P
Allt går att se på flera vis såklart ...

Men är det bara skitpengar i skillnad så är det ju lika löjligt som vissa tycker det är av ts lika löjligt är ju hanteringen av den tjejtjuriga byggfirman som inte klarar att ta jobb och följa enkla instruktioner och sen tror man kan enligt grabbpraxxis i branchen bara vara stöddig och otrevlig och butthurt när man blir ifrågasatt..

Och självklart försöker på alla vis strida för att dom ska ha betalt för att lämna åter material som dom redan fått info om att det fanns på plats.. jag hade inte vart nådig där utan dragit av för full rättning av fönstret där dom använt fogskum helt emot vad som beställts..

Hela attityden att kunden ska minsann vara glad för att vi fixade skiten är så tydligt att det är folk som borde syssla med nåt helt utan kundkontakt..

Och ang sågblad och annat så är det minst sagt konstigt att man alltid lyckas köpas det dyraste man hittar bara för nån annan betalar.. löjligt att bråka om ja isåfall från firman som troligen använder samma blad i tigersågen på flera jobb men fakturerar och saltar fakturor med sånt trams.. med tanke på att det bara är blötjärn i både ev spik och gamla karmskruvar så nej det går inte åt 2 toppkvalitet tigersågsblad för att ta ur några fönster. iallfall inte om man har nån slags yrkeskunskap men det är det ju ofta si och så med på vissa...

Betala det du anser skäligt och dra bort resten och be stoplskottsfirman att dra det vidare om dom inte är nöjda med betalningen..
Bestrid alla ev krav och låt dom dra det vidare , vilket dom till 95% inte gör för det är inte värt det om man redan fått 80-95% av betalningen och felat på att följa enkla instruktioner som material finns redan och inget fogskum.
 
  • Gilla
  • Älska
JustDoIt och 15 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Allt går att se på flera vis såklart ...

Men är det bara skitpengar i skillnad så är det ju lika löjligt som vissa tycker det är av ts lika löjligt är ju hanteringen av den tjejtjuriga byggfirman som inte klarar att ta jobb och följa enkla instruktioner och sen tror man kan enligt grabbpraxxis i branchen bara vara stöddig och otrevlig och butthurt när man blir ifrågasatt..

Och självklart försöker på alla vis strida för att dom ska ha betalt för att lämna åter material som dom redan fått info om att det fanns på plats.. jag hade inte vart nådig där utan dragit av för full rättning av fönstret där dom använt fogskum helt emot vad som beställts..

Hela attityden att kunden ska minsann vara glad för att vi fixade skiten är så tydligt att det är folk som borde syssla med nåt helt utan kundkontakt..

Och ang sågblad och annat så är det minst sagt konstigt att man alltid lyckas köpas det dyraste man hittar bara för nån annan betalar.. löjligt att bråka om ja isåfall från firman som troligen använder samma blad i tigersågen på flera jobb men fakturerar och saltar fakturor med sånt trams.. med tanke på att det bara är blötjärn i både ev spik och gamla karmskruvar så nej det går inte åt 2 toppkvalitet tigersågsblad för att ta ur några fönster. iallfall inte om man har nån slags yrkeskunskap men det är det ju ofta si och så med på vissa...

Betala det du anser skäligt och dra bort resten och be stoplskottsfirman att dra det vidare om dom inte är nöjda med betalningen..
Bestrid alla ev krav och låt dom dra det vidare , vilket dom till 95% inte gör för det är inte värt det om man redan fått 80-95% av betalningen och felat på att följa enkla instruktioner som material finns redan och inget fogskum.
Tack för ett fint svar - får bestämma mig under morgondagen om jag är såpass modig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ställt upp? Du har ju betalat lön xxxx, plus andra fiktiva kostnader som de försöker blåsa dig på! Vill du ha något att göra mer med dessa blådårar? Skriv tillbaka idag och berätta att semester inte innebär friskrivning från ansvar, särskilt om man skitit helt fullkomligt i tydliga instruktioner. Och vilka hantverkare tar sådan semester nalkande lågkonjunktur??

