det inte är du som brutit plomberingen tar dom ingen hänsyn till, skulle dom det skulle ju alla kunna stjäla ström och sedan säga "det var inte jag".
Har iofs ett ganska bra " vittne" för på elräkningen har jag förbrukat mer o mer ström för varje år o då menar jag inte bara kostnaden utan själva förbrukningen
 
Du gör som du vill naturligtvis, men bara en liten varning. Får nätägaren för sig att du tex har odlat cannabis i nått uthus kan dom vara mycket "jobbiga", om elektrikern gör en färdiganmälan (tar kanske 10 minuter) så är allt över utan det minsta "bråk".
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
P ptlf skrev:
Det är nätägarens mätare o byttes för några år sen, ingen aning om den är plomberad men jag har då inte tagit bort någon men kanske inte blev gjort rätt för var en ung kille som bytte. Har alltid funnits brytare så man kunnat bryta till centralen uppe o den brytaren i den bryter väl bara strömmen i själva centralen men det kanske räcker iofs
Kanske lite cool men samtidigt känns den ganska stor själva lådan bara för en brytare. Modernare central på övervåningen.[bild]
Det är en komplett central 1 trappa som synes. Den brytaren som sitter nere kan utan vidare tas bort, det är liksom kaka på kaka nu, Varför den kom till är kanske att det satt en gammal central utan brytare där tidigare.
 
J jonaserik skrev:
Det är en komplett central 1 trappa som synes. Den brytaren som sitter nere kan utan vidare tas bort, det är liksom kaka på kaka nu, Varför den kom till är kanske att det satt en gammal central utan brytare där tidigare.
Mycket möjligt det var en central utan brytare där uppe tidigare. Kanske svårt svara på utav bilderna men om brytaren tas bort syns inget utanför den här diazedcentralen då?
 
Dom hålen ovanför brytaren, vad gör dom?
 
P ptlf skrev:
Mycket möjligt det var en central utan brytare där uppe tidigare. Kanske svårt svara på utav bilderna men om brytaren tas bort syns inget utanför den här diazedcentralen då?
Svar nej syns inget, det är nog utklippt ett större hål i sidan på centralen, men kan på ett enkelt sätt sättas en läkt som täcker hålet eller en plåtbit som fästs med ett par korta plåtskruv

Edit nu syns det inte om det är kablar mellan centralen och brytaren, lys in mellan och se.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Dom hålen ovanför brytaren, vad gör dom?
Ingen aning men man ser kablarna genom hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.