Grannen kan inte begära att du ska flytta på häcken. Personen i fråga visste vad han köpte och då får han stå sitt kast om det är så här han väljer att hantera situationen. Han har rätt att ta bort grenar på sin sida och i teorin rötter också, men samtidigt får man inte göra åverkan på växtligheten som står på din sida på ett sådant sätt att den dör. Det är ett problem som dyker upp när det finns träd på tomter. Trädens rötter sträcker sig långt utanför kronan vilket gör att de ofta finns på omkringliggande mark. Men om du inte får åtgärda saker på hans sida, vilket är hela poängen med Jordabalkens skrivelse, så får han göra det själv, helt enkelt. Det är inte svårare än så.

Det blir så konstigt när folk beter sig så här för det här är skitsaker som är lätt att lösa om man är minsta smidig. Sånt här har jag stött på mycket i jobbet som trädgårdsmästare (framförallt träd) för vi kan inte kontrollera helt och hållet hur växter växer och de blir ofta större än de flesta tänker sig. Tyvärr finns det alltid några som blir tjurskalliga på ett sånt här sätt och då är det inte så mycket att göra. Jag gissar att han inte tänkte igenom det här helt och hållet innan han tjurade ihop och att det nu skulle vara jobbigt att backa från en sådan ståndpunkt. Men som sagt, det är hans problem. Om det nu inte går att prata snällt med honom så det går att komma fram till en bra lösning utan konflikt. Framhärdar han så är det som det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
mcj och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte detta är ett praktiskt problem. Det är väldigt svårt att döda en häck genom beskärning, t o m om det handlar om brutalkapning (som i trädgårdssvängen kallas för det milda "föryngringsbeskärning"). De sorter vi använder för häck har valts ut just för att de inte bryr sig om beskärning. Ett undantag: just efter savstigning och att knopparna brister (sen aoril-tidig maj) är inte rätt tid för brutalkapning.

Så risken att skada plantorna med beskärning är mycket låg, därför skulle jag mena att man som granne i princip alltid har rätt enligt jordabalken att beskära en häck i de delar som tränger över på ens sida av fastighetsgränsen utan att ens ge häckens ägare möjlighet att genomföra åtgärden först. Ingen skada riskeras ju för grannen.

Nej, detta är ingen rekommendation - prata med din granne!
Isf har ju knappast grannen ett problem heller. Kapa allt i tomtgräns och släng över det på häckägarens tomt. Tar ju inte många minuter och får nog den som äger häcken på andra tankar
 
K KirH skrev:
Hade tagit en kostnad här och satt ett plank på grannens sida av häcken, max 180 högt och helt enligt reglerna, naturligtvis sätter man den fina sidan mot grannen (dvs stolparna mot din häck. Se till bara till att planket är tätt och riktigt inramande) tror nog att grannen inte blir så nöjd då heller men då kan häcken inte växa mot hans tomt 😉 vad ser man helst en grön fin häck eller ett träplank 😆
Dock Bygglovspliktigt
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Isf har ju knappast grannen ett problem heller. Kapa allt i tomtgräns och släng över det på häckägarens tomt. Tar ju inte många minuter och får nog den som äger häcken på andra tankar
Ska man vara knastertorr juridisk och inte ta hänsyn till den goda grannsämjan så är den där kapningen något grannen får göra enligt jordabalken. Men att slänga över grenklipp till TS kan nog vara nedskräpning så det är ett brott i så fall.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska man vara knastertorr juridisk och inte ta hänsyn till den goda grannsämjan så är den där kapningen något grannen får göra enligt jordabalken. Men att slänga över grenklipp till TS kan nog vara nedskräpning så det är ett brott i så fall.
Men vems är grenarna? Tolkar det som att eftersom lagen ger tillåtelse till kapning så är ändå veden från kapad gren TS.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Isf har ju knappast grannen ett problem heller. Kapa allt i tomtgräns och släng över det på häckägarens tomt. Tar ju inte många minuter och får nog den som äger häcken på andra tankar
Nej du får inte kasta in något på annans tomt, även om det råkar vara från en häck som står på deras tomt. Det är ju verkligen att elda på en konflikt att hålla på så.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Flytta en häck som är 50 år gammal, absolut inte, är nog inte ens möjligt utan att häcken dör.
Står den på din tomt och grannen vägrar tillträde då är problemet hans, inte ditt.
Om jag planterar en häck eller träd på min sida tomtgräns mot dig så är det alltså OK att den växer in på din tomt ? Det innebär väl att din tomt blir min ?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men vems är grenarna? Tolkar det som att eftersom lagen ger tillåtelse till kapning så är ändå veden från kapad gren TS.
Jag vet inte, ved har ju ett ekonomiskt värde så där är saken solklar, det är markägarens ved eftersom denne äger trädet. Löv ses istället som helt utan värde och om man krattar ihop dem så är det avfall som den som har krattat ihop dem har genererat. Frukt anses ha ett värde och tillhör markägaren/trädägaren när de hänger där på trädet.

