Düsseldorff
Då är det sannolikt fukt. Utan mat, ingen fukt.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Test nu utfört:

Ugn igång, men kall: Inget problem.
Ugn igång, och varm: Inget problem (!)
Ugn avstängd, men varm: Inget problem.

Det enda som skiljer förutsättningarna vid testet från förutsättningarna vid incidenten igår, är att jag då hade mat som tillagades i ugnen. Vid testet var ugnen tom.
Kan du skärma av så att inte fukt från ugnen kan nå micron, tex en bit kartong och tejp och prova så.
Eller plasta in kontrollpanelen på micron tillfälligtvis.
 
Reser bort och kommer tillbaka på måndag. Då blir det fler tester av olika slag.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Reser bort och kommer tillbaka på måndag. Då blir det fler tester av olika slag.
Spännande.:)
 
Micron har hållit sig lugn sedan den märkliga incidenten inträffade.

Använde ugnen senast idag, och inget hände med micron.

Så jag flyttar ärendet till korgen för mindre akuta ärenden, och tar istället tag i Fallet med den icke fungerande köksfläkten (blir eventuellt en ny tråd).

Men testa jordfelsbrytaren kanske man skulle försöka sig på att göra ändå. Bör tydligen göras två gånger per år, framgår det efter lite googlande.

Varför i hela friden får man inte lära sig sådant redan i grundskolan, om det nu är så viktigt?

Är väl betydligt viktigare att lära sig hur basal hushållsel fungerar, än vad "morän" är, till exempel.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Uppdaterar denna tämligen ointressanta tråd. Detta har hänt:

"Problemet" har inträffat ytterligare 6-7 gånger. Utan undantag har det varit när jag lagar mat i den vanliga ugnen, och öppnar ugnsluckan för att t ex röra om i maten..

Jordfelsbrytaren har jag inte testat.

Däremot har jag haft en ganska lång mailkonversation med Boschs kundservice, (som är ganska bra när man väl har manövrerat sig förbi första linjen av robotliknande varelser som besvarar alla mail med en standardtext om vad ett teknikerbesök kostar, och äntligen får kontakt med en tekniker).

De säger så här:

"Hej,

Inget vanligt fel som jag kan dra mig till minnes att jag sett.

Men den mest troliga teorin är som nämnts att det kommer upp ånga från ugnen som stör manöverpanelen på mikron.

Manövermodul kan ha klarat detta tidigare men nu kan den vara defekt så att den tolkar ångan som knapptryckningar.

Det ska inte vara någon fara att mikron startas av sig självt. Då behövs en aktivering av startknappen som är mekanisk.

Och jag ser inte någon större risk för kortslutning.

Men för att vara helt säkra så krävs ett undersökning på plats av servicetekniker.

Och åtgärd för att lösa problemet kräver också en servicetekniker så det är där vi hamnar.

Troligt fel är alltså manövermodul på mikron."

I tillägg till detta har de meddelat att ett platsbesök av servicetekniker kostar 1 050 kr med RUT-avdrag men exklusive reservdelar, samt att en ny manövermodul (den måste sannolikt bytas) kostar 2 070 kr.

Nu skulle jag vilja ha lite input, baserat på följande:

1. Micron är inköpt år 2014, är således 8 år gammal, och kostade i inköp c:a 5 500 kr.

2. Micron fungerar klockrent och vi trivs ypperligt med den. Det enda problemet är FENOMENET som beskrivs i denna tråd.

3. En reparation av servicetekniker kostar sannolikt 3 120 kr (med RUT-avdrag och byte av manövermodul).

4. Jag har inte någon överdrivet god ekonomi.

5. Teknikern på Bosch skriver i sitt mail att "Jag ser inte någon större risk för kortslutning". Jag är nervöst lagd och tycker att detta låter fruktansvärt oroande.

6. Just denna modell av micro har utgått ur sortimentet, men en Bosch-micro av motsvarande modell kostar 5 500 - 8 000 kr.

Så, hur skulle ni ha gjort?

Ingenting alls, och betraktat Fenomenet som ett kul partytrick, samt tänkt att "äh, en kortslutning har väl hittills ingen dött av"?

Tagit hem en tekniker och fått den 8 år gamla micron lagad för 3 120 kr?

Eller slängt ut micron, och köpt en ny?
 
1 eller 3.
Varför vill du prompt ha en Bosch micro med dom problem du nu vet dom har?
 
D Dilato skrev:
1 eller 3.
Varför vill du prompt ha en Bosch micro med dom problem du nu vet dom har?
Prompt och prompt...

Det känns väl lite tryggt att den har exakt samma mått som den nuvarande, eftersom det är inbyggnadsmicro vi pratar om.

Sedan är det väl inte ställt utom allt rimligt tvivel att detta är ett vanligt förekommande fel på Bosch-micros.

Men OK, vi kan stryka Bosch i alternativet "köpa en ny micro".
 
Går det inte att sätta någon sorts skydd som styr undan ångorna från ugnen lite grann? Typ en remsa av en plastskärbräda i lämplig färg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det inte att sätta någon sorts skydd som styr undan ångorna från ugnen lite grann? Typ en remsa av en plastskärbräda i lämplig färg.
Kreativt tänkt!

Dock har jag tummen mitt i handen, och mycket låg tilltro till min förmåga att lösa den här typen av problem.

Vet inte riktigt hur jag skulle placera "remsan", eller hur den skulle fästas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.