Tycker inte det är vedmängden man ska argumentera för, utan bekvämligheten med tex en lambda styrd vedpanna som kräver minnimalt med underhåll och övervakar hela värmesystemet.
Att dom dessutom tar lite mindre ved och är bra för miljön är ju bara ett +.
Du har helt rätt:)
Men tyvärr gäller att pengar styr.Och detta kan vi som försöker att elda så bra det går att få lida för:mad:
 
_ap_ skrev:
Tycker inte det är vedmängden man ska argumentera för, utan bekvämligheten med tex en lambda styrd vedpanna som kräver minnimalt med underhåll och övervakar hela värmesystemet.
Att dom dessutom tar lite mindre ved och är bra för miljön är ju bara ett +.
Försök med det du? Som att lära en gammal hund att sitta. Folk vill ha billigt men ändå bekvämt,luselda lite när man är hemma åker man bort är det bara att dra på elpatron..:)
 
För dom som vill luselda=fiselda finns det en en panna
KAFFEPANNAN :(
 
Jag kan ta ett exempel.
I ett hus i min när het eldas det i en kamin.Den är modern och kan eldas förhålandevis rent. MEN ägaren tycker att det är bekvämt att fylla den med halv sur ved och sedan strypa den så att det brinner lagom sakta för då finns glöd kvar på morgonen efter så man slipper tända.

Dom kom och frågade mig varför sotaren gnälde om att det var kära i skorstenen.
Mitt svar att dom pyreldade och att dom kanske skulle kapa veden innan september möttes med att kaminen ju är ny och veden har dom alltid sågat på hösten så det kunde inte vara något problem.Samtalet avslutas med att han konstaterar att sotaren var en gnällig jävel.
 
Ååå f n går det att göra så !!;)
Håller på med 2012 års ved för tillfället:D
 
_ap_
aprilia-tobbe skrev:
Jag kan ta ett exempel.
I ett hus i min när het eldas det i en kamin.Den är modern och kan eldas förhålandevis rent. MEN ägaren tycker att det är bekvämt att fylla den med halv sur ved och sedan strypa den så att det brinner lagom sakta för då finns glöd kvar på morgonen efter så man slipper tända.

Dom kom och frågade mig varför sotaren gnälde om att det var kära i skorstenen.
Mitt svar att dom pyreldade och att dom kanske skulle kapa veden innan september möttes med att kaminen ju är ny och veden har dom alltid sågat på hösten så det kunde inte vara något problem.Samtalet avslutas med att han konstaterar att sotaren var en gnällig jävel.

Därför ska vi ha stryda pannor som man inte kan pilla själv med utan brinner perfekt så länge det finns ved..
 
Ved är ofta ett billigt bränsle för fastighetsägaren. Intäkterna till staten i form av skatter mm lär ju inte vara stora. Hur många köper ved av någon vedförsäljningsfirma?
Är någon som som har tänkt den hemska tanken, att staten t.ex. i samband med fastighetstaxeringen, bestämmer ett uppvärmingsvärde på fastigheten t.ex. 30.000kWh/år. Sedan får man betala skatt och avgifter på detta oavsett uppvärmningsätt(el,olja,ved,fjärrvärme,mm.) eller inomhustemperatur.
 
soren60 skrev:
Är någon som som har tänkt den hemska tanken, att staten t.ex. i samband med fastighetstaxeringen, bestämmer ett uppvärmingsvärde på fastigheten t.ex. 30.000kWh/år. Sedan får man betala skatt och avgifter på detta oavsett uppvärmningsätt(el,olja,ved,fjärrvärme,mm.) eller inomhustemperatur.
Jadå! Det kommer nog bara dom flesta gått över till "billig" miljövänlig energi...
 
gnoll skrev:
Det blir säkert en ny lag inom EU att alla vedpannor ska uppfylla EN-303 snart...

Det verkar vara på gång lite av EU om fastbränsle pannor.
Man kan ju gissa att det kommer i framtiden bli strängare miljökrav.

Kolla in http://www.ecosolidfuel.org/
Mycket intressant läsning
 
:D vedeldade pannor står endast för 6% av eus uppvärmning, de riktar nog in sig på gaspannorna först(man vill ju inte vara beroende av rysk naturgas).
Fast säker kan man ju inte vara:rolleyes:
 
gnoll skrev:
(man vill ju inte vara beroende av rysk naturgas).
Fast säker kan man ju inte vara:rolleyes:
Nej! När ryssen invaderar, så får vi ta fram kolet ur våra gömmor.Känns tryggt det finns alternativ att ta till....:)
 
kol? du menar väl ved. Jag bor iallafall i Sverige
 
Väcker tråden !

Kanske det här kommer att rädda de som eldar inom tätorter ?
frågan kanske borde vara om det går att elda inom snar framtid utan en aktiv
styrning av förbränning/ rökgasutsläpp med mera sådan här spetsteknik kan det säkert bidra till att biobränsle eldning kan göras effektivare och även gå att använda
inom tätbebyggda områden -återstår att se- tydligen är lambdastyrning bara ett steg på vägen ?
Om den här tekniken görs åtkomlig till ett humant pris vore det kanske något att uppdatera en befintlig anläggning med hur det sen ska ske är nästa problem.

http://www.energimyndigheten.se/sv/...ering/Vill-du-gora-en-bra-investering/Sensic/

http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=47842
 
Redigerat:
Hoppas att denna överlever lågkonjukturen såg att företaget var väldigt ungt och räknade med vinst först 2011-2012.

Verkar annars vara en väldigt bra produkt som ger ett "verkligt" mätvärde inte bara O2.
 
Jodå jag tror att de överlever produkten är så bra att i någon form kommer den att överleva företaget levererar prov modeller till en större tillverkare av biobränsle-
anläggningar redan komersiellt intresse för produkten finns tekniken att tillverka den torde inte vara problemet utan att få så stora serier ,att den kan göras till ett rimligt pris =billigare än lambda sonder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.