Grenklipp då? Ja eftersom det inte har något ekonomiskt värde och är en restprodukt från sedvanlig skötsel av en häck så gissar jag att rätten skulle finna att det är skräp som tillhör den som har klippt. Om denna frågea ens någonsin skulle ta sig till tingrätten. För detta krävs att man hittar en markägare som gör anspråk på grenklippet som grannen har genererat...

Sen är kanske ägandefrågan inte helt central, jag kan ju t ex skräpa ned en plats med McD-förpackningar som min kompis formellt äger.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
R
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
Klipp din sida och toppen, sen får grannen göra som han vill med resten.
Det finns andra saker i livet att koncentrera sig på som faktiskt är viktigare än en häck.
 
  • Gilla
mcj och 2 till
  • Laddar…
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
Deala , erbjud dig klippa på hans sida eller erbjud honom vid läglighet klippa själv. Om du håller din sida välklippt och fin kan du leda i bevis att du sköter denna och fotodokumentera häcken OM det skulle leda till anmälan. Om han är bråkig så skicka ett rekommenderat brev alternativt att du har ett vittne med som kan styrka vad ni sagt vid ett möte.
 
B
Fotografen Fotografen skrev:
Fascinerande i sanning, grannen måste väl ha sett vad han köpte? Grannen har att välja på att släppa in dig att klippa häcken, eller klippa den själv. Alternativet "häcken ska bort" finns inte. Varför köpte han (hon/den/det) tomten om acceptans för häck inte finns?
Märkligt.
▪️Att blivande grannar vet vad de köper och sedan när köpet väl är genomfört, börjar komma med en massa krav mot grannarna, är nog mer än vanligt. Jag bor på en tomt med ett antal ekar som har stammar som är mellan 50-90 cm i diameter.
▪️Har i omgångar (grannhuset har bytt ägare ett antal gånger under mina 25 år) och flera av dem har velat såga av grenar som högt upp hänger något över deras sida. Någon granne har velat såga bort samtliga grenar som är åt deras tomt. Detta har jag inte tillåtit, då grannarnas önskan skulle göra att eken skulle bli helt obalanserad och ful. Någon enstaka gren är okej, men inte alla grenar.
▪️En annan granne köpte huset, flyttade in, bjöd in oss på barnkalas och mitt under detta framförde sin önskan om att helt ta bort ekar på min tomt. Grannen hävdade att hon inte fick in någon kvällssol på sin tomt. Jag tittade förundrat på henne och sa att det borde hon väl kontrollerat INNAN hon köpte fastigheten. Sa till henne att dessa ekar har stått längre på jorden än hon och jag funnits där och att de var över hundra år gamla. Jag sa också att hennes önskemål aldrig skulle infrias.
▪️Har alltid tyckt att det är fascinerande hur man som nybliven granne vill villkora saker med grannen. Herregud KÖP INTE fastigheten, om du inte kan acceptera grannarnas hus och trädgård! Att jag skulle såga ner helt friska, unika och vackra träd, för att grannen ska få solen in på sin trädgård, nej, det kommer aldrig att hända. Då pratar vi inte ens om grenar som hänger in över tomtgränsen.
▪️Innan man köper en fastighet, bör man åka dit olika tider på dygnet och kontrollera hur mycket sol man får in. Inte köpa först och sedan vilja få grannen att såga bort träd som inte faller nya grannen i smaken.
▪️Samma sak gäller häckar tycker jag. Fråga, kolla på tomtkartor, så du som köpare vet vad som gäller. INNAN KÖP!
▪️Att grannen inte tillåter att man kommer över och snyggar till och sköter om häcken, är trist och drygt. Men vill de in det, så låt dem ha det fult och vildvuxet på deras sida. Annars kanske jag skulle passa på när man vet att grannarna är bortresta någon vecka. Då går du över och klipper häcken och på veckan grannarna är borta, så hinner häcken bli lite spretig och se mindre nyklippt ut 😎
❤️❤️❤️❤️ Lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 16 till
  • Laddar…
Redan när häcken sattes på 70-talet, borde den ha satts så långt in på din tomt att du skulle kunna sköta den utan att kliva utanför tomtgränsen! Men att flytta en uppvuxen häck, det gör man bara inte! I så fall är det bättre att ta bort och plantera nytt! Och då får ni leva utan inskydsskydd i flera år.

