Amatörsnickare, nu har du snackat så mycket om ditt kök att jag vill ha bildbevis! =)

Jag körde blankett i mitt Faktum-kök dock med deras "grå valnöt" (som allt annat bytte det namn vid systembytet).
Själv sågade jag i en del handtag för att montera dem längre ut (vilket gör att man kan slå i handtagen i luckorna, men det är ett annat problem ;))
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bilder kommer men först när bänkskivor och kakel är på platts. Största nackdelen med att sköta sitt köksprojekt själv är att det lätt tar ett par veckor längre än om man låter en byggare göra det som totalenteprenad....
 
Nu förstår jag inte hur du menar ;)

Det tog bara ett halvår för oss att bestämma kakel samt få hit kakelsättaren (svärfar)
 
Tack, spännande läsning! Får hem vårt IKEA-kök på onsdag minus 6 lådfronter som inte inte ens kunde inkluderas i beställningen då de var restade redan då. Det är väl det minus vi sett så långt att IKEA inte tillät oss att göra en restorder av detta utan vi får själva ligga och bevaka och hämta på varuhus när de kommer in. Vi har ett hus byggt 69, och jag kan säga att vi har allt annat än raka hörn, så den stora utmaningen blir att jämka/justera in första hörnskåpet så att det sedan går att gå vidare i 90 grader åt båda hållen med "rimligt" användande av passbitar mellan skena och vägg.. Vi tänker därmed som sagt börja med golvhörnskåp, vilket väl inte är riktigt rätt, men det måste nog bli så, Nästa utmaning är att väggarna är 10mm gips - tack och lov reglat på omväxlade 40/60 men vi har nog ändå tänkt förstärka med mollyplugg mellan reglarna. Kan säga att elektrikern vi anlitat inte är glad åt de nya Metodköken då han anser att det inte finns några utrymmen för att placera kontakter för ugn och spishäll på ett vettigt sätt, så jag är lite nyfiken på er lösning i det fallet? Vår elektriker satte hälluttaget i golvet med kontakten uppåt, och ugn och mikro fällde han in i väggen på den höjd mikron hamnar i högskåpet då det tydligen inte finns plats bakom ugnen.
 
BGIO skrev:
Kan säga att elektrikern vi anlitat inte är glad åt de nya Metodköken då han anser att det inte finns några utrymmen för att placera kontakter för ugn och spishäll på ett vettigt sätt, så jag är lite nyfiken på er lösning i det fallet? Vår elektriker satte hälluttaget i golvet med kontakten uppåt, och ugn och mikro fällde han in i väggen på den höjd mikron hamnar i högskåpet då det tydligen inte finns plats bakom ugnen.
Det är ju likadant i alla kök vad det gäller elen...
Uttaget till hällen får i princip alltid placeras nere i sockeln och ett hål görs i botten på skåpet för att kunna plugga i och ur kontakten enkelt.
Ugn och Microns uttag när det är högskåp placeras alltid vettigast bakom micron för där är aldrig plats bakom ugnen oavsett om den sitter i högskåp eller bänkskåp.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Jo vi hade också problem med elen men jag håller med Paul - tror inte att det i första hand är ett IKEA problem (utom möjligen så till vida att de föreslår 8 cm sockel och då är det inte lika mycket utrymme där som i ett kök som har högre sockel) utan att det snarare generell köksproblematik.
.
Väljer man som vi att använda mycket lådor gör det också att det blir svårare med elen - man kan (tycker jag) om nödvändigt lättare acceptera att en dosa eller ett uttag tar lite utrymme i ett vanligt skåp med dörrar men inte lika gärna att lådor inte går att "fylla" som man vill på grund av att något då är i vägen när de skall skjutas in (det senare är ju inte synligt varför det är mer irriterande när man märker det)...

Vad gäller monteringen spelar nog ingen större roll om du börjar med övre eller undre hörnskåpet (blir bara lite jobbigare att hänga upp väggskåpet om bänkskåpet redan är monterat).

Vad gäller problemet med artiklar som är restnoterade hade vi inga problem med det. Vi valde hemkörning (med inbärning) från centrallager och det var inga problem att få alla delar.

