B BäverBerra skrev:
Såg du isolering mellan tegelväggen och insidan reglarna? Borde ju ha vindspärr där och luftning som du verkar ha.
Nej det gjorde jag inte utan det jag kunde se va tegelväggen. jag kunde få in fingrarna bakom regeln och trycka fingrarna mot innerväggen då kändes de som de va Vindpapp och isolering.
E ju så dålig och förklara, men om man börjar innifrån så är väggen först gips, isolering, vindpapp (gissar), luftspalt, tegel, någon svart 1cm skiva, träpanel.
 
Här är en bild där det nya fönstret är ditsatt och skummat runt fönstret. Springan mellan regel och teglet går tyvärr inte se här då skummet fyller ut över den.
Edit: längst till höger så kan man se lite av isolering jag tryckt in mellan regel å teglet
 
  • Fönster med mönstrad gardin, utsikt över snötäckt landskap, träkarmar, värmeelement, skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan regeln och tegelväggen var det tidningspapper förut
 
2 bilder hur det ser ut utifrån samt 1 bild som visar inifrån ut till vägen
 
  • Vinterutsikt genom ett fönster, snötäckt landskap, träd, terassmöbler, handavtryck på fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med blomdekor, verktyg (skruvdragare) på fönsterbräda, röd trävägg, vit kant, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med frostigt mönster, röd stuga, vita foder, reflektion av träd, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag bytt ut drevningen mot fogskum, vart ingen skillnad alls.
Jag testa även med att dra en fet sträng latexfog över gummi listen för ena fönstret så det blir ett (fast fönster) men ingen skillnad.
Jag är nu helt hundra på att oljudet kommer genom glaset.

Tror ni då att jag blir hjälpt av en 10mm plexiskiva som ja sätter fast mot fönster bågen eller är de bara att köpa nya fönster igen?
 
Har du pratat med Elitfönster? De kanske kan ge dig råd innan du börjar montera plexiglas.
 
Ett tips innan du börjar borra och montera saker. Har du inget tjockare tyg eller kuddar t ex som du kan lägga för fönstret, då borde du få ett exakt svar om det är själva glaset eller ej. För är det glaset så är det ju något du bör reklamera till leverantören?
 
i musikstudios har man treglas med dels olika tjocka skivor (6, 7, 10mm exempelvis), och dels ljudlaminat som dämpar rejält. Och så dubbla såna fönster. Så totalt 6 glas i olika tjocklekar.
Kanske kan du komma runt med med nån hemmalösning typ att klistra på laminat 4mm på varje sida och sen 10mm plexi både in och utvändigt?

https://spfonster.se/inspiration/musikstudio-med-fonster/

Här är en länk till en tillverkare som pratar lite om det. Kanske kan du få tips där?
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Du borde ha goda möjligheter att dämpa vägljud i och med att du har en fristående tegelvägg inne i väggen. Man vill inte att vibrationer ska kunna fortplanta sig i och genom väggen. Vad kan vara bättre än en tung tegelvägg och sedan en luftspalt?

Om du nu köpt nya bättre ljuddämpande fönster och det blivit sämre, mer ljud, så gör om och gör rätt…?

Vad är det som skiljer nu från innan fönsterbyten som kan ha orsakat försämringen?

Fogskum tror jag inte alls är bra. Det härdar ju och blir hårt.
Man vill inte att vibrationer och ljud ska kunna ledas vidare.
Mineralull rekommenderas ju som bra isolering för bullerdämpning.

Ta bort allt fogskum är det första jag hade provat med. :oops:
Ersätt med fogband, fogdrev, tex https://3c.nu/produkter/ CC-fönsterdrev eller
Biltemas BG1 https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/tatningslister/drevband-bg1-2000030745

Två tunna plexiglas med luftspalt emellan gör mer nytta än ett tjockt.

Tar du bort fogskummet lossnar väl fönstren…
Delvis avskalad vägg, synlig isolering, trästomme, fönsterkarm närbild, renoveringsarbete verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De där plåtfästena används väl för att fixera fönstret inför ”fastlimmning” med fogskum för att slippa karnskruv och drevning på traditionellt vis? Så dina fönster ”lossnar” väl om du tar bort fogskummet. :sweat:
 
Grillen Grillen skrev:
Ett tips innan du börjar borra och montera saker. Har du inget tjockare tyg eller kuddar t ex som du kan lägga för fönstret, då borde du få ett exakt svar om det är själva glaset eller ej. För är det glaset så är det ju något du bör reklamera till leverantören?
Problemet e ju, att när fönstrena leveredes så hade dom lossnat från pallen, dvs dem låg ner så de har fått kosmetiska skador. Jag fick då välja om jag ville returnera dem och vänta 2 månader till på nya fönster eller ta fönstren billigare men då utan garanti, vilket jag gjorde.
22 000kr för 2st fönster ist för 32 000kr
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du borde ha goda möjligheter att dämpa vägljud i och med att du har en fristående tegelvägg inne i väggen. Man vill inte att vibrationer ska kunna fortplanta sig i och genom väggen. Vad kan vara bättre än en tung tegelvägg och sedan en luftspalt?