Hur tänker sig grannen att betalningen av häckprojektetet ska ske? Är han beredd att bekosta flyttning/nyplantering av din häck?

Vad har han för planer för sin sida gränsen? Plantera en egen häck av annat slag? I så fall gäller samma för honom, nämligen att häcken ska vara så långt in på hans tomt att han kan klippa den utan att beträda din tomt.
 
R Robertrobban skrev:
Hej

Grannen säger att jag måste flytta på min häck.
För jag får inte gå på hans tomt när jag ska klippa de grenar som hänger in över (0-30cm) på grannens sida (som han kräver att jag ska klippa bort).

Fråga 1: Har jag laglig rätt att beträda grannens tomt när jag vårdar/klipper min häck?

Fråga 2: Om jag inte klipper sidan som hänger in över på grannens tomt, så får grannen (efter 6-mån) klippa bort de grenar (om han vill) som medför olägenhet.
Eller om grenarna/häcken till slut blir en så stor olägenhet att han kan vända sig till en domstol.
Har jag fattat rätt då?

Jordabalken:
3 kap 2 §: Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen.
Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

På Lawline står det om ett liknande case:
Grannen har rätt att ta bort rötter eller grenar som har trängt in på dennes tomt, om dessa medför olägenheter för denne.
Grannen ska dock först ge dig möjlighet att själv ta hand om olägenheten, om åtgärden kan antas medföra skada för dig (JB 3 kap 2 §).
Grannen får därför som huvudregel själv klippa ner de delar av häcken som växer över på dennes tomt, om du själv inte gör det och en skälig tid anses ha passerat.
Med "skälig tid" avses ca sex månader.

Sammanfattningsvis så måste du alltså med andra ord ta hänsyn till din granne i de val du tar angående häcken.
Jag kan dock inte hitta någon uttrycklig skrivelse i lagtexten som gör dig skyldig att klippa den sida av häcken som vetter mot grannen, såvida den inte skulle börja ställa till med alltför stora olägenheter.
Din granne skulle i så fall kunna vända sig till en domstol, men att det skulle bli något av en sådan talan känns samtidigt ganska osannolikt.

Mvh Häckmannen
En intressant fråga.
Klart är att sätter du din häck i tomtgräns blir det automatiskt att grannen får klippa det som går över -in på hans tomt.
Häck är ju överkomligt men det finns grannar som låter buskar och träd oavbrutet växa till mycket irritation för grannar.
Men det finns regler inom kommunerna
Häck i gatumiljö hörn får ej vara högre än 90 cm m anl. sikt krav
Plantering av träd får ej planteras närmare än 4 meter från tomtgränsen.
Träd och buskar får ej skymma eller hindra personer eller fordon i gatumiljö.
Finns mer inom kommunens regler.
 
