hahalj
Chrille2010 skrev:
Några av termostaterna är ju som sagt från 40-talet och några är utbytta. De gamla radiatorerna med gamla termostater är omöjliga att reglera för de har verkligen kärvat fast och vredet verkar inte kunna påverka mekansimen utan snurrar bara. Dock verkar de lika varma som de med termostater som går att använda. Så det känns som att de kärvat fast i öppet läge.
Är du säker på att dina radiatorer har termostater och inte enkla ventiler? Mina radiatorer är från -34 och samtliga har slottsventiler, se bild nedan, dessa var vad jag förstått vanliga på 30-40-talet. Jag har som sagt också haft problem att få upp temperaturen med min VP, men har nu kommit fram till att jag har tre radiatorer som i stort sett kortsluter systemet. En radiator i källaren hade bara 1.4 grader differens mellan in- och ut, denna sitter närmast värmepumpen. Ytterligare två radiatorer gav alldeles för mycket värme i de två rum de sitter, också där en låg differens, bara ca 3 grader. Nu har jag (äntligen!) lyckas få ordning på ventilerna på dessa tre radiatorer så jag kan strypa dem och har då fått en större temperaturskillnad över dem. Återstår att se om jag får upp värmen i resten av huset, är iaf förhoppningsfull.

Kanske du har nåt liknande problem? Har du ung. samma temperatur på alla radiatorer eller är det någon eller några som är varmare?

R1-A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Eftersom elapatronen inte går in tyder det på att värmepumpen tycker att det är tillräckligt varmt, eller att styrkortet är trasigt.

Det är inte ovanligt att temperaturgivarna går sönder, men det är svårt att uttala sig om.
 
Inte riktigt! De räknar ut medeltemperaturen för området, beräknar värmekostnaden för bostaden m2 (står ibland vid försäljning), antal personer i hushållet etc. De har nog olika tabeller att följa. Du kan själv göra en energikalkyl hos energimyndigheten. på nätet. Så du ska inte kunna lura dem om du har sänkt värmen strax innan. Han kan redovisa beräknad energikostnad och uppgiven energikostnad från kund.

En del seriösa besiktningsmän gör ett hembesök. Tittar på konstruktion, ritning och isolering etc. I vårt område med lika hus lämnar de flesta byt givare till alla rum med central styrning för hög kostnad och påstår 10-15% besparing. Medans den seriösa upptäckte oj har ni så lite isolering på vinden. Enligt standardberäkning ska de vara mer. Rekommendation 1. öka isolering 20 cm på vinden, 2 sätt in llvp, 3. 3 glasfönster. 4 vid renovering av ytterpanel 5 cm isolering. En sådan får jag mer förtroende för som en granne hade inför försäljningen när kravet precis hade kommit.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Vilken kurva har du? Med vredet förskjuter du värme kurvan. Har du för lågt ställt så får elementen inte tillräckligt med värme. Det otroligt många frågar att ställa och svara på innan man kan säga om nått är fel. Skriv upp alla data som du får ut från pumpen. Vilken temp vill den ha t ex nu är det är kallt. Har själv en Nibe 1210-7kW och värmer 250 kvm. Hus från 56 och halv dåligt isolerad vind.

Jag har ingen aning vilken kurva jag har. Den ställde rörkillen in i förrgår med hjälp av liten fickdator. På min pump så finns det ingen display eller fönster som visar några värden utan vara en ratt och ett vred.
Jag antar att jag är på tok för mycket nybörjare på det här för att kunna ge all information. Jag vet bara att på den elpanna vi hade i ett annat hus så fanns det klart mer reglage och där kunde man själva på framsidan stilla kurvan. Det kan man alltså inte på denna.
 
hahalj skrev:
Är du säker på att dina radiatorer har termostater och inte enkla ventiler? Mina radiatorer är från -34 och samtliga har slottsventiler, se bild nedan, dessa var vad jag förstått vanliga på 30-40-talet. Jag har som sagt också haft problem att få upp temperaturen med min VP, men har nu kommit fram till att jag har tre radiatorer som i stort sett kortsluter systemet. En radiator i källaren hade bara 1.4 grader differens mellan in- och ut, denna sitter närmast värmepumpen. Ytterligare två radiatorer gav alldeles för mycket värme i de två rum de sitter, också där en låg differens, bara ca 3 grader. Nu har jag (äntligen!) lyckas få ordning på ventilerna på dessa tre radiatorer så jag kan strypa dem och har då fått en större temperaturskillnad över dem. Återstår att se om jag får upp värmen i resten av huset, är iaf förhoppningsfull.

