Har köpt en Mitsubishi MSZ-FD24VA värmepump som bara strular.

1. Innedelen knäpper/smäller något enormt och högt, kan komma 30 smällar på 10-15minuter och ibland så smäller den riktigt högt. Har i vissa lägen trott att katten haft ner en blomkruka.

2. ytterdelen vibrerar så det låter som det står en bil på tomgång utanför o ibland kan man tro att man har ett flygplan som cirkulerar utanför.

3. För att pumpen överhuvud taget ska klara av att hålla 18grader inomhus vid -5 så måste fläken på innedelen vara ställd på fullt, dvs. det låter som man har halv storm inomhus.

Har haft en kille ute på garantiservice för att kolla innedelen, utan resultat och dom ska komma igen någon gång. Nu på morgonen blev jag väckt kl 5 och kunde inte somna om då pumpen lever så pass att jag var tvungen att stänga av den och sätta på alla element för att få någon lungn o ro.

Som ni förstår så är jag skapligt missnöjd och känner mig riktigt lurad, valde denna pump då åf försäkrade att detta var en av de tystaste på marknaden och därför så betalade jag mer än jag tänkt för att få en tyst pump.

Har nu haft denna pump i ett halvår men som läget är nu så skulle jag bara vilja lämna tillbaka den o gå tillbaka till mina element igen.

Har ni några tips på vad jag kan göra?
 
Att det knäpper i innerdelen beror ju på temperaturväxlingar som får plasten att knäppa. Har inte direkt något tips om hur du ska kunna fixa detta.

Hur är utedelen monterad? På stativ som är fäst på väggen eller står den på en gjuten platta? Är gummidämparna som utedelen står på mjuka eller hårda? Beror vibrationerna kanske på att någon plåt ligger och vibrerar. Undersök.

Kanske har du valt en för liten pump relativt till storleken på huset eftersom den uppenbarligen inte klarar av att värma tillräckligt.
 
Kan bara svara utifrån egna erfarenheter med en MDZ-FD25VAH eller QHeat 6,3 som den även kallas.

1. Knäppningarna beror som föregående talare skrev på tempraturväxlingar och då framförallt vid avfrostning.

2. Att bli av med störande ljud från utedelen är relativt enkelt. Jag antar att du har pumpen väggmonterad (på träfasad?) eftersom du upplever dessa oljud. Börja med att byt vibrationsdämpare mellan pump och stativ till ett par mjukare. Detta gör ordentlig skillnad. Se även till att rören mellan ute- och innedelen inte ligger mot väggen.

3. Varför pumpen inte värmer bättre kan vara lite lurigare. Hur stor yta avser du värma med pumpen? Står flödesriktaren rakt ut eller rätt ner? Har du öppen eller sluten planlösning. Kör du både på maxfläkt och maxtemperatur försöker du troligtvis värma mer än pumpen klarar eller så har du för lite gas/läckage. Har du mätt hur varm luft som kommer ut ur innerdelen när du kör max?

Vi värmer 120kvm utan bekymmer med vår. Den står f n inställd på 23-24grader, 3-fläkt (2-fläkt på natten pga ljudet) och flödesriktaren utmed taket. Vi har runt 21-22grader i huset. Vår innerdel sitter ovanför entrédörren i början av en "korridor" vilken övriga rum ansluter till.
 
Har 120kvm med öppen planlösning. Eldar i vedspis + kakelugn och kan elda upp temp till 22-24grader på kvällen och sedan på morgonen så har man 16-18grader, bättre blir det inte. Ska kolla upp isolering i golv, men för övrigt är huset isolerat i väggar + på vind, men lite kalla golv har vi så det ska åtgärdas.

pump är monterad över ytterdörr och blåser luften rakt in i köket där det är öppet till v-rum + utbyggnade med hall+toalett.

ang. knäppningar i innedelen, om man ligger i sovrummet våningen över så långt från pumpen man kan komma och tittar på tv med normal ljudnivå så hör man smällarna så pass att det är störande... Tänk då hur det är att sova när det är helt tyst i huset..
Det knäpper och smäller inte bara vid avfrostning utan det kan komma när som helst.

Detta kan väl ändå inte vara normalt???? alla bekanta man pratar med som har pump störs inget av knäppningarna i deras pumpar.

"nite" Har du mycket knäppningar/smällar i din innedel?? Något som är störande för er?
 
Vår innerdel smäller varken högt eller mycket. Det händer att man reagerar ibland men det är inget som vi stör oss på.

Däremot störde jag mig otroligt mycket på stomljuden som vandrade i väggarna pga av att vår pump satt monterad på väggen. Det hjälpte dock med att byta vibrationsdämpare.
 
ok, då kan det ju inte vara ok att våran smäller o låter så pass.. Har alltså vaknat flera nätter av smällarna och sedan haft riktigt svårt att somna om pga alla smällar och knäppningar.

ska se vad som händer nu, men åf ska prata med mistubishi igen och blir inte problemet lös så får dom montera ner pumpen o ta tillbaka den.

Det jobbigaste med detta är att den jag köpt pumpen av tror mig inte och menar att jag är gnällig och att pumpen är ok (bra kundbemötande då han mer eller mindre sagt rakt ut att det är jag som bara gnäller).. Tycker att man ska kunna sova om nätterna, som det är nu så betalar jag hellre mer i elräkningar och tar bort pumpen..
 