STÄLLT UPP!? Snubben med hjärnblödning var ju från samma företag! Det kallas att ta ansvar för jobb man skrivit på att utföra. J-vla skitungar som tror kunden ska xxxxx för att få in deras skitiga skor innanför dörren. Vore det inte olagligt skulle jag uppmuntrat dig att xxxxxx xxxxxx xxxxx.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
P
ja som sidonotering så är det ju vid arbete mot landsting och kommuner så är det ju på detaljnivå med handskar och sågblad osv.. har insyn i ett byggföretag som gör jobb åt dom och där är det vanligt med rättning av fakturor där det råkat slinka med nåt på fakturan som inte skulle varit där.. dom har såklart ofta en tydlig upphandling att följa där ofta allt sånt där material ska ingå och då inte får läggas på fakturan ,men byggjobbarna är vana att springa och hämta allt möjligt sånt på fakturorna hos bygghandeln så är lätt att det slinker med.. och attityden i branschen är minst sagt ta ut allt som går och halva bilarna är fulla i saker som nån annan betalat för och varje gång nån kund gnäller så är den snål och allt möjligt..
Vill man driva byggföretag så är det dags att vara seriös och tydlig vad som ingår i en offert och inte och vad som faktureras utanför. där har faktiskt företagen nåt att bli mycket bättre på och med tydlig info skulle många såna här problem undvikas..

offerten borde ju innehålla en bra text som tydligt redogör för bilkostnader och sågblad och andra förbrukningsmaterial som faktureras extra ofta helt utan info till kunderna som känner sig grundlurade när firman sagt ett pris och man får en slutnota som är på betydligt mer pengar.. och reseersättningarna är ju rena skämtet idag.. hur rimligt är det egentligen att kunden ska stå för resor där allt bilarna kostar blir separat extra fakturerat på fakturan, hur ska kunden veta att snickaren börje bor 8 mil bort när firman ligger i kvarteret brevid.. ofta får man ju både betala för firmabilen och för tiden det tog att åka.. så snickaren har betalt från han sätter sig i firmabilen och är bara hos kunden 6 timmar om dagen men fakturerar 8..
Kanske dags att fundera lite på många byggfirmor om det verkligen är rimligt att både ha kakan och äta den och sen har man bara några verktyg i den där servicebilen och resten ska hyras hos cramo och också faktureras brevid och helst med xx procents påslag

Branchen är bortskämd med att man inte berättar slutpriser på sista raden så långt det är möjligt utan döljer höften av kostnaderna och kunden blir missnöjd..

Vad bilarna kostar och resor borde vart med i priset redan på offerten
sågblad handskar och maskiner borde ingå i priset inom rimligheten så slipper man tjafsa om det och plötsligt blir snickaren mer intresserad av att äga alla maskiner han använder ofta och mycket och inte hämta hyrmaskiner till överpriser där man inte ens vill ha billigare för man tjänar procent påslag på hyran..

Nej byggbranchen skulle bitvis behöva en rejäl uppstädning av både attityder och tydliga offerter som återspeglar slutpriser så långt det är möjligt inte som idag där det går ut på att framstå som billiga och sen när fakturan kommer så är det duktigt saltad med saker som byggföretaget garanterat vetat att dom behöver för att kunna göra jobbet.. som tex bilkostnaderna
 
  • Gilla
JustDoIt och 20 till
  • Laddar…
S
H Håkan Larsson8 skrev:
Denna tråden symboliserar verkligen hur vansinnigt dåligt branschen fungerar.

Det enda rimliga vore standardiserade offertförfaranden.

Sen detta med betalt från dörren.
Det är upp till oss kunder att säga nej.
.an börjar jobba 07... Då är man på jobbet 07
Vad har du för belägg att hantverkare i någon större utsträckning inte infinner sig på sin arbetsplats före 07:00 ifall deras arbetstid startar då?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ja som sidonotering så är det ju vid arbete mot landsting och kommuner så är det ju på detaljnivå med handskar och sågblad osv.. har insyn i ett byggföretag som gör jobb åt dom och där är det vanligt med rättning av fakturor där det råkat slinka med nåt på fakturan som inte skulle varit där.. dom har såklart ofta en tydlig upphandling att följa där ofta allt sånt där material ska ingå och då inte får läggas på fakturan ,men byggjobbarna är vana att springa och hämta allt möjligt sånt på fakturorna hos bygghandeln så är lätt att det slinker med.. och attityden i branschen är minst sagt ta ut allt som går och halva bilarna är fulla i saker som nån annan betalat för och varje gång nån kund gnäller så är den snål och allt möjligt..
Vill man driva byggföretag så är det dags att vara seriös och tydlig vad som ingår i en offert och inte och vad som faktureras utanför. där har faktiskt företagen nåt att bli mycket bättre på och med tydlig info skulle många såna här problem undvikas..

