Höghus Höghus skrev:
Jag sprutade tak och delar av väggar med en Wagner 350 med förlängningsrör. Första sprutprojektet och det blev bra. Lite spridda noteringar.
-Använd inte färg med epoxi, tex Jotun spärrgrund
-Ju längre förlängningsrör, desto mer droppar när man trycker in och släpper avtryckaren. Börja och avsluta sprutet där det inte syns.
-Filt på golvet, annars kletar det när man går runt.

/Höghus
Härligt. Jag lånade en proffsspruta. Grundade hela övervåningen på en halvtimme väggar och tak. Trodde det skulle gå att bara grunda och ytmåla paneltaket men icke. Brunt kom igenom så körde på nån färg som hette blocka. Och sen ytmålade jag allt. Har nedre våning kvar att måla och kommer inte att röra en målarrulle mer. Målarspruta är toppen. Men som du nämnde och jag inte gjorde. Täck golv. Blev halt och kladdigt :)
 
Har ett enormt innertak som jag så gärna vill måla. Efter att ha läst här känns det som att sprutmåla är det jag borde göra, eller vad tror ni? Kommer ju behöva någon byggnadsställning med och göra i etapper..eller?
 
  • Vinklad vy av ett loft med träpaneler, öppen planlösning och personer synliga nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Dags att bjuda tillbaka lite för den hjälp man får på forumet.

Det finns mycket skrivet om att måla gamla paneltak från sjuttiotalet vita och jag är inte något särskilt duktig vad gäller målning men detta är mina erfarenheter.

På ovanvåningen har vi ett mindre rum åt en av döttrarna, där målade jag för några år sedam paneltaket med en Bosch färgspruta. Fungerade ypperligt men det krävde också att jag lyfte ut allt och täckte noga med plast. Även om ”färgstänket” är ett torrt damm så finns det ändå risk för att en fin dimma lägger sig på fel ställe. Det var också jobbigt att hela tiden måla med mask och glasögon (som jag fick slänga sedan eftersom de blev mjölkiga). Jag gillar annars att spraymåla.

Nu var det dags för övervåningens 39 m² yta av tak/snedtak att få vit färg.
Eftersom det är torrare under den kalla årstiden är träet också som mest krympt vilket minskar risken för synliga skarvar.
Jag valde att grundmåla två lager med Jotun spärrgrund och sedan ett lager med vit Beckers.
Arbetet gjordes lite pö om pö under januari månad. En helg kunde jag måla alla tre lagren på en bestämd yta, på vardagskvällar målade jag ett lager per kväll (inte alla kvällar, så bråttom var det inte). Jag räknar med att det tar en halvtimme att måla 16 rader en gång.

Under arbetet provade jag lite olika metoder, bara måla med pensel, rolla med stor roller och lite sådant men bäst var helt klart den metod som Anza visar på en instruktionsfilm.
Först rolla med en 10 cm roller, sedan en 35 mm snedskuren lackpensel för att fylla i mellanrummen och sedan en rollning till för att jämna till. Avsluta med moddlare för att stryka ut färgen jämnt. Jag tog ny färg på rollern varje gång, lite mindre vid andra strykningen innan moddlare.

Innan målning borstade jag av taket och tvättade med målartvätt, slipade bara på några få ställen där ytan var lite ruffig eller där rester av spik/skruvhål fanns.

I början rollade jag varsamt direkt i färgburken (3 liter) för att få färg på rollern, sedan blev jag mer brutal och doppade nästan hella rollern i burken för att sedan rolla ett par gånger i ett tråg. Det blev väldigt lite dropp och rinn, poängen är att vara mjuk och metodisk. Bättre med en välfylld roller och börja lätt med ett touchande tryck och sedan rolla en eller två gånger till med hårdare tryck för att få ett jämnt lager färg. Man vill ha det där lite rosslande ljudet…

Trappan var ett huvudbry men jag löste åtkomsten genom att bygga en ställning som placerades över trappöppningen, vi har en märklig avsats som vi inte kan lura ut vad den skall vara till för, tre 45x90 reglar på högkant med en skiva ovanpå. Inte helt ofarligt, fallrisken är stor men allt är ju en avvägning (jag lever fortfarande på att jag klippklättrade rätt mycket på nittiotalet).

[bild]
Arbetsplats trappa


Rollerskaft? Nej, jag tycker inte om det, bättre för mig att måla med roller och pensel i handen och känna vad jag gör. När jag målade taket stod jag på en verktygslåda av plast. Visserligen når jag upp till taket när jag står på golvet men den där extra höjden gjorde arbetet mer avspänt. När jag målade fasaden förra sommaren då användes dock skaftet flitigt.

Belysningen jag använde var en gammal 500 w arbetslampa monterad på ett gammalt lampstativ från Foba, ett sådant som går att vrida och vinkla åt olika håll.

Färgåtergång blev 3 treliters-burkar spärrgrund och 2 burkar vit färg alltså 50 % mer än vad som anges som förbrukning.

Penslarna gjorde jag rent efter varje målning, man kan så klart förvara dem i plast men jag gör sällan det. Särskilt när man målar uppåt i taket och en massa färg sjunkit ned i skaftet tycker jag det blir kladdigt och trist. Penslarna har jag kvar för framtiden, slänger dem inte. Rollerdynorna förbrukades, de blev hårdare och tappade förmågan att suga färg ordentligt. Tre stycken gick det åt.

Jag spacklade inte bort skador eller sprickor med några undantag där det var ett stort kvisthål eller en flisa gått. Då använde jag finspackel som jag efter en grundmålning tryckte ut direkt från tuben och sedan strök ut med en pensel med färg i, det fungerar riktigt bra.

[bild]
Runt fönstret sitter det nu mörka lister. Väggen skall målas senare (kanske grått)


Material/materiel
Täckplast för väggar och möbler:
[länk]

Rollerhylsa från Anza:
[länk]

Moddlare från Anza:
[länk]

Lackpensel 35 mm från Anza:
[länk]

Den här lackpenslen slutade aldrig släppa hår vid tvätt efter tvätt: (köp inte)
[länk]

Jotun spärrgrund: (två lager)
[länk]

Beckers vit färg: (ett lager)
[länk]

Golvpapp:
[länk]

Anza visar målning av panel:
[media]
Tack, vilket fantastiskt bra inlägg.
 
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
A anettes skrev:
Tack, vilket fantastiskt bra inlägg.
Tack för de snälla orden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.