Claes Sörmland
B Byggahus48 skrev:
▪️Att blivande grannar vet vad de köper och sedan när köpet väl är genomfört, börjar komma med en massa krav mot grannarna, är nog mer än vanligt. Jag bor på en tomt med ett antal ekar som har stammar som är mellan 50-90 cm i diameter.
▪️Har i omgångar (grannhuset har bytt ägare ett antal gånger under mina 25 år) och flera av dem har velat såga av grenar som högt upp hänger något över deras sida. Någon granne har velat såga bort samtliga grenar som är åt deras tomt. Detta har jag inte tillåtit, då grannarnas önskan skulle göra att eken skulle bli helt obalanserad och ful. Någon enstaka gren är okej, men inte alla grenar.
▪️En annan granne köpte huset, flyttade in, bjöd in oss på barnkalas och mitt under detta framförde sin önskan om att helt ta bort ekar på min tomt. Grannen hävdade att hon inte fick in någon kvällssol på sin tomt. Jag tittade förundrat på henne och sa att det borde hon väl kontrollerat INNAN hon köpte fastigheten. Sa till henne att dessa ekar har stått längre på jorden än hon och jag funnits där och att de var över hundra år gamla. Jag sa också att hennes önskemål aldrig skulle infrias.
▪️Har alltid tyckt att det är fascinerande hur man som nybliven granne vill villkora saker med grannen. Herregud KÖP INTE fastigheten, om du inte kan acceptera grannarnas hus och trädgård! Att jag skulle såga ner helt friska, unika och vackra träd, för att grannen ska få solen in på sin trädgård, nej, det kommer aldrig att hända. Då pratar vi inte ens om grenar som hänger in över tomtgränsen.
▪️Innan man köper en fastighet, bör man åka dit olika tider på dygnet och kontrollera hur mycket sol man får in. Inte köpa först och sedan vilja få grannen att såga bort träd som inte faller nya grannen i smaken.
▪️Samma sak gäller häckar tycker jag. Fråga, kolla på tomtkartor, så du som köpare vet vad som gäller. INNAN KÖP!
▪️Att grannen inte tillåter att man kommer över och snyggar till och sköter om häcken, är trist och drygt. Men vill de in det, så låt dem ha det fult och vildvuxet på deras sida. Annars kanske jag skulle passa på när man vet att grannarna är bortresta någon vecka. Då går du över och klipper häcken och på veckan grannarna är borta, så hinner häcken bli lite spretig och se mindre nyklippt ut 😎
❤️❤️❤️❤️ Lycka till
Du verkar dela en rätt vanlig moral att den som var där först är den som bestämmer. Jag tror det är en vanlig moral och den stämmer ju lite med hur barn leker. Den som hittar något eller en plats först har rätt till den.

Men riktigt så fungerar inte juridiken kring fastigheter. Där ligger istället ansvaret och därmed beslutanderätten på fastighetsägaren och gränsen mellan fastigheter utgör en skarp gräns för de flesta saker som det ska bestämmas över. Därmed så har du kanske moralisk rätt att låta din ek tränga över fastighetsgränsen och in till grannen med sina rötter och grenar. Men en granne har juridisk rätt att kapa dessa grenar vid fastighetsgränsen, även om din ek tar skada av det eller blir ful.

Denna rätt påverkas inte om eken eller häcken fanns där innan grannen blev ägare till fastigheten eller dök upp senare.
 
  • Gilla
nissebrun och 14 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
S Skarby skrev:
Men det finns regler inom kommunerna
Häck i gatumiljö hörn får ej vara högre än 90 cm m anl. sikt krav
Plantering av träd får ej planteras närmare än 4 meter från tomtgränsen.
Träd och buskar får ej skymma eller hindra personer eller fordon i gatumiljö.
Finns mer inom kommunens regler.
Det är inga regler utan rekommendationer. Som utövas olika i olika kommuner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.