offerten borde ju innehålla en bra text som tydligt redogör för bilkostnader och sågblad och andra förbrukningsmaterial som faktureras extra ofta helt utan info till kunderna som känner sig grundlurade när firman sagt ett pris och man får en slutnota som är på betydligt mer pengar.. och reseersättningarna är ju rena skämtet idag.. hur rimligt är det egentligen att kunden ska stå för resor där allt bilarna kostar blir separat extra fakturerat på fakturan, hur ska kunden veta att snickaren börje bor 8 mil bort när firman ligger i kvarteret brevid.. ofta får man ju både betala för firmabilen och för tiden det tog att åka.. så snickaren har betalt från han sätter sig i firmabilen och är bara hos kunden 6 timmar om dagen men fakturerar 8..
Kanske dags att fundera lite på många byggfirmor om det verkligen är rimligt att både ha kakan och äta den och sen har man bara några verktyg i den där servicebilen och resten ska hyras hos cramo och också faktureras brevid och helst med xx procents påslag

Branchen är bortskämd med att man inte berättar slutpriser på sista raden så långt det är möjligt utan döljer höften av kostnaderna och kunden blir missnöjd..

Vad bilarna kostar och resor borde vart med i priset redan på offerten
sågblad handskar och maskiner borde ingå i priset inom rimligheten så slipper man tjafsa om det och plötsligt blir snickaren mer intresserad av att äga alla maskiner han använder ofta och mycket och inte hämta hyrmaskiner till överpriser där man inte ens vill ha billigare för man tjänar procent påslag på hyran..

Nej byggbranchen skulle bitvis behöva en rejäl uppstädning av både attityder och tydliga offerter som återspeglar slutpriser så långt det är möjligt inte som idag där det går ut på att framstå som billiga och sen när fakturan kommer så är det duktigt saltad med saker som byggföretaget garanterat vetat att dom behöver för att kunna göra jobbet.. som tex bilkostnaderna
Att bilen redovisas separat får du ta med skattemyndigheten... Det är ett resultat av rotavdraget som gör att bilen måste redovisas separat
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Att bilen redovisas separat får du ta med skattemyndigheten... Det är ett resultat av rotavdraget som gör att bilen måste redovisas separat
Bilen kan redovisas separat på offerten också.

Voilà!
 
  • Gilla
SonnyListon och 13 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ja som sidonotering så är det ju vid arbete mot landsting och kommuner så är det ju på detaljnivå med handskar och sågblad osv.. har insyn i ett byggföretag som gör jobb åt dom och där är det vanligt med rättning av fakturor där det råkat slinka med nåt på fakturan som inte skulle varit där.. dom har såklart ofta en tydlig upphandling att följa där ofta allt sånt där material ska ingå och då inte får läggas på fakturan ,men byggjobbarna är vana att springa och hämta allt möjligt sånt på fakturorna hos bygghandeln så är lätt att det slinker med.. och attityden i branschen är minst sagt ta ut allt som går och halva bilarna är fulla i saker som nån annan betalat för och varje gång nån kund gnäller så är den snål och allt möjligt..
Vill man driva byggföretag så är det dags att vara seriös och tydlig vad som ingår i en offert och inte och vad som faktureras utanför. där har faktiskt företagen nåt att bli mycket bättre på och med tydlig info skulle många såna här problem undvikas..

offerten borde ju innehålla en bra text som tydligt redogör för bilkostnader och sågblad och andra förbrukningsmaterial som faktureras extra ofta helt utan info till kunderna som känner sig grundlurade när firman sagt ett pris och man får en slutnota som är på betydligt mer pengar.. och reseersättningarna är ju rena skämtet idag.. hur rimligt är det egentligen att kunden ska stå för resor där allt bilarna kostar blir separat extra fakturerat på fakturan, hur ska kunden veta att snickaren börje bor 8 mil bort när firman ligger i kvarteret brevid.. ofta får man ju både betala för firmabilen och för tiden det tog att åka.. så snickaren har betalt från han sätter sig i firmabilen och är bara hos kunden 6 timmar om dagen men fakturerar 8..
Kanske dags att fundera lite på många byggfirmor om det verkligen är rimligt att både ha kakan och äta den och sen har man bara några verktyg i den där servicebilen och resten ska hyras hos cramo och också faktureras brevid och helst med xx procents påslag

Branchen är bortskämd med att man inte berättar slutpriser på sista raden så långt det är möjligt utan döljer höften av kostnaderna och kunden blir missnöjd..

