Jag tror dom har bestämt sig, typ 2,5 år sedan..

Fläktkonvektor grymt effektiva, men inge snygga...
 
Hur många sånna fläkkonvektor element behöver man för att märka någon skillnad på returtempen.
Vi har 10st element nu om jag byter element i källaren + 2st nya tot 4st skulle det innebära någon märkbar skillnad på returen.
Vi har ca 34-37°C i returtemp nu.
 
Jag har ett stort fläktelement i källaren "Aircoil UL36"och returen från det elementet är riktigt kall. Funderar på att sätta ett till i källaren.

I bostads planet skulle jag inte vilja ha något fläkt element då det låter lite om dom
 
Som jag skrev så om jag köper sådana element så blir dom placerade i källaren det borde ju bli bättre då luften cirkulerar mera där nere.
Men frågan är ju om dessa element är så effektiva att det är värt den extra kostanden.
Eller om det är bättre att installera vanliga element och en fläkt som flyttar runt luften.
Men det är ju klart om jag sänker returtempen i systemet med dessa element så blir ju endel av uppvärmningen "gratis" på så vis att jag ökar lagrings förmågan i tankarna.
 
Det skulle vara snällt om du ville.
Undrar hur hög temp dom tål dessa radiatorer skulle kanske gå att använda som nöd kylning till pannan ist syrventil (bättre att överskotts värmen kommer huset tillgodo än att kylas bort).
Du hade väldigt fint pannrum jag måste nog putsa en hel del innan jag vågar lägga ut sådana bilder.
Rätt mycket ot men ändå rör isoleringen du har är den effektiv (ser iaf väldigt prydligt ut med sån isolering)?
Jag har nått som liknar armaflex den smälter har jag upptäckt när laddningen går över 95°C så jag är i behov av en ny.
 
Redigerat:
Isoleringen är från clas o.Jag antar att den oxå smälter när det blir riktigt varmt.Jag kör bara tappvatten där den isoleringen sitter.
På ladnningen har jag pur isolering från Rinkabyrör. Den är jag inte riktigt nöjd med.Den blir väldigt hård och spröd när den har varit i drift ett tag.
Rinkaby säljer isolering med gulfiber.Den tror jag är bäst.
 
Hmz synd att pur isoleringen vart spröd den ser väldigt stilren ut annars för att vara rör isolering (jaja jag är en pannrumms nörd ja vet).
Får väl investera i gullfiber isoleringen då den borde ju inte smälta eller bli spröd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.