Hall112: Eftersom du aktivt letat efter en tyst pump så tänker jag att du är känslig mot ljud och då kanske stör dig lite extra mycket på knäppningarna?

Precis som med alla upplevelser av olika slag så är det ju subjektivt, så det någon tycker är en normal knäppning upplever du otroligt störande. Jag kan vara helt fel ute men det kan ju vara en tanke att fundera på. Själv ska jag tänka på refrängen nu...
 
jo, vist har jag letat efter en tyst pump då jag inte gillar fläktljud. Jämmför man min pump med mina föräldrars panasonic som är 4år så är det rejäl skillnad. Deras panasonic kan knäppa till vid avfrostning ibland, men det är inget som jag ens märker, knappt man reagerar på det om man står vid den och lyssnar när den avfrostar..

Min överröstar ju tv:n på andra våningen....
 
hall112 skrev:
jo, vist har jag letat efter en tyst pump då jag inte gillar fläktljud. Jämmför man min pump med mina föräldrars panasonic som är 4år så är det rejäl skillnad. Deras panasonic kan knäppa till vid avfrostning ibland, men det är inget som jag ens märker, knappt man reagerar på det om man står vid den och lyssnar när den avfrostar..

Min överröstar ju tv:n på andra våningen....
Om pumpen låter så högt som du säger så måste det ju helt klart vara något galet med den.

Kan inte återförsäljaren komma ut och lyssna på pumpen? Och hör inte han i så fall att det låter onormalt?

Har själv en IVT-luftvärmepump, och den låter inte särskilt högt när den avfrostar, det "gurglar" lite och kan knäppa lite i plasten när den avfrostar, men det är inget som stör. Då tycker jag fläktljudet är mer störande.
 
Porblemet är att ÅF tycker att jag bara är en gnällig jävel som aldrig är nöjd och menar att det inte är något fel på pumpen.. Han har varit ute och lyssnat på den, men självklart så small det inte så mycket just då utan den började 5min efter han hade åkt.

Det har även varit en ute på garantiservice o kollat på den och han lossade lite på värmeelementet ifall det var spänningar i det.. Hjälpte inget.

När jag igår var i kontakt med ÅF så menade han på att det kanske inte fanns någon annan lösning än att plocka bort den då jag aldrig skulle bli nöjd.. ( dvs han säger rakt ut att jag bara gnäller ) Kundservicen är skrämmande och jag hoppas nu på att det ska bli återköp på pumpen så jag kan köpa någon annan stans istället och få en pump som är ok.
 
Pumpen bör inte smälla så när den avfrostar. Jag har själv en Qheat 6.3 och det knastrar lite när den avfrostar. Inga smällar och inga höga knäppningar.

Att den inte orkar värma huset vid -5 beror troligtvis på att huset är dåligt isolerat. Kalla golv tyder på dålig isolering. Och det är inte golvens isolering i första hand. utan väggar, tak och fönster.

Du skriver att du överväger att gå tillbaka till dina gamla element igen. Hur mycket el förbrukade du under vintermånaderna innan värmepumpen installerades?
 
Värma huset bör den väl ändå göra om den inte är underdimensionerad för ytan. Vårt kedjehus från -73 är allt annat än välisolerat och det är inga problem att få upp bra med värme med vår Q Heat 6,3. Visserligen har vi nya fönster nu men det var inget problem innan heller trots att isoleringen i väggar/golv är ett skämt.
 
Huset är 120kvm öppen planlösning. Isolerat i väggar + 30cm på vinden, det som är kvar är golven och jag ska kolla med värmekamera hur det ligger till där. Utöver detta så eldar vi i vedspis + 2st kakelugnar. elförbrukning förra året var ca 15000kwh och pumpen köptes inte för att spara el, utan för att öka komforten så man slipper elda hela tiden + att vi ska ha det varmare inne.

Det är skilland med pumpen, det är varmare + elräkningen är något lägre och vi behöver inte elda så mycket, men detta är på bekostnad av sömnen.

Gjorde en mätning igår på mina föräldrars panasonic pump vid -9 grader gav den 43.3 grader ut, min gav 44.8grader.

Deras pump är på 5 och min på 6.3 så jag tycker det verkar ok.. Någon som kan detta bättre och kan uttala sig?
 
Säger ju egentligen ingenting att jämföra utblåstemperatur på två olika pumpar. Du ska mäta temperatur in i pumpen och temperatur ut ur pumpen. Utblåstemperaturen ska vara minst 14 grader högre än temperaturen in.
 
Jag valde en också en Mitsubishi för den låga ljudvolymen (bor på landet och är beredd att betala för den känslan), fast Q-heat 5,4 till knappt 80 kvm. Uttedelen är monterad på ett markstativ för att inte riskera vibrationsljud. Jag har också en braskamin som står för mycket av uppvärmningen vid minusgrader. Min luftvärmepump är tyst (fast jag har inget att jämföra mot), vid avfrostning gurglar den lite (stör inte om TV:n är på) och nån gång emellanåt knäpper det till lite från de rörliga "bladen" (tror jag det är). Normalinställningen jag använder är 22 grader och jag låter luftvärmepumpen hålla denna värmen automatiskt utan att maxa fläkten. Nu när det är väldigt kallt klarar luftvärmepumpen inte att upprätthålla värmen hela natten så på morgonen är det omkring 18-20 grader. För mig låter det som att din luftvärmepump för för mycket ljud.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.