aedwall skrev:
Miljöbalken är glasklar i detta fallet se 10 kap 2--7 §§

Enkelt förklarat:
Om verksamhetsutövaren fortfarande finns kvar, dvs om bolaget som en gång i tiden drev macken finns kvar så är de skyldiga att åtgärda föroreningen.

Finns inte verksamhetsutövaren kvar och du känner till att marken kan vara förorenad så blir du automatiskt skyldig till att ansvara för att marken blir sanerad.

Med andra ord köp absolut inte marken om den förra verksamhetsutövaren inte finns kvar eller om du är säker på att marken inte är förorenad!
Detta gör ju saken enkel. Verksamhetsutövaren den gången var SJ, som sedermera överlät bussverksamheten på SL (Storstockholms lokaltrafik). Både SJ och SL finns kvar.

Jag har ingen skriftlig information som säger något om förorening. Det jag har är en muntlig uppgift från en tidigare ägare på 60-talet om att det funnits en bränslepump, men att marken sanerades av SJ under överinseende av kommunens Hälsovårdsnämnd. Jag kan därför inte se att jag har kännedom om någon förorening, marken ska ju enligt uppgift vara sanerad, eller hur? Lagen pratar ju om förvärvaren "kände till föroreningen elle borde ha upptäckt den", vilket jag inte ser kan passa in på mig.

Till sist så "köper" jag väl i lagens bemärkelse inte någon fastighet. Jag utökar min fastighet genom fsatighetsreglering.
 
Vargklo skrev:
Jag kan därför inte se att jag har kännedom om någon förorening, marken ska ju enligt uppgift vara sanerad, eller hur? Lagen pratar ju om förvärvaren "kände till föroreningen elle borde ha upptäckt den", vilket jag inte ser kan passa in på mig.
Du får väl se till att den här tråden blir ordentligt raderad i så fall.
 
Nja, han vet ju inte om att den är förorenad, han vet bara att den skulle kunna vara =)
 
Vargklo skrev:
Jag har ingen skriftlig information som säger något om förorening. Det jag har är en muntlig uppgift från en tidigare ägare på 60-talet om att det funnits en bränslepump, men att marken sanerades av SJ under överinseende av kommunens Hälsovårdsnämnd. Jag kan därför inte se att jag har kännedom om någon förorening, marken ska ju enligt uppgift vara sanerad, eller hur? Lagen pratar ju om förvärvaren "kände till föroreningen elle borde ha upptäckt den", vilket jag inte ser kan passa in på mig.
Perfekt, då är det väl avgjort då ;).



Till sist så "köper" jag väl i lagens bemärkelse inte någon fastighet. Jag utökar min fastighet genom fsatighetsreglering.
Du menade nog att du i gemene mans språkbruk inte köper en fastighet eftersom du genomför en fastighetsreglering. I lagens mening är det tvärt om ett fastighetsköp som till vissa delar regleras i jordabalkens kapitel om fastighetsköp (4 kap).
 
En kul detalj i detta fall är att man inte behöver sanera marken om verksamheten upphörde innan 1969 (har jag för mig att man kan utläsa ur förarbetena)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.