Vet inte om detta är lämplig ställe att ställa frågan...

Mina knivar är slöa. Har provat slipa en med grov slip skiva. Inget vidare resultat. Vill inte förstöra knivarna. Stålet verkar extrem hård. Hur hade Ni gjort?
 
vad för slags knivar?
 
Köks. Global.

Brynstålet har slutat ge resultat.
 
Då ska du skaffa MinoSharp 3.

3+Stage+III+Hand-Held+Knife+Sharpener.jpg

Finns på flera Svenska web-butiker o funkar kanon.
 
Har nåt liknande från Fiskars. Med ett par stenar. Ska kolla den du visar. Om den funkar får du ett plus :)

Tack
 
kamilenski skrev:
Har nåt liknande från Fiskars. Med ett par stenar. Ska kolla den du visar. Om den funkar får du ett plus :)

Tack
Lämna in dom till en firma som slipar knivar, kostar nästan ingenting. Därefter är dom enkla att underhålla dom med din fiskars-slip. Så har jag själv gjort och det funkar utmärkt.

Vill du lägga mer tid på slipandet finns det en hel del skrivet om hur man skärper stål i verktygsforumet.
 
minosharp är fullständigt kass för globalknivar. Som tidigare lämna in för slipning
 
Hur ska man hitta ett företag som slipar knivar? Under verktygsmakeri? Eller?
 
Herc skrev:
minosharp är fullständigt kass för globalknivar. Som tidigare lämna in för slipning
Och vad får du detta ifrån????

Passar utmärkt för Global och andra 12-15graders knivar..

Säljs hos dom flesta seriösa knivbutiker runt om i världen.

Knivslipare hittar man genom att googla
 
kamilenski skrev:
Har nåt liknande från Fiskars. Med ett par stenar. Ska kolla den du visar. Om den funkar får du ett plus :)

Tack
Du måste vara 110% säker på att vinkeln på din fiskars slip är för japanska och inte för Europeiska slipvinklar.
 
Nimajneb skrev:
Du måste vara 110% säker på att vinkeln på din fiskars slip är för japanska och inte för Europeiska slipvinklar.
det hade jag ingen aning om !!! För mig, knivar är bara knivar. En har jag med andra ord slipat sönder:(
 
Global är skräp så du behöver lämna in dem hos en knivslipare först så att du får dem grundslipade, sedan kan du underhålla dem ett tag med keramiskt bryne av olika slag ... upprepa processen.

Mina Global är i stort sett parkerade efter byte till Kyocera's keramiska knivar, slipa knivar känns nu lika modernt som att dra nätverk i nybyggda hus (duckar)
 
Fiero skrev:
Det där är leksaker. Riktiga män köper en Spyderco Sharpmaker. Bättre finns inte. Lovar.

[länk]

[bild]
skit. Och jag som trodde hade dyra knivar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.