Jag såg en snickare som använde en mindre form av handburen cirkelsåg när han sågade i trallen. Typ en sån här liten rackare: https://www.proffsmagasinet.se/mask...-cirkelsag-utan-batteri-och-laddare-jf14546-2

Nu vill jag hellre ha Milwaukee eller Bosch, men om man bortser från det; Är det någon som har några erfarenheter? Hur blir det rakt och fint?

Själva tanken är ju genial – Att såga direkt på plats istället för att bära plankor fram och tillbaka till gersågen i all evighet…!
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
U
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag såg en snickare som använde en mindre form av handburen cirkelsåg när han sågade i trallen. Typ en sån här liten rackare: [länk]

Nu vill jag hellre ha Milwaukee eller Bosch, men om man bortser från det; Är det någon som har några erfarenheter? Hur blir det rakt och fint?

Själva tanken är ju genial – Att såga direkt på plats istället för att bära plankor fram och tillbaka till gersågen i all evighet…!
Jag har en sådan fast Ryobi.
Väldigt smidig för att såga skivor, golv osv
Funkar sådär på virke: Den är inte så kraftig och 22 eller 28mm funkar, men är precis på gränsen av vad den jag har klarar iaf.

Där använder jag hellre en vanlig cirkelsåg med lite nmer sågdjup och mer effekt i motorn.
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Då är denna bättre, inbyggd vinkel på skenan så det blir rätt. [länk]
Hej @andreascarlsson!

När du hittat rätt batterisåg med lite större sågdjup kan du själv göra en enkel kapjigg i 90˚ som är enkel att använda.
När jag la massivgolv hösten 2019 till sonen körde jag med det systemet. Väl hemkommen vidareutvecklade jag jiggen så den är ställbar för olika bredder på sågämnena.
Kolla länken till min tråd!

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-94

Med vänlig hälsning, Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Denna maskin som länkas i ts inlägg rekommenderas inte till att kapa trall eller tryckta plank.
Festoolen som länkas är ett mycket bättre alternativ.
 
boschkenta
Jag har en liten bosch 12v cirkelsåg, mycket lik den länkade, som jag kör på skena. Blir raka fina snitt i skivmaterial och läkt, men i det tryckta virket jag har kört har den inte orkat så bra då det vart lite blött virke. Kärvar fast och fått lite kast och sådant (men blir inte så allvarligt med så liten motor).

Ska kapa trall inom en snar framtid och då kommer den lille sågens storebror fram istället. (En 18v såg)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Då är denna bättre, inbyggd vinkel på skenan så det blir rätt. [länk]
Nu är ju den en helt annan prisklass men tänkte senast ikväll att jag önskar jag lagt pengarna på en HKC. Köpte en batteridriven kap med relativt låg vikt och den har kommit mycket väl till användning. Men, en HKC hade varit en bättre investering.

Om ts vill ha en liten smidig cirkelsåg som inte kostar närmare 10k men som ändå klarar tryckt rekommenderar jag makita dhs660.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi byggde senaste altanen enbart med en billig battericirkelsåg Ryobi. Kompletterade med en bra Hultafors sågvinkel, superbra anhåll.

Förra altanen byggdes med en enormt mer avancerad kap/gersåg Bosch med sågbord och allt - varenda snitt krävdes ju att man tar in det till sågen, detta tar tid men visst det blir bra.

När jag jämför projekten så skulle jag säga att det enkla battericirkelsågtskonceptet var helt överlägset i produktivitet och snabbhet, även precisionsmässigt på litet knepiga snitt så fixar man det enkelt med en sån där Hultafors sågvinkel el motsv. Att köra merparet av snitten på plats sparar enormt med tid!
__
En riktigt fin kap/gersåg ger ju extremt exakta snitt, grejen är att ett typiskt altanbygge inte behöver den superexakta precisionen så det är overkill. Man fixar bra nog precision i de flesta fall med handhållen cirkelsåg och som sagt, ett bra vinkelanhåll typ Hultafors.
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson och 3 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag såg en snickare som använde en mindre form av handburen cirkelsåg när han sågade i trallen. Typ en sån här liten rackare: [länk]

Nu vill jag hellre ha Milwaukee eller Bosch, men om man bortser från det; Är det någon som har några erfarenheter? Hur blir det rakt och fint?

Själva tanken är ju genial – Att såga direkt på plats istället för att bära plankor fram och tillbaka till gersågen i all evighet…!
Tanken är trevlig, dock skulle jag inte rekommendera en 12V för just kapning av trall, det blir en för tuff uppgift, 18V däremot. (y)

Har själv en 12V såg från Bosch som är trevlig och behändig, tuffar på i tunnare material.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Om man inte är rädd för kostnaden så är Festools hkc grymma grejer.

Har en med 400mm skenan.

Sticksåg med linjal på trätrall, snitt i bräda, måttband, verktygsbild, snickeri, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi byggde senaste altanen enbart med en billig battericirkelsåg Ryobi. Kompletterade med en bra Hultafors sågvinkel, superbra anhåll.

Förra altanen byggdes med en enormt mer avancerad kap/gersåg Bosch med sågbord och allt - varenda snitt krävdes ju att man tar in det till sågen, detta tar tid men visst det blir bra.

När jag jämför projekten så skulle jag säga att det enkla battericirkelsågtskonceptet var helt överlägset i produktivitet och snabbhet, även precisionsmässigt på litet knepiga snitt så fixar man det enkelt med en sån där Hultafors sågvinkel el motsv. Att köra merparet av snitten på plats sparar enormt med tid!
__
En riktigt fin kap/gersåg ger ju extremt exakta snitt, grejen är att ett typiskt altanbygge inte behöver den superexakta precisionen så det är overkill. Man fixar bra nog precision i de flesta fall med handhållen cirkelsåg och som sagt, ett bra vinkelanhåll typ Hultafors.
Och med en lite mer avancerad cirkel med inbyggd skena blir inte snitten sämre än med kapger. Till och med bättre om det handlar om långa tunga eller vridna brädor som är jobbiga att hantera på ställningen/anhållen för kapgersågen.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input.

Förtydling; Jag har alltså redan en Milwaukee cirkelsåg som klarar jobbet, men jag var ute efter en mindre och smidigare dito.

Jag tror att den jag såg var en Makita SH02R1, men jag kan ha fel. Enligt flera inlägg i tråden är ju 12V för klent. Alla de här mindre rackarna som jag har läst om är gjorda för att kapa mindre grejer, inte en hel altan. Men tanken tilltalar mig…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Den där Milwaukee-sågen du redan har motsvarar specen på min billiga Ryobi: jag skulle inte vilja ha någon mindre såg till ett altanbygge med alla geringar etc som tar på sågdjupet man har med en 165mm-klinga. Upplever maskinen som väldigt lätt och smidig även med det större batteriet som jag föredrar för denna maskin.

Dessutom underbar att ha med sig till brädgården om det behövs kapas upp grejer på plats, gott att kunna nyttja deras rymliga sågbord.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.