Claes Sörmland
Eliok89 skrev:
Nej det gör man inte, beroende vart man jobbar kan det ta allt mellan 40 min upp mot en timme från att man åker från bygget och är tillbaka.
Där jag jobbar i en mellanstor stad och i ett välkänt byggföretag som är ett av Sveriges största, så har vi rätt att åka till vårat kontor och ta våra raster och det finns inte ett skit våran arbetsgivare kan göra för att tvinga oss äta i bilen eller hemma hos en kund, Då blir facket involverade och där står det tydligt att vi har rätt till en byggbod. Även om det nu bara är några dagars jobb. Ibland går det även bra att sitta hemma hos kunden. Jag har gjort det många gånger, många av mina kollegor också men ett minimum brukar vara att man får sitta ifred och att det är någorlunda fräscht där man sitter. Annars blir det att åka iväg till kontoret eller någon bygghandel och det är ju bra om man behöver hämta material eller något annat då kan man ta det samtidigt.
Det har hänt alltför många gånger att man varit och jobbat en bra bit ut i skogen. Där det inte finns möjlighet till uppvärmning av mat och det är skitigt och ofräscht, det är också kanske bara ett par dagars jobb och man vill inte vara en pain in the ass med att kräva byggbod eller åka och äta någonstans som kommer ta mer än 1 timme varje gång. Ja då brukar en del sitta i bilen och äta kall mat. Andra jobbar över rasterna och tar ett par korta vatten pauser och sedan åker hem 1 timme tidigare.
Inget av det är rätt enligt våra kollektivavtal. Men det får gå ibland!

Vill man kringå detta ja då får man anställa billiga skit företag som behandlar sina anställda som skit och får jobbet utfört därefter. Även fast där jag jobbar så är vi dyrare än dom flesta. Så är det mer regel än undantag att kunderna känner sig trygga och nöjda med jobben vi utför. Även fast vi tar våra raster såhär! Vilket vi har rätt att göra!!
Jag tror inte att någon ifrågasätter rätten att ta rast, problemet börjar när kunden får betala för tid som inte arbetats.
 
  • Gilla
Lullejulle och 9 till
  • Laddar…
Eliok89 skrev:
Nej det gör man inte, beroende vart man jobbar kan det ta allt mellan 40 min upp mot en timme från att man åker från bygget och är tillbaka.
Där jag jobbar i en mellanstor stad och i ett välkänt byggföretag som är ett av Sveriges största, så har vi rätt att åka till vårat kontor och ta våra raster och det finns inte ett skit våran arbetsgivare kan göra för att tvinga oss äta i bilen eller hemma hos en kund, Då blir facket involverade och där står det tydligt att vi har rätt till en byggbod. Även om det nu bara är några dagars jobb. Ibland går det även bra att sitta hemma hos kunden. Jag har gjort det många gånger, många av mina kollegor också men ett minimum brukar vara att man får sitta ifred och att det är någorlunda fräscht där man sitter. Annars blir det att åka iväg till kontoret eller någon bygghandel och det är ju bra om man behöver hämta material eller något annat då kan man ta det samtidigt.
Det har hänt alltför många gånger att man varit och jobbat en bra bit ut i skogen. Där det inte finns möjlighet till uppvärmning av mat och det är skitigt och ofräscht, det är också kanske bara ett par dagars jobb och man vill inte vara en pain in the ass med att kräva byggbod eller åka och äta någonstans som kommer ta mer än 1 timme varje gång. Ja då brukar en del sitta i bilen och äta kall mat. Andra jobbar över rasterna och tar ett par korta vatten pauser och sedan åker hem 1 timme tidigare.
Inget av det är rätt enligt våra kollektivavtal. Men det får gå ibland!

