Status
Inte öppen för fler kommentarer.
kinglolle skrev:
Jag vet inte vem som informerat dig och vilket bolag till du refererar till så återkom gärna

MVH Lorant
Det handlar förstås (som vanligt) om att branschorganen uttrycker sig på ett sådant sätt att alla som läser infon ska tro att man bara MÅSTE använda en hantverkare och om man inte gör det kommer försäkringsbolagen att ta ditt hus, du hamnar i fängelse och kommer för evigt att drabbas av olycka. Uppenbarligen lyckas man så bra att man även hjärntvättar sina egna medlemmar.
 
Hehe faktiskt så ligger det alltför mycket sanning i detta. Antingen så vill folk tolka sig till att de inte får utföra något eller så är det bara duktiga hantverkare som med kryptiska utlägg eller direkt felaktiga påståenden utbildar sina "vänner" till hur reglerna ser ut.

Händer alltför ofta att kunder är övertygade om saker och alltför sent inser att det kanske hade varit smart att fråga oss direkt och inte alltid ta andrahandsinformation som sanning

Dessutom ligger tyvvärr lite av problematiken även direkt hos oss som försäkringsbolag då jag utan att peka för hårt har alltför många kollegor som inte är riktigt a jour med allting och som bara är intresserade av sitt jobb vilket innebär att man inte alltid är riktigt på topp. Har hört felaktigheter från våra håll också som man själv sedan får rätta, tyvärr. Men men det är ju mitt jobb :)

MVH Lorant
 
Nu är ju säker vatten ett påhitt av just försäkringsbolagen. Om dom sen inte vill efterleva dom så ska dom inte heller gnälla över de många vattenskadorna.

Vvs-branchen ville inte ha ytterligare en auktorisation.
 
Lite skrev:
källa?
Vad tror du ?
 
Jenzza skrev:
Nu är ju säker vatten ett påhitt av just försäkringsbolagen. Om dom sen inte vill efterleva dom så ska dom inte heller gnälla över de många vattenskadorna.

Vvs-branchen ville inte ha ytterligare en auktorisation.
SäkerVatten blir inte säker bara för att någon har ett diplom på väggen. Om någon utför arbetet på korrekt sätt saknar diplomet betydelse. Det har försäkringsbolagen förstått.
 
Jenzza skrev:
Vad tror du ?
www.sakervatten.com men du kunde haft en annan källa så otrevlig behöver man inte vara
 
Jenzza skrev:
Nu är ju säker vatten ett påhitt av just försäkringsbolagen. Om dom sen inte vill efterleva dom så ska dom inte heller gnälla över de många vattenskadorna.

Vvs-branchen ville inte ha ytterligare en auktorisation.
Säker vatten är inte ett påhitt av försäkringsbolagen utan ett påhitt av vvs-branchen själva för att de vill reglera marknaden och mota hemmapularen i dörrn. Mycket dollar i det.
 
Nej, Där har du fel.
Däremot fanns det en tillverkare av rörsystem inblandade.
 
Kan iofs ha viss förståelse för om en rörmockare inte vill vara ens indirekt inblandad i att montera material han anser undermåligt.

För drygt 20 år sedan var jag ordf. i en större bostadsrättsförening. En av de första frågor jag "drabbades" av var en större vattenskada i en lägenhet.

Kopplingarna till en IKEA bladare hoppade av när ingen var hemma över helgen. Det sprutade ut med fullt vattentryck i 6 timmar innan vår jour bröt sig in för att sätta stopp för skadan.

Sedan satte försäkringscirkusen igång. Den boende hävdade att en rörmockare hade monterat blandaren, rörmockaren hävdade att det hade han inte, han hade bara monterat ballofixer på inkommande rör till köket, därefter hade den boende själv monterat blandaren.

Föreningens försäkringsbolag försökte få pengar via den boendes hemförsäkring för hela skadan, hans bolag försökte få rörmockarens ansvarsförsäkring att täcka. Dessutom blev det omfattande skador på en reklamfotostudio som låg i våningen under, det "regnade" i hela lokalen på måndags morgonen efter. Deras för. bolag gick också in med stora anspråk, både för skadorna och affärsförluster för företaget. De hade just invigt efter en 2 miljoners renovering. Totalt sett så förstördes över 1000 kvm bostadsyta och kommersiella lokaler i bottenvåningen.

