Hej,

Jag var i USA för en tid sedan och köpte några Milwaukee M18 maskiner och har nu tänkt försöka konvertera laddaren till 230V. Principen ser ut att vara densamma som diskuterats för Makita i https://www.byggahus.se/forum/verkt...188-makita-laddare-dc18ra-110v-till-230v.html.

Jag kommer behöva byta ut 1 varistor och två kondensatorer. Tyvärr är det svårt att hitta 220uF 400V kondensatorer med max 18mm diameter och max höjd på 39mm vilket krävs för att få plats (går kanske att klippa i kyllänsen för höjden, eller montera dom lutande, men jag undviker gärna det).

Finns det någon med en M12-18 C 230V laddare som kan öppna upp den och kolla vilka komponenter som används? Bifogar bilder på de komponenter jag är intresserad av.

IMG_20160404_224947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160404_225238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Henrik
 
Är det samma laddare på 12V verktyg som 18V? Har bara laddaren jag fick med 12 V skruvdragaren.
 
IOM att du höjer spänningen så sjunker strömmen och då klarar man sig med lägre kapacitans så om du hittar en elektrolytkondensator med halva kapacitansen så bör det fungera.

Protte
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Är det samma trafo och drossel mellan 110v /230 v versionen?
 
Kan inget om den här dinky toys elen :p Öppnade min ena laddare M12 18 c den har en 100uf 400volt varistorn (den oranga) ser jag inte om det är ett r med i tv.., är massa lim över den, men heter 10511
IMG_4210.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bara säga till om du behöver fler bilder.. Mvh
 
Redigerat:
Min laddar bara 12V tyvärr.
 
Hej tack för bilderna!

Ser du vad det står på de 4 blå komponenterna som sitter runt transformatorn?

Intressant att dom bara har 1 konduktor på 230V laddaren men 2 st på 110V. Dessutom sitter det någon svart komponent (ser ut som en inkapslad spole?) på 230V som saknas på 110V laddaren.

Jag har skrivit ner namn/nummer på alla komponenter på input sidan:

Säkring:
3.15A enligt PCB

Gul varistor:
TVR 10271
10=10mm
V@1mA DC=271=27x10^1V=270V
VAC=175
VDC=225
VP=455
http://www.atcsemitec.co.uk/pdfdocs/ThinkingTVRSeries.pdf

Grön thermistor:
SCK 2R55A
Ingen size angiven, 1cm (samma som gula)
2.5Ω / 5A
http://www.datasheet4u.com/mobile/768505/SCK-2R55A.html

Gul rektangel:
eme 250V
X2-MPX/MKP
0.1 uFK280V~

UU10.5-801Min:
???

Rectifier:
PEC 546V

Capacitor stor x 2:
CapXon
220uF 200V
1,8 mm diameter
3 cm hög

MOSFET
??? (går ej att se)

Resistor:
Guld - Orange - Grå - Blå
68k Ohms 5%

Röd fyrkant:
472k
630V

Capacitor (blå små x 4):
EG
DCF222M
Y2 250V

Capacitor mellan:
CapXon
47uF 50V

Capacitor liten:
10uF 50V

Dioder x 3:
Går ej att se

IC:
L1548
817C
W
 
I normala switchade nätaggregat av flyback-typ så är det få inspänningsberoende delar, som tur är. Därmed inte sagt att det inte är några.

Eftersom tillverkaren bemödat sig att ha olika versioner (tydligt från bilder) för 110v / 230v-marknaden kan man anta att de också bytt alla relevanta komponenter mot billigare. Framförallt:

* De stora DC-kondensatorerna. För 230V räknar man på ca 1-2 uF per W uteffekt. Dessa är enkla att byta.

* Startup-motstånd till switchkontrollern. Här krävs det att man kollar upp databladet på kontrollern. Kan du notera vad den heter? Det du listade som IC ovan är nog en optokopplare PC817C tillverkad v48 år 2015
(Not: Att ha fel motstånd här är inte så farligt, bara aningens dumt då det kan bli för varmt.)

* MOSFETen är troligen inte specificerad för tillräkligt hög spänning. Detta är det viktigaste att kolla. För 230V måste den tåla ca 650V. Går transistorn sönder kommer den troligen ta hela primärsidan med sig i en orgie av rök och eld. Så kolla upp den.

* Skyddsdioder på primärsidan nära transistorn. Dessa bör tåla samma spänning som transistorn.


Summa summarum: Kan du hitta vad switchkontrollern samt MOSFETen heter så kan vi ta rätt på mer data åt dig, och förhoppningsvis bekräfta att du inte behöver byta något.


Edit: Switchkontrollern är antagligen ytmonterad och sitter på undersidan av kortet.
 
Redigerat:
Se mig som en två åring när det kommer till sådan här el :D

Grön thermistor:
SCK 2R55A

Säkring:
3.15A enligt PCB

Capacitor (blå små x 4):
EG
DCF222M
Y2 250V

Capacitor mellan:
CapXon
47uF 50V

Resistor:
Guld - Orange - Grå - Blå
68k Ohms 5%

är likadana,


den lilla Capacitor kan jag inte läsa av,

UU16 353 Min Står det på spolen, bredvid den stora kondringen.

Slänger med nån extra bild.

IMG_4225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, tack för all hjälp!

Bifogar även högupplöst bild på undersidan, spegelvänd för att enkelt kunna jämföras med ovansidan. 1,2,3 är eventuellt switchkontrollern, 4 är MOSFET:en och de två strecken är mellan +/- på kondensatorerna.

