Hejsan allihopa jag är ny här på forumet och tänkte fråga er kunniga angående fönsterbleck! Jag är nybliven husägare och har upptäckt att mina fönsterbleck inte går under fönsterkarmen utan istället ovan och risken finns väl att vatten kan tränga in emellan glipan? Hur åtgärdar jag detta räcker det med att foga ? Bifogar lite bilder
 
  • Fönsterbleck monterat ovanför fönsterkarmen på ett hus, med en potentiell glipa för vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbleck monterat ovanpå rödmålad panel under fönsterkarm, med synlig glipa och risk för vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt för plastfönster, de saknar kanten där fönsterblecket ska stickas in
 
  • Gilla
johansan och 1 till
  • Laddar…
Är inte plåtslagare eller snickare, men skulle vilja säga att det där är ganska vanlig montering, dom flesta har en skåra infräst undertill i fönsterkarmen där man sätter in fönsterbläcket. Alla fönster har det inte från frabrok och då monteras det på detta vis.

Troligtvis är det silikon däremellan så min tipps är att titta om så kan vara och därefter låta det vara som det är.
 
Det här upptäcktes i samband med att jag bytte ut fasta Pvc fönster i sovrummen på bv det var en fönsterfirma som påpekade detta när dom tog bort dom gamla att fönsterblecken satt på det här viset ,dom menade även att dom gamla hadde kant där man kunde sätta i blecket under , det fanns heller inte isolering av något slag... dom som bytte fönsterblecken var en byggfirma som gjorde det när dom bytte panel på fasaden samt tilläggsisolering .
 
T
H Hasse__89 skrev:
Det här upptäcktes i samband med att jag bytte ut fasta Pvc fönster i sovrummen på bv det var en fönsterfirma som påpekade detta när dom tog bort dom gamla att fönsterblecken satt på det här viset ,dom menade även att dom gamla hadde kant där man kunde sätta i blecket under , det fanns heller inte isolering av något slag... dom som bytte fönsterblecken var en byggfirma som gjorde det när dom bytte panel på fasaden samt tilläggsisolering .
Det borde bli ett ordentligt kallras från fönstern om ingen isolering finns? Missar man en sådan viktigt sak skulle jag nog göra som sagts ovan, kolla så de verkligen är tätat mellan fönster o bleck.
 
Jag känner inget kallt drag ifrån fönstrena om det var det du menade ? mest orolig för att vatten ska tränga in i glipan och orsaka fuktskador på fasaden ... det finns även överbleck på alla samtliga fönster .. om det nu hjälper lite grann? Är väldigt ny på allt det här
 
Hej,

Vår stuga har PVC fönster, blecken sitter på samma sätt som dina med mycket bristfällig latexfyllning. Vi kommer behöva tar bort dom och fylla ordentligt med latex/fog eller dylikt som tätat mellan fönster och blecket.

Vi har extrema problem med kondens, alla fönsterbrädor är fuktskadade redan, vi flyttade in i somras.
(Ingen ventilation finns i huset, vilket vår pajjassnickare sa att inte fritidshus kräver. Skrivit om det i annat inlägg)

//Crippa
 
Tomture61
Man kan fundera över vem som monterat dessa fönsterbleck :thinking:
På höger / vänster sida ska plåten gå under fönstersmygen + som redan påtalats, plåten ska sitta infälld i underkant .
. Fönsterbleck monterat felaktigt, sticker ut under fönster utan att gå under fönstersmygen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Crippman
  • Laddar…
H Hasse__89 skrev:
Hur åtgärdar jag detta räcker det med att foga ? Bifogar lite bilder
Är det ett fast fönster/eller drehkipp ?
 
I InsidersUnited skrev:
Är det ett fast fönster/eller drehkipp ?
På bilden är det fasta fönster men dom har även gjort samma med mina öppningsbara fönster..
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man kan fundera över vem som monterat dessa fönsterbleck :thinking:
På höger / vänster sida ska plåten gå under fönstersmygen + som redan påtalats, plåten ska sitta infälld i underkant .
.[bild]
Det är ett lokalt snickeriföretag som enligt alla jag pratat med ska vara duktiga.. när ja ringde till som å frågade varför dom gjorde som dom gjorde svara dom på att det inte är fel och göra såhär och att det inte är nå fara ... vilket är skitsnack...
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
H Hasse__89 skrev:
Det är ett lokalt snickeriföretag som enligt alla jag pratat med ska vara duktiga.. när ja ringde till som å frågade varför dom gjorde som dom gjorde svara dom på att det inte är fel och göra såhär och att det inte är nå fara ... vilket är skitsnack...
Då vet du vilka du inte ska anlita .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Man kan fundera över vem som monterat dessa fönsterbleck :thinking:
På höger / vänster sida ska plåten gå under fönstersmygen + som redan påtalats, plåten ska sitta infälld i underkant .
.[bild]
Det tog en bra stund innan jag fattade att det inte var ursprungsinlägget du talade om. Jag såg verkligen inget fel på montaget i din bild
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tomture61
Raskus Raskus skrev:
Det tog en bra stund innan jag fattade att det inte var ursprungsinlägget du talade om. Jag såg verkligen inget fel på montaget i din bild
Visade en bild på hur det ska monteras , lite otydligt kanske .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då vet du vilka du inte ska anlita .
Nää precis ... jag har lagt en fog på kanten mellan bleck och fönsterkarmen som en tillfällig lösning tills våren då tänker jag ta loss alla bleck å sätta dom i underkant ... det enda som blir lite fult är popnitarna som satt i fönsterkarmarna dom får man lägga tillbaka i hålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.