Vill man kringå detta ja då får man anställa billiga skit företag som behandlar sina anställda som skit och får jobbet utfört därefter. Även fast där jag jobbar så är vi dyrare än dom flesta. Så är det mer regel än undantag att kunderna känner sig trygga och nöjda med jobben vi utför. Även fast vi tar våra raster såhär! Vilket vi har rätt att göra!!
Fast det där är ju arbetsgivarens problem och tid att stå för....
Och ja jag jobbar på liten firma med sådana problem....
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Eliok89 skrev:
Nej det gör man inte, beroende vart mn jobbar kan det ta allt mellan 40 min upp mot en timme från att man åker från bygget och är tillbaka.
Där jag jobbar i en mellanstor stad och i ett välkänt byggföretag som är ett av Sveriges största, så har vi rätt att åka till vårat kontor och ta våra raster och det finns inte ett skit våran arbetsgivare kan göra för att tvinga oss äta i bilen eller hemma hos en kund, Då blir facket involverade och där står det tydligt att vi har rätt till en byggbod. Även om det nu bara är några dagars jobb. Ibland går det även bra att sitta hemma hos kunden. Jag har gjort det många gånger, många av mina kollegor också men ett minimum brukar vara att man får sitta ifred och att det är någorlunda fräscht där man sitter. Annars blir det att åka iväg till kontoret eller någon bygghandel och det är ju bra om man behöver hämta material eller något annat då kan man ta det samtidigt.
Det har hänt alltför många gånger att man varit och jobbat en bra bit ut i skogen. Där det inte finns möjlighet till uppvärmning av mat och det är skitigt och ofräscht, det är också kanske bara ett par dagars jobb och man vill inte vara en pain in the ass med att kräva byggbod eller åka och äta någonstans som kommer ta mer än 1 timme varje gång. Ja då brukar en del sitta i bilen och äta kall mat. Andra jobbr över rasterna och tar ett par korta vatten pauser och sedan åker hem 1 timme tidigare.
Inget av det är rätt enligt våra kollektivavtal. Men det får gå ibland!

Vill man kringå detta ja då får man anställa billiga skit företag som behandlar sina anställda som skit och får jobbet utfört därefter. Även fast där jag jobbar så är vi dyrare än dom flesta. Så är det mer regel än undantag att kunderna känner sig trygga och nöjda med jobben vi utför. Även fast vi tar våra raster såhär! Vilket vi har rätt att göra!!
Du återkommer till välkänt, stort byggföretag, dyrare...
Men är det synonymt med duktigare och mer noggranna hantverkare, än på billiga (för kunden?) skitföretag som du kallar dom, tror du?
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
Vilket r*vhål till hantverkare.
Bilden med kundnr 7 var väl inte från denna hantverkare utan en tidigare?
TS får gärna förtydliga här, känns tråkigt om den firman ska få ta obefogad skit för James dåliga attityd.

Men överlag lägger alltså James på 1 timmes arbete som han verkar ha bjudit på tidigare bara för att kunden ifrågasätter fakturan?

James erkänner att de köpt in utrustning även fast han visste att kund inte ville detta, nu stryker han materialkostnaden men lägger på 0.5h arbete för att returnera något han inte skulle köpt från början?

Rör det sig om några hundralappar skulle jag bara betala och sen be James dra åt helvete och för all framtid prata skit om honom och företaget.
Haha😃jag hade inte ens betalt, och ändå varit uppriktig om denne James och företaget. Det är ju inte seriöst nånstans.. väldigt dåligt skött av honom.
 
A
FredrikR FredrikR skrev:
Du återkommer till välkänt, stort byggföretag, dyrare...
Men är det synonymt med duktigare och mer noggranna hantverkare, än på billiga (för kunden?) skitföretag som du kallar dom, tror du?
Absolut inte! Det finns riktigt odugliga hantverkare i stora som små företag. Men i ett stort företag med stora resurser blir det helt andra förutsättningar! Och när det är bra förutsättningar då blir det allt som oftast bättre resultat. Det kan jag lova dig!
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast det där är ju arbetsgivarens problem och tid att stå för....
Och ja jag jobbar på liten firma med sådana problem....
Det kan mycke väl bli så att arbetsgivaren drar ner på några timmar när slutfakturan skickas. Det är inte något vi som yrkesarbetare tänker på, det är deras ansvar att ha en dialog med kund och komma överens. Det förändrar inte att vi fortfarande har våra rättigheter som anställda.

Jo jag har också varit på mindre oseriösa firmor och vet hur det kan vara!
 
Om man skall tjafsa om vad hantverkaren skall använda för tigerblad skall man inte anlita någon överhuvudtaget, har man inte råd , gör det själv !
Mvh
 
  • Gilla
  • Arg
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
mattias.rask mattias.rask skrev:
Jo, och håller med om att kanske borde uttryckt mig lite smidigare om jag förstått att han var så känslig. Är också tacksam för att James och Jimmie ställde upp när deras kollega som precis börjat arbeta efter en hjärnblödning inte klarade av att slutföra jobbet. Så förstår att jag borde visa mer tacksamhet.

