Milkshaken
Vi har dels en IVT 12,a och en Invest 12,a... Sitter på två olika fasader.. Ivt, sitter helt fritt omkring, dock har jag byggt ett litet tak över den... utomhus låter den i princip ingenting, inomhus kan man höra en del fläktljud när den "brassar på". Inget vid avfrostning, ibland får jag t.o.m gå fram till pumpen för att se om den funkar, då jag känner att det blivit lite svalare inne...:)

Investen sitter på bottenvåningen, utomhus sitter den under ett plåttak, och ca 70 cm ifrån sidovägg... Den väser och stånkar, hörs som lagerljud ibland, detta var som sagt utomhus,,, inomhus är den knäpp tyst, man får gå riktigt nära inpå för att höra att den överhuvudtaget hörs...

Ok för att jag är hörselsskadad, men dessa iakttagelser är med hörapparaterna påskruvade riktigt högt....

Jag är lite inne på dom som skriver över... Kolla bussningarna, det kan räcka med att en har kommit fel då blir det resonansljud från utomhusdelen, dock ska det inte störa inomhusdelen.... Jag tycker att du ska ta kontakt med KoV och be dom komma och göra en bedömning... efter det sen ska du nog kunna häva köpet, och då antingen få en ny, Mitsubishi, eller kolla efter ett annat märke....
 
Jaha då var innedelen bytt mot en ny, alla smällar är borta + att vi tycker att den värmer något bättre nu med..

Men den nya inndelen lever rövare i fläkten.. ca 3ggr högre ljudnivå än den förra. Nu är man skapligt trött på Mitsubishis extremt dåliga kvalité.. 200% fel på innedelarna hittills.
 
Hejsan hall112

Vi har precis installerat en likadan LLpump. Vår innerdel knäpper väldigt mkt. Det låter som att det är plasten som knäpper. Vi har endast haft pumpen sen i början på april så det kan inte handla om att det är kallt ute och varmt inne. Isf kommer det är blir fruktansvärt i vinter.

De som har installerat pumpen säger att de inte har hört talas om detta förrut!?

Det är väldigt irriterande då innerdelen sitter i vardagsrummet där vi har TV:n.

Någon som har något förslag på hur vi ska försöka att få bort det knäppande ljudet?

MVH Maria och Johan
 
Hejsan hall112

Vi har precis installerat en likadan LLpump. Vår innerdel knäpper väldigt mkt. Det låter som att det är plasten som knäpper. Vi har endast haft pumpen sen i början på april så det kan inte handla om att det är kallt ute och varmt inne. Isf kommer det är blir fruktansvärt i vinter.

De som har installerat pumpen säger att de inte har hört talas om detta förrut!?

Det är väldigt irriterande då innerdelen sitter i vardagsrummet där vi har TV:n.

Någon som har något förslag på hur vi ska försöka att få bort det knäppande ljudet?

MVH Maria och Johan
 
På våran pump så försvann alla knäppningar när dom bytte innedel. Så det är bara att börja bråka!!

Jag gav upp, våran pump är borttagen nu och åf fick betala tillbaka alla pengar. Det kommer nog att bli en ny pump av annat märke till nästa vinter.
 
Nu har vi påbörjat en liten utredning på vad det är som låter. Vi började med att stänga av ögat samt satt så att det endast blåser rakt fram hela tiden. Vi satt också lite tidningspapper på ovansidan ner mot de borttagbara filtrena. Alltså så att de blev "stumma" och inte kunde röra på sig.
Som det verkar som så försvann vårt knäppande...

tyvärr nu kommer ju sommaren :) och då får våra små tester ligga i dvala tills vi ska köra värme igen.

Men alltid en början!
 
Har en liknande mitsubishi hemma, den knäpper ett knäpp då o då. Men knappt så man märker det. Måste vara något fel på din, tror en del av plasthöljet ligger i spänn någonstans? Prova att ta av det och köra(om den startar utan detta?) Låna/hyr en ljudmätare, är knäppet över ljudnivån mitsubishi utlovar i broschyr så klaga igen. (över 40db inomhus är vad jag kommer ihåg inte lovligt) Om du har problem med din lokala åf så vänd dig till huvudkontor etc använd hövlig ton så går allt))
 
De som har installerat den åt oss kommer förmodligen nästa vecka och ska göra något med den. Jag återkommer om de hittar felet.
 
RilleRock
Har också en Mitsubishi "msz-fd25va".

Den knäpper inget alls och den enda gången man märker den är när den går upp i full hastighet.
Har den i sovrummet och sover med läge 2 i fläkthastighet utan problem d^_^b

Utedelen är förövrigt väggmonterad och vibrerar inte den heller.

Supernöjd!
 
Nu har det testas olika saker i några månader och nu äntligen är det inga knäppningar.

Svaret: det sattes in några slags stanser mellan väggen och innerdelen. Tror att det var stanser av något mjukt material.

Det provades först lite försiktigt med lite material men då knäppandet inte försvann så kom "de" och testade att sätta ännu mer spänn på det, alltså satt dit ännu mer material mellan innerdelen och väggen. "De" sa att de precis hade satt in en likadan luftvärmepump där de nya ägarna klagade på det knäppande ljudet. Detta löstes även där med material bakom innerdelen.

Nu är vi supernöjda! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.