Jag vet inte hur mycket hela skadan gick löst på eller vem som fick betala i slutänden, processen pågick fortfarande 3 år senare när jag flyttade från föreningen, men efter några månader slutade fakturorna att komma till föreningen, de gick direkt till förs. bolaget. då hade rivningsarbeten gått lös på närmare 1 miljon, återuppbyggnaden pågick under lång tid. Delar av lokalen rakt under hade fortfarande avfuktningsaggregat igång 3 år senare.

Men om vi antar att rörmockaren talade sanning, så kan det inte ha varit kul att pekas ut som ansvarig för en sådan katastrofskada.

Det faktiska felet på den tidens IKEA blandare var att de hade en tidig variant på snabbkoppling, man kopplade verktygslöst. Var bara att sticka in röret. Många missade en punkt i instruktionen, man skulle sätta en markering på röret innan för att se att det gick in tillräckligt långt. Efterssom det inte gick att dra ut röret igen så var det omöjligt att veta om det gick in tillräckligt långt om man missade markeringen från början.

Detta var tydligen ett känt fel, och IKEA hade gjort en (mycket dyr) "klumpuppgörelse" med de flesta försäkringsbolag.
 
Jag kan ju tycka att har man råd med en köksblandare för 10 000 kr så kan man väl lägga till lite och få en kvalitétsblandare även i badrummet. :D

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jag kan ju tycka att har man råd med en köksblandare för 10 000 kr så kan man väl lägga till lite och få en kvalitétsblandare även i badrummet. :D

//Patrik

Hmm, det där verkar sticka i ögonen på en hel del. Nu köpte jag ju hafa blandare istället för IKEA och rörmokaren vart nöjd. Så en del kvalité måste det ju blivit.

Köksblandaren hade jag egentligen inte råd med. Sålde allt jag ägde. Stereon, soffan och soffbordet plus en massa grimskrams. En galenskap som på nått sätt går göra när man är student och singel.

"The economic man" helt enkelt.
 
bonzichrille skrev:
Hmm, det där verkar sticka i ögonen på en hel del. Nu köpte jag ju hafa blandare istället för IKEA och rörmokaren vart nöjd. Så en del kvalité måste det ju blivit.

Köksblandaren hade jag egentligen inte råd med. Sålde allt jag ägde. Stereon, soffan och soffbordet plus en massa grimskrams. En galenskap som på nått sätt går göra när man är student och singel.

"The economic man" helt enkelt.
Men snygg var den! ;)d^_^b
Vad var det för box i underskåpet? Inte är det väl någon kran med kolsyrat vatten eller något sånt eller? :p

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Men snygg var den! ;)d^_^b
Vad var det för box i underskåpet? Inte är det väl någon kran med kolsyrat vatten eller något sånt eller? :p

//Patrik

Nä, det är nånslags kontrollenhet. De digitala knapparna reglerar själva mekaniken inuti lådan, antar jag. Men verkligen ingen expert. Lite coolt var det när jag upptäckte att håller man inne mitten-knappen på huvudet i typ 4sek går nån motor igång och förändrar strålen till en dusch. What money can buy.

När farsan frågade vad boxen var för nått skojade jag med honom å sa att det var en fullfjädrad dator. Han blev ännu mer förbannad....
 
Jag har installerat en IKEA blandare funkar kanon, vad är det egentligen för fel på dom?
 
I min erfarenhet är det mest ojämn kvalitet som är problemet, dvs var tionde blandare eller så har ngt problem från fabrik så har man tur går det bra men annars kan det bli katastrof.
Dessutom kan du inte få reservdelar till din blandare om nga år och måste köpa en ny för att en packning för 3kr blir sliten.

KarinC skrev:
Jag har installerat en IKEA blandare funkar kanon, vad är det egentligen för fel på dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.