Haha, jo jag vet att det krävs lite fetare grejor för att kräma på de spänningarna. Jobbar just med kablar i de spannen fast för havsdragning. Vi har grejor på jobbet för att kräma på med 1MV så om jag får låna den där lilla sladden så ska vi se om det blir nåt kvar? ;)

Föroreningar i isoleringen är en felorsak som ger genomslag vid testning, men då är det lite grövre kabel vi hanterar, uppemot 800 mm2 .. :cool::D
 
Mikael_L skrev:
Du kan ju börja med att koppla till en 400 kV-are
[bild]
Och räcker inte det får du väl fixa en 500kV spänning att testa med.
ABB torde ha något att låna ut.
;)
Jag har en kompis som säger sig ha världsrekord i kortslutning efter en misslyckad manöver (med helikopter) vid en sådan ledning.

Enligt uppgift blir det en dj@:kla smäll. Så man bör nog vara lite försiktig.
 
Kan tro det. . Måste varit en omskakande upplevelse minst sagt!
 
mycke_nu skrev:
Well.. If it smells like dog, sounds like dog, and looks like dog.. Then it is a dog! :)
Vi brukar använda Ankan i min bransch men visst. :)

Det slog mig just att jag även kortslöt ett flygplan på väg till Kina för något år sedan. (Bara mitt uttag som tur var...) Och nu när jag känner efter så är nätagget misstänkt svalt. Har alltid varit lite varm förut, men det har jag trott varit normalt, eftersom den är mycket kompakt.

Summa summarum så har sladd h-vetet alltså *alltid* läckt ström. Direkt från start! Det är nästan så att man skulle börja mäta sina grejjor innan man använder dem för första gången.

(Såg fö att man kan köpa en dylik på Claes Ohlson för 50:- så de kostar väl 5:- eller så i Kina om man köper i bulk. Blir nog lätt lite si och så med noggrannheten i tillverkningen då. CE och TÜV-märkningen till trots... Att CE-märkningen inte är värt pappret det inte är skrivet på det visste vi/jag, men TÜV trodde jag fortfarande betydde något.)
 
KnockOnWood skrev:
Menar du att det kan ha varit en gravad hund som hade ett finger med i spelet :rolleyes:
Nej, vet du, det luktade "överström" alldeles utmärkt bara som det var. Om det varit en gravad hund med i spelet så vågar jag inte tänka på hur det skulle luktat. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, vet du, det luktade "överström" alldeles utmärkt bara som det var. Om det varit en gravad hund med i spelet så vågar jag inte tänka på hur det skulle luktat. ;)
Ja, inte hade det luktat hallon i alla fall :)

Glad Påsk alla!
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vi brukar använda Ankan i min bransch men visst. :)
"A dog" har ju lite speciell (negativ) betydelse i engelskan. A thing of poor quality.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det slog mig just att jag även kortslöt ett flygplan på väg till Kina för något år sedan. (Bara mitt uttag som tur var...) Och nu när jag känner efter så är nätagget misstänkt svalt. Har alltid varit lite varm förut, men det har jag trott varit normalt, eftersom den är mycket kompakt.
Jag ser för min inre syn hur du vandrar genom världen helt omedveten om att du släcker ljuset varhelst du drar fram. :D:eek:

Professorsämne, helt klart. ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Det slog mig just att jag även kortslöt ett flygplan på väg till Kina för något år sedan.
Ha. Ha. Det tog någon halvsekund av hicka innan jag fattade vad du menade för "kortslöt ett flygplan" låter som något klart olämpligt...:eek:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag hade liknande på min förra motorvärmarkabel (DEFA märkeskabel). Den löste jordfelsbrytaren efter ett tag, och var glödhet strax bakom stickkontakten som sätts i bilen.

Det var alltså inte den klassiska överledningen i smuts i uttaget eller den lilla runda stickproppens kontakter som spökade, utan en överledning INNE i kabeln strax bakom. Antagligen beroende på böjning och sedan att det krupit in något i en inte fulländad gjutning.
Vid något tillfäller hörde jag t.o.m. ett fräsande ljud inifrån kabeln, strax innan JFB löste. Då hade den ändå varit på en bra stund.

Slutsatsen är att aldrig lita på några kablar eller laddare, att undvika att ha dem i över natten och att hålla dem borta från lättantändligt material. Tillverkningsfel (och inte minst slitagerelaterade fel) kan inträffa även på märkesprylar....:(
 
KnockOnWood skrev:
Jag var just ute och kände på "väggvårtorna" i mitt "teknikskåp":
Netgears eliminator till switch/APn var ljummen, till Zyxxels ADSL-modem var den också ljummen,
men vårtan till Philips DECT-telefoner var iskall.
Givetvis, DECT-teknologin är ju helt iskall... ;)
 
Ingper skrev:
Jag hade liknande på min förra motorvärmarkabel (DEFA märkeskabel). Den löste jordfelsbrytaren efter ett tag, och var glödhet strax bakom stickkontakten som sätts i bilen.
Det låter bekant. Jag har alltid trott det var för att smälta snön... :surprised:
 
-MH- skrev:
Givetvis, DECT-teknologin är ju helt iskall... ;)
Aj då, det visste jag inte :(

Kan man köpa en bärbar telefon (OBS ej "mobil") som inte bygger på DECT?
 
KnockOnWood skrev:
Aj då, det visste jag inte :(

Kan man köpa en bärbar telefon (OBS ej "mobil") som inte bygger på DECT?
Jo det finns ju gott om Wifi telefoner. Och troligen finns det fortfarande någon som säljer analoga bärbara telefoner, sådana som fanns före Dect.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.