Om du nu köpt nya bättre ljuddämpande fönster och det blivit sämre, mer ljud, så gör om och gör rätt…?

Vad är det som skiljer nu från innan fönsterbyten som kan ha orsakat försämringen?

Fogskum tror jag inte alls är bra. Det härdar ju och blir hårt.
Man vill inte att vibrationer och ljud ska kunna ledas vidare.
Mineralull rekommenderas ju som bra isolering för bullerdämpning.

Ta bort allt fogskum är det första jag hade provat med. :oops:
Ersätt med fogband, fogdrev, tex [länk] CC-fönsterdrev eller
Biltemas BG1 [länk]

Två tunna plexiglas med luftspalt emellan gör mer nytta än ett tjockt.

Tar du bort fogskummet lossnar väl fönstren…
[bild]

De där plåtfästena används väl för att fixera fönstret inför ”fastlimmning” med fogskum för att slippa karnskruv och drevning på traditionellt vis? Så dina fönster ”lossnar” väl om du tar bort fogskummet. :sweat:
Jag har nyss tagit bort allt drevning och ersatt det med fogskum, så ja orkar inte ta lös allt igen för att dreva.
Dock så när jag tog bort foder och lyssnade i smygen så hör jag att ljudet kommer från rutan och ej från smygen.

De där "plåtfästena" som snickarn använde tyckte jag såg ganska rejäla ut.
Men snickarn anv mycket riktigt dom ist för att borra i teglet.
Fönstret var då väldigt stabilt innan han börja skumma så nog sitter det.

Förra fönstret hade om jag förstod det rätt 8mm glas på utsida 4mm i mitten och 4mm insida. Pvc fönster.
Anl till jag bytte ut fönstret är ju för att jag tyckte dom lever om för mycket dem också.
Jag upplever dock som sagt att de vi satt in nu släpper igenom mer ljud, men jag vet ju inte om det är därför att jag har haft för stora förhoppningar om hur pass mycket dessa ska dämpa.
De enda jag vet är att jag inte är nöjd.

Det vart ingen skillnad iaf i ljud med foder och drevning i smyg monterat eller bortplockat, ingen skillnad nu heller med fogskum och foder ditsatta igen.
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
i musikstudios har man treglas med dels olika tjocka skivor (6, 7, 10mm exempelvis), och dels ljudlaminat som dämpar rejält. Och så dubbla såna fönster. Så totalt 6 glas i olika tjocklekar.
Kanske kan du komma runt med med nån hemmalösning typ att klistra på laminat 4mm på varje sida och sen 10mm plexi både in och utvändigt?

[länk]

Här är en länk till en tillverkare som pratar lite om det. Kanske kan du få tips där?
Om jag förstått det rätt så är det ljudlaminerat glas på insidan på totalt 8mm, fatta det som att det även skulle vara 8mm laminerat på utsidan också.
När du säger limma 4mm plexiglas direkt på rutan. Är det något man gör på plats utan att ta lös fönstret?
Jag var i tankarna att beställa plexiglas och skruva fast det i fönsterbågen, men jag antar det blir kondens isf?
Med limma är det då kanten av plexit man limmar mot befintlig ruta?
 
R Risseboy skrev:
Om jag förstått det rätt så är det ljudlaminerat glas på insidan på totalt 8mm, fatta det som att det även skulle vara 8mm laminerat på utsidan också.
När du säger limma 4mm plexiglas direkt på rutan. Är det något man gör på plats utan att ta lös fönstret?
Jag var i tankarna att beställa plexiglas och skruva fast det i fönsterbågen, men jag antar det blir kondens isf?
Med limma är det då kanten av plexit man limmar mot befintlig ruta?

Det ger mer att skruva fast ett lexanglas på insidan än att limma direkt mot fönstret.

Jag tror det har bra förutsättningar att fungera men det är inte helt utan risk för kondens.

Som ljudtest kan man ju använda en plywood....
 
R Risseboy skrev:
Om jag förstått det rätt så är det ljudlaminerat glas på insidan på totalt 8mm, fatta det som att det även skulle vara 8mm laminerat på utsidan också.
När du säger limma 4mm plexiglas direkt på rutan. Är det något man gör på plats utan att ta lös fönstret?
Jag var i tankarna att beställa plexiglas och skruva fast det i fönsterbågen, men jag antar det blir kondens isf?
Med limma är det då kanten av plexit man limmar mot befintlig ruta?
nej. Menade limma ljudlaminat och sen skruva plexi. Då får du 5 rutor. Borde väl funka? Ingen aning men värt att testa kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.