De saker som varit trasiga (två paket var skadade av speditören och två ytterligare produkter hade fel när de packades upp) har IKEA bytt ut på plats hos oss så det var konstigt att de inte kunde sända hem restnoterade artiklar också kan man tycka...

Era väggar låter ju lite som en "rysare" men vet ni bara exakt var de där reglarna sitter så borde det gå bra (skenan har skruvhål var femte centimeter). Har för mig att IKEA föreslår att man förankrar med max 400 mm mellan så ni kan ju dra i molly där det är 600 mm mellan reglarna. Med skena blir det ju i alla fall lättare (utan denna skulle ni ju blivit tvungna att välja skåpbredder som matchade reglarna antar jag).
 
Har du eller nån annan lust att kolla hur hålen sitter på metodköket, jag letar efter måttet mellan piggarna i ett bänkskåp.. anledningen att jag frågar är att jag har ett faktumkök som jag kompletterade men då fanns inte det hyllplan jag skulle ha i lager så jag struntade i det så länge.. nu funderar jag på om man kan sätta in metodhyllplan med eller utan modifiering.
Måttet jag söker är alltså avstånd från framkant av stomme till hålen för hyllplan/inredning (jag vet att det finns ett extra på metod men hoppas att resten kanske stämmer)
 
Jag håller precis på att montera ett kök. Vi har satt upp skenor på väggen och hakat på skåpen. Samtliga skåp lutar lite in mot väggen pga av skenan.
Är det något att bry sig om, eller kommer skåpen att hänga ner sig?
 
Jag har mätt från framkant till mitten av hålen. Mätnoggranheten är så klar inte säker på sista siffran.
19 mm
52 mm
275 mm
500 mm
 
Låter som om ni glömt sätta på de små "plastdistanser" som skall sitta på skåpen i nederkant på baksidan!? De har samma tjocklek som skenan och är nödvändiga för att skåpen skall hänga rakt.
 
Redigerat:
My Saxin skrev:
Jag har mätt från framkant till mitten av hålen. Mätnoggranheten är så klar inte säker på sista siffran.
19 mm
52 mm
275 mm
500 mm
Verkar inte stämma alls med faktum... Är väl ingen chock direkt iförsig, tack iallafall!
 
Tack för tipset, men nej det har vi inte.

Jag kanske uttryckte sättet det lutar, på fel sätt. Låt säga att jag lägger en kula på en fiktiv bänkskiva. Lutningen gör isf att kullan rullar in mot väggen.

Distanserna nuddar inte ens väggen.


Amatörsnickaren skrev:
Låter som om ni glömt sätta på de små "plastdistanser" som skall sitta på skåpen i nederkant på baksidan!? De har samma tjocklek som skenan och är nödvändiga för att skåpen skall hänga rakt.
 
Har ni kollat så att väggen är helt lodrät? Kanske en dum fråga, men det känns som det skulle kunna vara ett problem. Jag utgår från att vi talar överskåp?
 
Det är ju just för sådana här anledningar man undrar varför i h-e de inte kunde ordna med beslag som har justeringsmöjligheter... HHhhmmm.... :x
 
Tack vare att beslagen bara går att skjuta i sidled blir ju monteringen av listen väldigt viktig. Kan man göra den bra går det enkelt sedan men lyckas den inte så bra har man svårt att kompensera för det. Eftersom man bara hänger på beslagen på listens nederkant har man ju dock viss marginal för att just få skåpen i lod.

I My Saxin fallet kan det ju dock vara så att listen är satt på rätt sätt men att väggen lutar utåt upp mot taket och då är det ju "rätt" att skåpen inte rör vid väggen i nederkant och vad som krävs är då en list att lägga bakom där så att skåpen kommer att förbli i "lod" när man lägger in saker i dem. I så fall hade inte justerbar beslag hjälpt eftersom man inte vill att skåpen skall följa väggen utan vara lodräta.

Mitt tips i detta fall är således att som BGIO föreslår kolla om väggen är lodrät eller om den möjligen lutar utåt och i så fall lägg list bakom!
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.