IMG_20160418_214841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160418_214953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anders243 skrev:
* Startup-motstånd till switchkontrollern. Här krävs det att man kollar upp databladet på kontrollern. Kan du notera vad den heter? Det du listade som IC ovan är nog en optokopplare PC817C tillverkad v48 år 2015
(Not: Att ha fel motstånd här är inte så farligt, bara aningens dumt då det kan bli för varmt.)
Lite osäker på vilken av 1, 2 eller 3 som är switchkontrollern... men detta är vad jag kan läsa ut:

1: LU358A eller LM358A. Sökning på LM358A leder på första träffen till TI: http://www.ti.com/product/LM358A

2: PIC16F19 (kan vara någon siffra/bokstav mer som jag inte ser)
1/SS eller l/ss (lilla L)
1515P?4 (kan inte tyda siffra/bokstaven vid ?)
Enligt träffar på Google verkar det vara någon 28/40/44-Pin Flash-Based, 8-Bit CMOS Microcontrollers with LCD Driver and nanoWatt Technology...

3: (GM) RDA (GM är inringat)
?AM (ser ej bokstav tecken vid ?)
Hittar inte mycket på Google, förutom att RDA eventuellt kan vara http://www.rdamicro.com

Anders243 skrev:
* MOSFETen är troligen inte specificerad för tillräkligt hög spänning. Detta är det viktigaste att kolla. För 230V måste den tåla ca 650V. Går transistorn sönder kommer den troligen ta hela primärsidan med sig i en orgie av rök och eld. Så kolla upp den.
Jag kan inte se MOSFET:en innan jag har lödit bort kondensatorerna, ska köpa mig en tennsug och ta bort dom. Eventuellt är den nerkladdad med kylpasta så att det inte går att se ändå... Återkommer.

Anders243 skrev:
* Skyddsdioder på primärsidan nära transistorn. Dessa bör tåla samma spänning som transistorn.
Kan tyvärr inte se vad som står på dioderna... Jag ser att det finns 3 stycken efter MOSFET:en, på andra sidan kyllänsen, alttå mellan MOSFET/kylfläns och transformatorn. Det finns även en till komponent där precis bakom MOSFET:en som är helt täckt i lim. Det är antingen en diod eller ett motstånd. Av formen att döma är den tjockare i ändarna vilket borde indikera att det är ett motstånd (edit: är ett motstånd på 230V laddaren). Är dessa viktigt att veta får jag löda bort dom?

Mvh
Henrik
 
Redigerat:
Ah! Nu syns det tydligt! Du har en switchkontroller och transistor sammanbyggd i det som ser ut som en vanlig transistor. Således, kretsen med 5 ben som sitter skruvad på kylflänsen och ser ut som en transistor är vad du bör rikta in dig på att identifiera.

Med artikelnumret på den samt dina fotografier borde det vara lätt att se vad som bör ändras.

Jag gissar att det är något liknande denna switchkontroller+MOSFET från fairchild.

kontroller.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Fast i annan kapsling)
 
Hej!

Anders243 skrev:
Ah! Nu syns det tydligt! Du har en switchkontroller och transistor sammanbyggd i det som ser ut som en vanlig transistor. Således, kretsen med 5 ben som sitter skruvad på kylflänsen och ser ut som en transistor är vad du bör rikta in dig på att identifiera.

Med artikelnumret på den samt dina fotografier borde det vara lätt att se vad som bör ändras.
Nu har jag fått bort kondensatorerna. På switchkontroller+MOSFET står det TOP256LN. Detta leder mig till följande datablad:

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/312830/POWERINT/TOP256LN.html

i vilken jag tycker det står att den ska klara 230V. Får du ut någon mer information ur databladet?

IMG_20160419_181933.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Henrik
 
Jag kom i kontakt med en kille på eBay som säljer samma laddare konverterad från 110V till 230V och frågade vad han har bytt. Fick svaret att enbart varvstorn behöver bytas samt att man måste "cut a path". Han ritade ut det på denna bild:

_12.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag frågade om kondensatorerna men dom bytte han inte. Tittar jag med mina amatörögon på kretsen verkar han ju ta bort ena polen till båda kondensatorerna, och därmed behövs dom väll inte bytas då eftersom dom inte används...

Men jag blir inte riktigt klok på delen av kretsen med kondensatorerna när jag tittar närmare. Sett på bilden är - från likriktaren till vänster mot transformatorn och + till höger mot kanten. Kollar man polerna på kondensatorerna så är rund "lödplatta" - och fyrkantig +. Men det betyder ju att ena polen på kondensatorn får DC, och andra polen AC? Dessutom driver ju samma AC både + på ena kondensatorn men - på den andra. Fungerar det eftersom AC inte har +/- poler som DC? Det fick mig dock att fundera på polariteten, för den amerikanska typ A kontakten är polariserad. Live (vet inte vad det heter på svenska) är den som går genom säkringen och vidare till likriktaren och sedan till kondensatorerna. Neutral tar slut vid likriktaren. Tänker bara på om det kan bli problem eftersom EU pluggen inte är polariserad...

Mvh
Henrik
 
Det kan vara så att laddaren egentligen är gjord för 230 volt, men i USA och andra 115 voltsländer så dubblar man nätspänningen genom att envägslikrikta åt båda hållen.
Är nätkabelns ena tråd kopplad till ena kondensatorns plus och den andra kondensatorns minus?
Kondensatorerna MÅSTE vara inkopplade.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.