S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
S sverkerc skrev:
Jag har en byggfirma i huset för renovering. De ska också byta ut elcentralen och snygga till så det ser proffsigt ut efter att jag i 35 år har pulat själv. Rummet ska kuna göras om till sovrum sen. Elektriern är inte färdig än men så här ser det ut nu. Den nya centralen är upptryckt mot taket så att det inte går att komma åt elrören som kommer ner från taket.Förut var där en distanslåda man kunde öppna och komma åt om man skulle lägga till något. Ledningarna är nu kapade så det går inte att flytta ner den. Får det vara så?[bild]
De jag reagerar mest på är avsaknaden av trepoliga dvärgbrytare. Enligt den gamla centralförteckningen har du ju 5 trefasmatningar nu sitter det bara en trepolig. Sen ser ju inte arbetet speciellt snyggt ut.
 
F falkn skrev:
Också märkligt att man satt 2 kapslingar istället för en stor.

Förr byggde centralerna på bredden, idag bygger dom på höjden. Således brukar man få sätta tex 2 stycken 13 modulers i bredd för att täcka rörutloppen om de är gjort ett brett urtag för rören i väggen.
Ibland har man tur och kan sätta en 18 modulers även om den är smalare än vad den gamla diazedcentralen var. Det är min erfarenhet iaf.
 
  • Gilla
51:an
  • Laddar…
N Niikas skrev:
De jag reagerar mest på är avsaknaden av trepoliga dvärgbrytare. Enligt den gamla centralförteckningen har du ju 5 trefasmatningar nu sitter det bara en trepolig. Sen ser ju inte arbetet speciellt snyggt ut.
När vi bytte ingående elskåp och la till en undercentralerna sa elektrikern att man lika väl kan ha 3 st enpoliga dvärgbrytare som att ha en 3-polig, men de enpoliga är mycket billigare. Jämför man med porslinssäkringar så är alla enpoliga
 
F falkn skrev:
Också märkligt att man satt 2 kapslingar istället för en stor.
Att det monterats två kapslingar intill varandra kan bero på att ledningar i rör, som mynnar från taket, är utspritt brett i sidled. Så för att täcka dessa, har dom valt detta montage sätt.
Ledningar till vänster om kapslingarna kan förslagsvis förläggas i en elkanal
Om man störs av utseendet så skaffa ett t ex väggskåp med dubbla sidohängda luckor. Kapa ner det i djupled och montera det över kapslingarna.
 
Nissens
Oavsett hur ”fin” en elcentral är, så ser den aldrig bra ut i ett sovrum. Det billigaste hade varit att helt enkelt göra en ”huv” av plyfa eller något att dölja den gamla centralen med. Sedan tapetserar/målar man den så att den smälter in i rummet. Det funkar på den nya centralen oxå.
 
Nissens Nissens skrev:
Oavsett hur ”fin” en elcentral är, så ser den aldrig bra ut i ett sovrum. Det billigaste hade varit att helt enkelt göra en ”huv” av plyfa eller något att dölja den gamla centralen med. Sedan tapetserar/målar man den så att den smälter in i rummet. Det funkar på den nya centralen oxå.
Jag tror inte det i första hand var utseendet av den gamla centralen som var problemet, utan önskan att få en modern elcentral.
 
Nissens
A azellen skrev:
Jag tror inte det i första hand var utseendet av den gamla centralen som var problemet, utan önskan att få en modern elcentral.
Ja, det tror jag också, och det är ju bra att det blev gjort. Men i detta läget känns det onödigt att greja med höjden på centralen, bättre att dölja hela härligheten. :)
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Intressant fråga det här med vad som är snyggt eller inte. Det beror ju mycket på tycke och smak.
Min erfarenhet av elektriker är att de vill göra det som går snabbt och är enkelt och är ganska ointresserade av hur det ser ut. Även om man gått igenom hela jobbet och berättat hur man vill ha gör de som de vill i slutänden ändå. De är inte öppna för nya saker som kommit på marknaden men vill inte heller montera tex gamla vägguttag för det är för mycket pill. Man får det de har på lager.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
A azellen skrev:
När vi bytte ingående elskåp och la till en undercentralerna sa elektrikern att man lika väl kan ha 3 st enpoliga dvärgbrytare som att ha en 3-polig, men de enpoliga är mycket billigare. Jämför man med porslinssäkringar så är alla enpoliga
Lite följdfrågor. Har i du häll och ugn separat? Värmegrupperna. Är det 400v element som sitter där?

Idag om man byter till ny elcentral så sätter man endast enpoliga i undantagsfall till flerpoliga grupper. Och vid denna typen av installation ska det finnas tydlig uppmärkning. Denna centralen har ingenting.
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Att elektriker vill att jobbet går snabbt kanske har ett visst samband med kundernas önskan om att det inte ska kosta något. Jag har hittills ALDRIG kommit i kontakt med en kund som sagt - låt det ta den tid det tar bara jag får det exakt som jag vill -.
Normalt tjänar ju elfirman mer ju längre tid ett jobb tar
 
  • Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
J jannejkc skrev:
En sån här kapsling hade ju gjort installationen avsevärt mycket snyggare.
[länk]
En metallkapsling i grått, med plåtdörrar? Går du på industri mycket?
 
Dessutom höjt kostnaden med några tusen:- i matr samt kanske lite problem med införing av dom ledningar som inte är kabel utan typ FK.
 
  • Gilla
stefan57
  • Laddar…
Mikael_L
N Niikas skrev:
Lite följdfrågor. Har i du häll och ugn separat? Värmegrupperna. Är det 400v element som sitter där?
Idag om man byter till ny elcentral så sätter man endast enpoliga i undantagsfall till flerpoliga grupper. Och vid denna typen av installation ska det finnas tydlig uppmärkning. Denna centralen har ingenting.
Nja, vad har du för belägg för det? Att du gillar att göra så?
Det finns generellt inte några sådana krav och det medför inte alltid någon direkt fördel heller.

Nog för att jag liksom dig, gillar att strössla på med trepoliga, så tycker jag inte att jag har på fötterna att påstå att det ska eller måste vara så.

Vad gäller uppmärkningen så kan det vara så att jobbet inte är helt klart än ...
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Har ”byggföretaget” elbehörighet. Du kan kolla det på elsäkerhetsverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.