Vad bilarna kostar och resor borde vart med i priset redan på offerten
sågblad handskar och maskiner borde ingå i priset inom rimligheten så slipper man tjafsa om det och plötsligt blir snickaren mer intresserad av att äga alla maskiner han använder ofta och mycket och inte hämta hyrmaskiner till överpriser där man inte ens vill ha billigare för man tjänar procent påslag på hyran..

Nej byggbranchen skulle bitvis behöva en rejäl uppstädning av både attityder och tydliga offerter som återspeglar slutpriser så långt det är möjligt inte som idag där det går ut på att framstå som billiga och sen när fakturan kommer så är det duktigt saltad med saker som byggföretaget garanterat vetat att dom behöver för att kunna göra jobbet.. som tex bilkostnaderna
Tror inte ts haft nån offert
 
Nä, offert brukar man böna och be för, och blir klassad som icke önskvärd kund.
 
  • Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
Hörde att uppdragsläget för hantverkare har försämrats och att de därför är lättare att få tag på nu. Stämmer det?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se det pragmatiskt. James har med all sannolikhet som personlighetsdrag att han inte bryr sig ett skit om vad du tycker om honom (ligger högt på non-agreeable). Han har dessutom byggt ett företag i en extremt manlig bransch där attityden är går det så går det och att vara trevliga mot varann ingår inte i kulturen, det är en klassisk repressiv manlig kultur. Du är inte den första konsumenten som han stöter på som trilskas med betalningen.

Du är inte i en position att rappa upp honom på något verksamt sätt. Så betala och gå vidare säger jag. Du har inget att vinna här.
Konstig inställning. Hantverkarens personlighet har väl inte med räkningen att göra. Rätt ska vara rätt oavsett om hantverkaren känner sig "manlig" eller inte.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
Är det inte roligare att _inte_ betala hela fakturan, be han dra åt helvete och snacka skit om företaget?
Snacka skit kan man väl göra ändå.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Tycker de gnälls över mer än bara skummet.

Vill inte ens konsumenten betala för ett tigerblad kanske man skall göra jobbet själv.

Att hantverkaren innan köpte skitblad för 80 spänn på jula o nästa på ahlsell för 300. Va spelar de för roll. Man jobbar inte med skit. Hantverkaren gör helt rätt. Bättre blad. Mindre slitage på handleder och kropp. De kostar att ha andra göra sitt eget skitjobb.
Genom att använda material som redan fanns på plats vilket han visste om och dessutom inte göra jobbet enligt kundens instruktioner?
Konstig inställning till kunden.
Note to self; ANLITA INTE VILLAÄGAREN1 TILL ATT GÖRA NÅGOT!
 
  • Gilla
  • Haha
dragon666 och 18 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L llundberg skrev:
Konstig inställning. Hantverkarens personlighet har väl inte med räkningen att göra. Rätt ska vara rätt oavsett om hantverkaren känner sig "manlig" eller inte.
Det har väl allt att göra med tråden. Företagare James blir kränkt av TS ifrågasättandet av fakturan och rappar upp honom genom att på ett överkorrekt sätt justera fakturan. TS blir kränkt av att företaget inte backar och istället justerar upp beloppet på fakturan.

I sak gäller det ett tramsbelopp och hade James inte triggats av TS email så hade det naturliga varit att dra av den där felaktiga materialkostnaden från fakturan, TS hade varit nöjd och tråden hade inte funnits.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har väl allt att göra med tråden. Företagare James blir kränkt av TS ifrågasättandet av fakturan och rappar upp honom genom att vara överkorrekt. TS blir kränkt av att företaget inte backar och istället justerar upp beloppet på fakturan.

I sak gäller det ett tramsbelopp och hade James inte triggats av TS email så hade det naturliga varit att dra av den där felaktiga materialkostnaden från fakturan, TS hade varit nöjd och
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det har väl allt att göra med tråden. Företagare James blir kränkt av TS ifrågasättandet av fakturan och rappar upp honom genom att på ett överkorrekt sätt justera fakturan. TS blir kränkt av att företaget inte backar och istället justerar upp beloppet på fakturan.

I sak gäller det ett tramsbelopp och hade James inte triggats av TS email så hade det naturliga varit att dra av den där felaktiga materialkostnaden från fakturan, TS hade varit nöjd och tråden hade inte funnits.
Om en företagare är så lättkränkt att han låter sina känslor påverka hur han gör affärer så bör han slå igen omedelbart. Otroligt dumt inlägg!
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.