Faktum kvarstår dock att de har överdebiterat och när jag ber dem korrigera så jävlas de och skulle man sätta hårt mot hårt så kan jag hålla inne med ett belopp som motsvarar kostnaden för att demontera och återmontera fönstret då de utan tillåtelse använt fogskum i strid med fönstertillverkaren instruktioner. Dessutom använde de fogskum utan att meddela mig trots att jag sagt till om att jag inte ville ha det. Fått besked från villafönster att garantin inte gäller vid drevning med fogskum.
Men vänta nu ... Firman tog på sig ett jobb åt dig, *de* hade otur och deras kollega drabbades av sjukdom. De *ställer inte upp* - de levererar den tjänst de åtagit sig.
Var inte inte tacksam för att de som företag ser till att leverera det du beställt och de accepterat.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Varför är det så ofta användare med bara ett dussin inlägg i historien som tar hantverkarens sida i sådana här trådar? 🤔
 
  • Gilla
twistandshout och 10 till
  • Laddar…
A
M MartinP666 skrev:
Jag tror inte att någon ifrågasätter rätten att ta rast, problemet börjar när kunden får betala för tid som inte arbetats.
Därför är det bäst alternativet att ta dit en arbetsbod där man kan sitta och ta sina raster på minuten. Annars får arbetsgivaren ha en dialog med kund och komma överens om något. Som sagt går det sitta ifred hemma hos kund och det inte är jätte smutsigt så sitter nog dom flesta hantverkarna där och tar sin rast.

Hur många i Sverige som är anställd jobbar exakt 8 timmar tror du?
Du kanske jobbar exakt så, tar dina raster på sekunden varje dag år in och ut, tvivlar på att dom flesta gör det.

Ska säga ändå att där jag jobbar, om vi nu har en byscha att sitta i och ta våra raster, eller det går bra att sitta hemma hos kund, ja då är vi noga med att ta våra raster dom tider som gäller. Annars är det arbetsgivaresom som får ha en dialog med kund eller komma med en lämplig lösning.

Många gånger vet jag att det har blivit prat om detta efter jobben är slutförda. Vet inte exakt hur dom löser det med kund, men tror att dom kommer överens om något rimligt!
Vi som är anställda har inget ansvar över den biten tack och lov.
 
T tonyjo72 skrev:
Om man skall tjafsa om vad hantverkaren skall använda för tigerblad skall man inte anlita någon överhuvudtaget, har man inte råd , gör det själv !
Mvh
Varför ska man som hantverkare salta fakturor så fort det finns möjlighet?
2st blad till några fönster..
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Hur lång garanti är det på villafönster?
Om nåt knas under garantitiden får företaget stå för det om ej konkat innan.

Fogskum är effektiv om monteras på korrekt sätt.

Sen får villafönster uppvisa att felet är felaktig pga fogskum vid skadebesiktning. Man kan ej friskriva sig på nåt som är korrekt utförd.

Som bilar förr garanti puts bort om ej servar hos dem. Tack EU satte stopp för det.
Garantin är på 10år och som jag förstått det behöver det inte bli problem bara för man använder fogskum. Risken för att göra fel finns dock och därför godkänner de flesta tillverkare inte fogskum vid fönstermontering.

Även från ett byggnadsvårdsperspektiv är inte fogskum en särskilt uppskattad lösning med egenskaper som inte passar särskilt väl med en i en diffusionsöppen lösning utan ångspärr.

I EU fallet gällande garantin i fordonsbranschen så handlade det om vem och inte hur servicen utfördes. Kia lovade 7års garantin om man servade bilen hos dem men nekade ersättning om mulle meck hade gjort jobbet. Och det var inte ok.

Svärfar fick problem med båtmotorn när han sjösatt den för första gången på två år och garantin gällde inte då båten inte inte varit servad varje år.

Blir lite samma sak gällande fönstret - man följer inte tillverkarens instruktioner och de nekar ersättning vid skada.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Varför ska man som hantverkare salta fakturor så fort det finns möjlighet?
2st blad till några fönster..
T tonyjo72 skrev:
Om man skall tjafsa om vad hantverkaren skall använda för tigerblad skall man inte anlita någon överhuvudtaget, har man inte råd , gör det själv !
Mvh
När jag såg dyra tigerblad googlade jag snabbt samtidigt samt kollade på en gammal faktura fick det mig att tänka att de saltat fakturan där också.

Jag kunde uttryckt mig annorlunda i mitt mail - handlade om att jag kände bristande tillit för dem med tanke på hur de sagt en sak och gjort en annan i ett par olika fall. Fakturera för material de inte använt, missat att såga droppnäsa på viss panel trots vi gått igenom detta, fogskummet runt fönstret och så vidare. Så tändes varningsklockor när det handlade om något som var betydligt dyrare än vad jag betalt för innan.

Hur som helst så har accepterat deras svar gällande bladen och betalat för dessa. Det jag valt att gå vidare med är saltade timmarna, extramilen från hem till arbete och felaktiga monteringen med fogskum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Enklaste lösningen är att byggföretagen tar 1000:- / timme på arbetsplatsen.
För kund ingår då fria resor och förbrukningsmaterial.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.