Kanske du har nåt liknande problem? Har du ung. samma temperatur på alla radiatorer eller är det någon eller några som är varmare?

[bild]

Precis sådana (ventiler) är det på nästa alla förutom ett och de två modernare radiatorerna. Jag litar inte riktigt dem så jag vågar inte riktigt röra dem. Några sitter fast som sten och några har vred som bara snurrar. Så.. jag vet inte exakt hur öppna de som snurrar är.
 
mexitegel skrev:
Eftersom elapatronen inte går in tyder det på att värmepumpen tycker att det är tillräckligt varmt, eller att styrkortet är trasigt.

Det är inte ovanligt att temperaturgivarna går sönder, men det är svårt att uttala sig om.

Jag ska tydligen bara ha en utegivare på denna anläggningen. Och jag har stannat på 17,5 grader på nerevåningen.
 
Ta ut VP-killen igen, el ring honom/firman, och pumpa honom på info om din anläggning. Han måste ju ha fått en del mätdata från anläggningen när han var ute senast. Uppenbarligen inga direkt konstiga siffror för då borde han sagt det. Låt de analysera vad som kan vara fel, och ev lämna offert om de kan fixa det.
 
Vad går ut från pannan vid 5 minusgrader?

Mvh
 
Jag har nu gått runt och inspekterat alla radiatorerna efter lite läsning på forumet (fin fredagsunderhållning). Jag har radiatorer som är original från 40-talet samt 3 nyare av en platt modell. Dessa nyare platta (varav ett är helt avstängt då det sitter på väggen på kattvinden?!?) är väldigt kalla undertill och väldigt varma i överkant. Mina gamla radiatorer är hyffsat jämnvarma, det kanske skiljer sig några grader mellan ovansida och undersida. Men på de platta skiljer det från riktigt varmt till inte ens ljummet mer kallt.
Det känns inte så bra för där det största halvkalla elementet står så är det riktigt kallt i hela rummet.
Är det fel på de halvvarma (fast varma på topp) elementen?

Edit: Stavfel
 
Redigerat:
hahalj
Nä, jag tror det är för dålig fart på vattnet i dina nyare radiatorer. Jag har också två nyare som blev precis som du beskriver väldigt ojämnt varma. Jag hade ett temperaturfall på runt 11-12 grader mellan in och ut. För min del hjälpte det att ställa upp cirkulationspumpen på max, då blev de lika jämnvarma som mina gamla. Men det är ganska svårt att få det perfekt, håller själv precis på att strypa flödet i vissa av de gamla eftersom de på flera ställen kortsluter flödet och det ändras hela tiden efter varje justering jag gör.

Ang. ventilerna på de äldre, de som slirar, för mig hjälpte det att lossa muttern under vredet kanske ett halvt varv, därefter dra fast den lilla muttern ovanpå vredet så hårt jag vågade, då fastnade vredet på metallstycket under och det gick att vrida hela stycket upp och ner på ett halv varv med vredet. Därefter drog jag åt den muttern under igen.
De ventiler som satt fast lyckades jag få loss med milt våld och en blocknyckel, det gick med lite lirkande fram o tillbaka. Samma där, skruvade upp dem ett halvt varv, motionerade sedan vredet tills det gick jämnt. Därefter drog jag åt muttern igen.

Sedan är det bra till sommaren att tömma systemet och ta loss ventilerna och ev. byta insatser och/eller täta gängorna på fästmuttern. Så kommer jag göra.
 
Aha, då ska man kanske kolla upp cirkulationspumpen.
Jag har ju som sagt ett litet element på kattvinden som är helt avstängt och kallt. Det kan inte påverka negativt på nåt sätt?

Tack för alla svar hittills också.. jag känner att jag lär mig mycket här.
 
hahalj
Nja, jag vet inte vad elementet på kattvinden skulle behöva vara avstängt för? Behöver du värme där så sätt på det och se vad som händer. Jag hade satt på det innan jag ev. börjar balansera flöden i övriga element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.